درخت افرا در مقابل اشعه ماوراء بنفش محافظ‌ترین است

مطالعه جدید دانشمندان نشان می دهد که گونه ای از درخت افرا بهترین محافظت را برای انسان در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش ناشی از نور خورشید دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،  افرای برگ چناری (Acer platanoides) که نوعی از درخت افراست توسط دانشمندان به عنوان محافظ ترین گونه در مورد اشعه ماوراء بنفش معرفی شد و گونه‌های بلوط و راش بعد از آن قرار گرفتند.

متخصصان می‌گویند درختان می‌توانند از افراد در برابر تأثیرات مضر اشعه ماورا بنفش محافظت کنند و همه گونه های یک گروه از درختان محافظت یکسانی ندارند.

مشخص شد که شاه افرا « crimson» بیشترین محافظت را دارد افرا قرمز کمترین میزان محافظت را در میان درختان نمونه گرفته شده دارد. در این مطالعه 64 نمونه از 16 گونه درخت طی دو تابستان مورد آزمایش قرار گرفتند.

فواید شاخ و برگ

گونه ها به این دلیل انتخاب شدند که از میان درختانی بودند که در زمین های بازی و پارک های عمومی تورنتو کاشته شدند.

بر اساس مطالعه انجام شده، درخت پر سیاوشان مویی که 270 میلیون سال پیش قدمت دارد، یکی از گونه هایی است که کمترین محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش را داشته است.

دانشمندان اعلام کردند که برخی مزایای بهداشتی درختان مانند بسیاری از خدمات غیر مستقیم به اکوسیستم به راحتی قابل اندازه گیری نیست و آنها به عنوان زیرساخت های بهداشت عمومی هستند.

محققان در طول دو تابستان سطح اشعه ماوراء در زیر تاج درخت را اندازه گیری و آن را با قدرت اشعه ماوراء بنفش نور خورشید در هوای آزاد مقایسه کردند.

سایه ایجاد شده توسط سایبان درختان می تواند فضاهای شهری را تا 10 درجه سانتیگراد (18 درجه فارنهایت) خنک کند. پیش بینی تغییرات جهانی آب و هوا می گوید ما تابستان های گرم و طولانی تری را تجربه خواهیم کرد.

یکی از محققان این طرح گفت: «معتقدم ما باید برای این تغییرات محیطی جهانی آماده و به فکر طراحی شهرهای سالم و قابل زندگی باشیم. باعث تعجب است که هیچ مطالعه ای این پدیده را بررسی نکرد.»

وی افزود: یکی از روش های کاهش اثرات بازتابش اشعه ماوراء بنفش افزایش سایبان درخت است. این امر به ویژه در مناطق شهری که بتن و سایر سطوح سخت باعث افزایش خطر اشعه ماورا UV بنفش می شوند بسیار مهم است.

درختانی با تاج هایی که شفافیت کمتری داشته و پهن تر هستند از حفاظت بیشتری برخوردارند. انتخاب درختانی که محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش را افزایش می دهند در انتخاب گونه های درختان شهری کلیدی است.

این یافته ها در مجله Urban Forestry & Urban Greenening منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =