دانش‌آموز کلاس هفتمی خواندن و نوشتن بلد نیست!

چهارشنبه 18 تیر 1399 - 08:52
کد مطلب: 1073988
ارزشیابی توصیفی

نظام ارزشیابی نادرست منجر به ناتوانی دانش‌آموزان در درک مفاهیم پایه شده است، کم نیستند دانش‌آموزان پایه هفتمی که هنوز به معنای واقعی خواندن و نوشتن را یاد نگرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیاری از دانش‌آموزان با اینکه در مقطع متوسطه اول یا دوم مشغول به تحصیل هستند؛ اما هنوز ساده‌ترین مهارت‌های ریاضی یا ادبیات را فرا نگرفته‌اند،‌ به همین دلیل در یادگیری برخی دروس با مشکل مواجه هستند.

محمد داوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به متزلزل بودن علایق دانش‌آموزان در پایه ابتدایی اظهار کرد: بر اساس نظرسنجی‌های روانشناسان و تحقیقات پژوهشگران، در فرآیند انتخاب رشته نیازمند سنجش علاقه پایدار دانش‌آموزان هستیم. از آنجایی که علاقه مطلقاً پایدار تا پایان عمر نیز قابل تشخیص نیست، آن را علاقه نسبتاً پایدار می‌خوانیم. حال هر چه این نسبت افزایش پیدا کند،‌ میزان علاقه قوی‌تر و پایدارتر خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم علاقه دانش‌آموز را در پایه هفتم بسنجیم، قطعاً پایداری علاقه این فرد کمتر از پایه هشتم است. در این راستا هرچه دانش‌آموزان در پایه‌های بالاتر تحصیل کنند، میزان پایداری علاقه آنان نیز بیشتر خواهد شد. علاقه دانش‌آموزان در پایه نهم نسبت به سایر مقاطع تحصیلی پایدارتر خواهد بود.

سنجش علایق و استعداد ابتدایی‌ها به شرط توجه به رشد و بلوغ دانش‌آموزان

این مشاور تحصیلی بیان کرد: ممکن است از خودتان بپرسید سنجش علاقه از پایه ابتدایی تا چه اندازه‌ای می‌تواند در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان موثر واقع شود؟ اگر مشاوران و معلمان در این مقطع به رشد، بلوغ و تقویت دانش‌آموزان در ابعاد مختلف توجه کنند، قطعا این امر به توانمندسازی و خودشناسی آنان کمک می‌کند تا در دوره متوسطه اول بتوانند در فرآیند هدایت تحصیلی مشارکت خوبی داشته باشند.

وی افزود:‌ در صورتی که در مقطع ابتدایی به رشد دانش‌آموزان توجه شود، وضعیت شناختی، روانی، عاطفی و اجتماعی آنان در 12 سالگی، متناسب با سن آنان در دوران بلوغ رشد پیدا خواهد کرد.

داوری با بیان اینکه مفاهیم و دورس پایه در دوره ابتدایی باید به دانش‌آموزان به خوبی آموزش داده شود خاطرنشان کرد: معلمان و مشاوران به کمک والدین باید اطمینان حاصل کنند که دانش‌آموزان این مفاهیم را به خوبی فرا گرفته باشند. بسیاری از دانش‌آموزان که در پایه‌های بالاتر مشغول به تحصیل هستند، در یادگیری و استفاده این مفاهیم با مشکل مواجه خواهند شد.

دانش‌آموز کلاس هفتمی خواندن و نوشتن بلد نیست!

وی با ذکر مثالی یادآور شد:‌ پایه ادبیات دانش‌آموز باید در مقطع ابتدایی تقویت شود، با این حال کم نیستند دانش‌آموزانی که در پایه هفتم مشغول به تحصیل هستند، اما هنوز به معنای واقعی خواندن و نوشتن را یاد نگرفته‌اند.

این مشاور تحصیلی اضافه کرد: من دانش‌آموزانی را دیده‌ام که پایه هشتم درس می‌خوانند اما در زمینه استفاده از مفاهیم ریاضی در حد پایه دوم ابتدایی نیز ناتوان هستند. شاید علت این امر را بتوان به ارزشیابی توصیفی پایه ابتدایی نسبت داد، کلیت این طرح خوب است، اما متاسفانه به درستی در مدارس اجرا نمی‌شود.

وی بیان کرد: از طرفی نمرات توصیفی دانش‌‌آموزان در کارنامه، منجر می‌شود گذر از پایه ابتدایی بدون توجه به کسب توانایی متناسب با پایه او انجام شود. فردی را تصور کنید که از پایه دوم ایتدایی به سوم رفته است، در حالی که سطح توانمندی او متناسب با گذر از این پایه نیست.

نظام ارزشیابی نادرست عامل ناتوانی دانش‌آموزان در درک مفاهیم پایه

داوری با بیان اینکه مشکلات گذر پایه‌ای و مقطعی از نظام سنجش و ارزشیابی نادرست ناشی می‌شود خاطرنشان کرد: برای دانش‌آموزان یک گذر پایه‌ای (از یک پایه به پایه دیگر) و یک گذر مقطعی (از مقطعی به مقطع دیگر) تعریف می‌شود. در هر 2 مورد، دانش‌آموزان باید به سطحی از درک مفاهیم و مهارت‌های تعریف شده در پایه یا مقطع مربوطه رسیده باشند، ممکن است دانش‌آموزی در پایه هفتم درس بخواند اما سطح یادگیری و درک مفاهیم او در حد پایه چهارم باشد.

انتهای پیام/

31 / 31

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار