ایزدی: آمریکا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آمریکا در عمل نمی­‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند، گفت: ترامپ بهتر است بداند نباید برای منافع انتخاباتی به فکر فعالیت‌های نظامی علیه ایران باشد چون ایران پاسخ خواهد داد و پاسخش کوبنده خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، فؤاد ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با با شبکه RT ترکیه به سئوالات مجری این شبکه درباره تلاش آمریکا برای فعالسازی مکانیسم ماشه و اقدامات رئیس جمهور این کشور علیه ایران پاسخ داد. که ترجمه این گفت‌وگو در ادامه 

وی در پاسخ به این سوال که « آمریکا آیا واقعا می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند؟» گفت: در عمل نه، چون هیچ شریکی نخواهد داشت که منطق آمریکا را قبول کند. 

ایزدی با بیان اینکه آمریکا به صورت غیر معمولی منزوی شده است، تصریح کرد: آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که آمریکا برای همراه کردن دیگر کشورها از زور استفاده خواهد کرد تا آنها را مجبور به پذیرش تفسیر خودش از قطعنامه 2231 کند و کشورهای معدودی زیر بار خواهند رفت.

وی اضافه کرد: امروز (بعد از استفاده از مکانیسم ماشه) خیلی با هفته گذشته فرقی نکرده است.

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که «انگلیس، آلمان و فرانسه می گویند این اعلام استفاده از مکانیسم ماشه توسط آمریکا هیچ پشتوانه حقوقی ندارد، اما به رغم این دونالد ترامپ اعلام کرده که کارهایی را انجام خواهد داد، آمریکا چه کار می ­تواند بکند؟» گفت:  ما شاهد بودیم که دولت ترامپ سعی کرده فشارهای زیادی روی ایران اعمال کند. آنها یک ژنرال ایرانی را ترور کردند.  آنها در داخل کشور دست به خرابکاری زده ­اند. علیه ایران فعالیتهای مخرب زیادی انجام داده ­اند و آمریکا سابقه تاریخی جنگ ­طلبانه ­ای دارد.  از این جهت همیشه باید دغدغه سیاست خارجی آمریکا را داشت. 

وی ادامه داد: آمریکایی ها گفته اند که ممکن است کشتی های ایرانی را برای بازرسی متوقف کنند و فعالیتهای ضد ایرانی دیگری داشته باشند و رهبران ایران گفته اند که جواب آمریکا را خواهند داد و این جواب بسیار کوبنده خواهد بود. 

ایزدی تصریح کرد: امید داریم که ترامپ برای اهداف انتخاباتی وارد درگیری جدیدی با ایران نشود.  اگر در نظرسنجی ها عقب است بهتر است بداند که نباید برای منافع انتخاباتی به فکر فعالیتهای نظامی علیه ایران باشد چون ایران پاسخ خواهد داد و پاسخش کوبنده خواهد بود.

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال مجری برنامه که پرسید « پیش ­زمینه اتفاقات اخیر تب انتخاباتی در ماه نوامبر در آمریکاست.  آیا حرفهای اخیر ترامپ ژست سیاسی است؟ شما پاسخ این را بدهید  و همچنین واقعا آمریکاییها چقدر منزوی هستند.» هم اظهار داشت: می ­دانیم که در 40-50 روز آینده تنها چیزی که ترامپ به آن فکر می کند انتخاب شدن دوباره است و اگر احساس کند درگیری نظامی با ایران می­ تواند به اهداف انتخاباتی­اش کمک کند هیچ محدودیت اخلاقی ندارد که کارهایی انجام دهد که منجر به کشته شدن انسان­ها ­شود. 

وی تصریح کرد: مواضع کشورهای دیگر مثل روسیه، کشورهای اروپایی و چین علیه آنچه آمریکا انجام میدهد ماجراجویی آمریکا را می­ تواند با چالش مواجه کند.

ایزدی تاکید کرد: دولت آمریکا باید بداند که ایران از نظر نظامی کشور قدرتمندی است و درگیری نظامی با ایران برای آمریکا مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد. 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که « به نظر شما از نشست های اجلاس سالانه سازمان ملل انتظار چه چیزی را می توانیم داشته باشیم؟ » گفت: همانطور که می بینید کشورهای جهان همراه ایران هستند و نه در کنار آمریکا و آمریکا الان منزوی تر از هر زمان در دهه های گذشته است. 

وی افزود: آمریکا مشغول کارهایی است که سازمان ملل و شورای امنیت را تهدید می کند.  این انتظار وجود دارد که یک عضو دائم شورای امنیت بیش از دیگران به قوانین بین المللی احترام بگذارد و کاری که آمریکا مشغول آن است نقض قوانین بین المللی است. 

ایزدی ادامه داد: آمریکا کشورهایی را که می خواهند به قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل عمل کنند را تهدید به تحریم می ­کند و هم اکنون هم هر کشوری را که بخواهد طبق قطعنامه 2231 عمل کند توبیخ میکند و این عملکرد نباید توسط کشورهای دیگر قبول شود.
منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1073956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =