مروری بر فعالیت کتابی اینفلوئنسرها؛

این کتاب چند تا لایک داره، چند تا؟

سه‌شنبه 24 تیر 1399 - 11:36
کد مطلب: 1074131
امیرعلی ق

اینفلوئنسرها و چهره‌های مشهور عالم هنر مدت زیادی است که تبدیل به سوژه بازار کتاب شده‌اند و مخاطبان یا بهتر است بگوییم لایک‌کنندگان آنها در فضای مجازی هم بالای کتاب‌هایی که از آنها منتشر می‌شود، پول می‌دهند. کتاب‌هایی که فروششان بسته به تعداد لایک نویسنده‌های آن‌ها در فضای مجازی دارد.

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - فاطمه قربان‌نیا: برای برخی سلبریتی‌ها دیده شدن از هر موضوع دیگری مهم‌تر است. یک روز با خوانندگی، یک روز با شاعری و نویسندگی و روز دیگر نقاشی و هنرهای تجسمی. فرقی ندارد در آن موضوع سررشته و تخصصی داشته باشند یا نه، هدف دیده شدن و تجربه کردن است!

اما تب شاعری و نویسندگی بیشتر از سایر فعالیت‌های فرهنگی میان بازیگران و اینفلوئنسرهای اینستاگرامی شایع شده است. افرادی که به صرف دل‌نوشته‌های اینستاگرامی تصور می‌کنند در نویسندگی و شاعری تخصص دارند و جملات درهم برهم خود را در قالب شعر و ادبیات به مخاطبان خود عرضه می‌کنند.

*تیراژ بالا به لطف لایک‌های اینستاگرام

یکی از این نمونه‌ها کتاب «من سر قولم هستم» از «امیرعلی ق» یکی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی است که به مدد تعداد بالای دنبال کنندگانش در این شبکه اجتماعی فروش خوبی داشته است. این کتاب توسط انتشارات ۳۶۰ درجه وارد بازار نشر شده و در نمایشگاه کتاب سال قبل فروش خوبی داشته است. مخاطبان این کتاب را می‌توان تنها لایک کنندگان صفحه اینستاگرام آقای امیرعلی ق در اینستاگرام دانست!

ناشر «من سر قولم هستم» در قسمت معرفی این کتاب در پایگاه اینترنتی خو نوشته است: «امیرعلی از عکاسان محبوب در فضای مجازی است او علاوه بر عکاسی از قریحه خوبی در نوشتن برخوردار است به گفته خودش به دنبال ثبت آثارش درجایی غیر از فضای مجازی بوده و نوشته‌ها و عکس‌های محبوبش را به کتابی نفیس و جذاب تبدیل کرده است. کتاب باکیفیتی مناسب بر روی کاغذ گلاسه و تمام رنگی چاپ شده است. با خوندن این کتاب حال دلتون خوب میشه!»

این کتاب که مجموعه عکس‌ها و دلنوشته‌های اینستاگرامی این نویسنده است از لحاظ کیفی و ارزش ادبی تعریف چندانی ندارد. تنها 96 صفحه عکس و کپشن‌های چندخطی می‌بینیم که با کاغذ گلاسه منشتر شده است. این نمونه آثار و نوشته‌ها با وجود استقبال بالایی که از آن‌ها می‌شود می‌تواند ضربه سنگینی به سلیقه ادبی و کتابخوانی مردم وارد کند.

اما امیرعلی ق تنها نویسنده خودخوانده‌ای نیست که به لطف چند هزار دنبال کننده اینستاگرامی خود موفق به چاپ و فروش کتاب‌های خود شده است. «قهوه سرد آقای نویسنده» یک نمونه دیگر از کتاب‌هایی است که به واسطه معروف بودن نویسنده آن در شبکه‌های اجتماعی فروش بالایی داشته، طوری‌که در طرح‌های تشویقی سال 96 عنوان پرفروش‌ترین کتاب را از آن خود کرد. این کتاب هم مانند کتاب من سر قولم هستم، از ارزش ادبی چندانی برخوردار نیست. عبارات دم دستی و غیرادبی در متن کتاب آن را بیشتر به داستان کوتاهی تبدیل کرده که بیشتر مناسب کپشن‌های چند قسمتی اینستاگرام باشد.

توصیف وطن امروز از نثر و بیان این کتاب جالب توجه است: «نخستین مساله‌ای که در مواجهه با این اثر چشمگیر است، نثر و زبان آن است. نثری که به شدت محاوره و به تعبیری شبکه اجتماعی‌زده محسوب می‌شود. به‌نظر می‌رسد نویسنده با وام‌گرفتن از فضای مخاطبانش در شبکه‌های اجتماعی دست به نوشتن داستان بلندی ‌زده تا باز هم سلیقه آنها را تأمین کند، در صورتی‌که این مساله در واقع نوعی خیانت به سلیقه مخاطبان است و نه‌تنها رشد و ارتقایی در سلیقه آنها به‌واسطه این ادبیات رخ نمی‌دهد، بلکه مسیر روبه‌رو شدن به ادبیات فارسی را نیز بر آنها ناهموار می‌کند.»

*«تا هفت خانه آن‌ورتر»، کتابی لاکچری مناسب دکور منازل!

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. ظاهرا حوزه شعر و نویسندگی برای بازیگران و سلبریتی‌ها جذابیت‌های بسیاری دارد که حتما باید در این حوزه طبع‌آزمایی کنند.

شاید کتاب «تا هفت خانه آن‌ورتر» معروف‌ترین اثر شناخته شده از یک هنرمند در میان مردم باشد. صابر ابر که این کتاب را گردآوری کرده با سفرهایی که به نقاط مختلف ایران داشته قصه صد مادر ایرانی را با عکس‌ها و توضیحاتی از سفره و آشپزی آن‌ها منتشر کرده. این کتاب که با قیمت عجیب سیصد هزار تومان روانه بازار کتاب شد در شش رنگ مختلف چاپ شده تا مخاطب بتواند رنگ کتاب را با دکور منزلش هماهنگ کند!

ابر کتاب دیگری هم با عنوان «هر رازی که فاش می‌کنی یک ماهی قرمز می‌میرد» دارد. این کتاب شامل صد پست ایسنتاگرامی وی هست که با قیمت پنجاه هزار تومان توسط نشر ثالث منتشر شده است. اما نکته جالب درخصوص این کتاب ترجمه این مجموعه عکس و حضور آن در نمایشگاه فرانکفورت بود!

بهاره رهنما از پیشتازان عرصه نویسندگی و شاعری در میان سلبریتی‌ها به شمار می‌رود. مجموعه داستان «چهار چهارشنبه و یک کلاه‌گیس»، « ماه هفت شب» شامل مطالب وبلاگش، « مالیخولیای محبوب من» شامل داستان و مجموعه شعرهای «پای به جاده زدن» و «زن باران» از جمله آثار او هستند. وی برای کتاب زن باران و مالیخولیای محبوب من چند جشن امضا برگزار کرده است.

البته او طبق صحبت‌های خودش ادعایی در زمینه شاعری و نویسندگی ندارد اما صرف قریحه و طبع لطیف و شاعرگونه نمی‌تواند دلیل بر انتشار دلنوشته‌ها در قالب کتاب و اثر ادبی باشد.

*حوزه هنری درخدمت رئیس اسبق صدا و سیما

اما تب انتشار پست‌های اینستاگرامی در قالب کتاب محدود به بازیگران و اینفلوئنسرها نمی‌شود. عزت الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما هم در سال 96 اقدام به چاپ پست‌های اینستاگرامی خود کرد. این کتاب که با عنوان «یک عکس یک حرف» منتشر شد با قیمت پایین و تعداد صفحات بالا روانه بازار نشر و کتاب شد. به گفته خودش دلیل انتشار چنین کتابی «پیشنهاد برخی دوستان» بوده است. هم‌چنین وی به‌دلیل وقت‌گیر بودن نوشتن و تحقیق برای کتاب ترجیح می‌دهد «محتوای انتخابی خود را مستقل و کوتاه، همراه یک عکس مرتبط در سرویس عکس اینستاگرام» منتشر کند.

این چند مورد نمونه‌های محدودی از دخالت سلبریتی‌ها در حوزه شعر و نویسندگی است. در شرایطی که بازار نشر و کتاب با مشکل گرانی کاغذ مواجه است، کتاب‌هایی صرف حضور نام سلبریتی‌ها در روی جلد آن با تیراژ بالا به فروش می‌رسد و در آشفته بازار اخذ مجوز به راحتی مجوز چاپ و نشر می‌گیرند. سوال اصلی از ناشرانی است که اگر این کتاب‌ها از افراد مشهور و معروف نبود آیا برای چاپ آثار این هنرمندان پیشقدم می‌شدند؟ بدیهی است که صرف نام آن سلبریتی دلیل فروش بالای کتاب می‌شود وگرنه در آمار و مشاهدات هیچ تاثیری در افزایش سطح کتابخوانی عمومی نداشته‌اند.

انتهای پیام/

347 / 347

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار