مالیات؛ راه‌حلی که دولت می‌تواند دو برابر کسری بودجه‌اش را جبران کند

اگر از فرار و معافیت‌های ناعادلانه مالیاتی جلوگیری شود، عددی بالغ بر 2 برابر کسری بودجه یکسال دولت درآمد مالیاتی کسب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ در حال حاضر سیستم مالیاتی کشور به گونه‌ای اجرا می‌شود که افراد کم درآمد و دهک پایین جامعه مالیات بیشتری نسبت به افراد پر درآمد پرداخت می‌کنند که این موضوع با عدالت اجتماعی سازگاری و همخوانی ندارد. معافیت‌های بی‌علت و فرارهای مالیاتی نیز از عوامل دیگر ناکارآمد بودن نظام اخذ مالیات در ایران است.

پیمان قصری با اشاره به مشکلات نظام مالیاتی کشور بیان کرد: در حال حاضر حدود 90 درصد مالیات کشور را دهک‌های پایین جامعه پرداخت می‌کنند که این آمار نشان دهنده وجود مشکلات عدیده در حوزه مالیاتی کشور است.

وی ادامه داد: دهک‌های بالای جامعه نهایتا 10 درصد بودجه مالیاتی کشور را تامین می‌کنند؛ یعنی افراد مرفه کشور مانند صاحبان کارخانه‌ها و شرکت‌ها، پزشک و وکیل خیلی واضح فرار مالیاتی انجام می‌دهند.

دبیر آموزش قرارگاه احمدی روشن با تاکید بر اینکه مالیات منبع درآمد ثابت و پایدار برای دولت است، عنوان کرد:  درآمدهای نفتی به دلیل تحریم ها و تاثیرپذیری از سیاست‌های خارجی برای دولت نا مشخص و نا پایدار بوده؛ اما مالیات از معادلات جهانی و قیمت دلار مجزاست و دولت در تنظیم بودجه می‌تواند از این منبع به راحتی استفاده کند.

وی ادامه داد: اخذ مالیات ظرفیت بالایی برای حل مشکلات حوزه اقتصادی دارد؛ در حال حاضر اگر از فرارهای مالیاتی جلوگیری به عمل آید و معافیت‌های بی‌علت و ناعادلانه مالیاتی برداشته شود، عددی بالغ بر 2 برابر کسری بودجه یکسال دولت درآمد مالیاتی وجود خواهد داشت.

قصری با انتقاد اخذ مالیات از قشر ضعیف جامعه بیان کرد: متاسفانه قانون مدون و مشخصی وجود ندارد که اقشار پردرآمد جامعه نسبت به افراد آسیب‌پذیرتر مالیات بیشتر پرداخت کنند. به عنوان مثال کارمندی که ماهانه چهار میلیون تومان درآمد دارد، به صورت سیستماتیک مالیات از حقوق آن کسر می‌شود اما فردی که ماهانه چند میلیارد درآمد دارد به راحتی فرار مالیاتی انجام می‌دهد.

دبیر آموزش قرارگاه احمدی روشن اضافه کرد: مردم در شرایط کنونی که تحت فشارهای اقتصادی و معیشتی قرار دارند، در برابر پرداخت مالیات مقاومت می‌کنند و آن را ظالمانه می‌دانند اما در واقع زمانی که تاکید بر اخذ مالیات به عنوان درآمد دولت می‌شود، مقصود گرفتن مالیات از دهک‌های بالا و پر درآمد جامعه است.

وی درباره انواع اخذ مالیات از دهک‌های بالای جامعه یادآور شد: طرح مالیات بر مسکن‌های خالی و مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند طرح‌های خوبی برای دریافت مالیات از افراد پردرآمد باشد. در حال حاضر که نرخ تورم در کشور بالاست برخی از دلالان نیز وارد بازارها شده‌اند  و باعث شدند قیمت برخی از اقلام چندین برابر شود. دلالان بیشتر در حوزه‌های دلار، طلا، مسکن و خودرو فعالیت دارند. بازار دلار و طلا را به سادگی نمی‌توان کنترل کرد اما دولت می‌تواند بر صنعت خودروسازی و مسکن نظارت کافی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =