روابط رژیم غاصب صهیونیست با کشورهای عربی می‌تواند برای ایران خطرناک باشد؟

منطقه خاورمیانه این روزها بیش از هر زمان دیگری دچار جنگ شده و کشورهای اسلامی بیش از پیش از یکدیگر فاصله گرفته‌اند و باید دید اعلام عادی‌سازی روابط برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس با رژیم غاصب صهیونیست به اتفاقات خطرناکی در آینده منجر خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در حال حاضر منطقه خاورمیانه در پر التهاب‌ترین دوران خود به سر می‌برد چراکه اتحاد کشورهای اسلامی و عربی در پایین سطح قرار دارد و نفوذ آمریکا و غرب نیز جند برابر شده است. از سوی دیگر جریان‌های یهودی و لابی‌ِهای صهیونیستی ارتباطات خود را با کشورهای اسلامی حاشیه خلیج فارس تقویت کرده و با ایران هراسی، کشورهای عربی را ترغیب به عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیسم می‌کنند.

نشست «بررسی تحولات منطقه» با حضور محمدرضا عبدالله آبادی دبیر بین‌الملل اتحادیه دفتر تحکیم وحدت و امیرحسین پناهی دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

پناهی در این نشست به وضعیت لبنان اشاره‌ای کرد و درخصوص سیاست فرانسه در قبال این کشور و منطقه سخن گفت. وی با بیان اینکه فرانسه به دنبال ارائه طرح مذاکرات موازی با ایران است، گفت: فرانسه برای لبنان و ایران نقشه دارد تا با نفوذ سیاسی به اهداف اقتصادی خود برسد.

همچنین وی بیان کرد که اسلام سکولار ترکیه در مقابل اسلامی ایران که هزینه‌هایی را در کشورهای سوریه و عراق برای اعتقادات خود انجام می‌دهد، تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد.

فضای سیاسی منطقه و نقش اتحادیه عرب در منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت حال حاضر منطقه از لحاظ سیاسی، مطلوب نبوده و کشورهای خط مشی هماهنگی را دنبال نمی‌کنند. چند سال پیش  هدف اتحادیه عرب در منطقه، حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی بود. رژیم غاصب بعد از فروپاشی عثمانی با خرید یکسری زمین‌ها از اعراب فلسطینی‌ها تشکیل شد، این اتحادیه عضوگیری خود را آغاز و اهداف جدیدی برای خود تببین کرد اما در حال حاضر کشورهای عضو اتحادیه عرب تغییر هدف و آرمان داده و دست دوستی با رژیم غاصب صهیونیست می‌دهند و عملا اساسنامه این اتحادیه را زیر  سوال می‌برند.

با توجه به نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این انتخاب تاثیر بر روند وقایع اخیر منطقه دارد؟

ایالات متحده آمریکا با توجه به نزدیک شدن ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به دنبال چهره‌سازی مثبت از آمریکا در اذهان مردم کشورهای منطقه است. دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا در حوزه سیاست‌های بین‌الملل نسبت به سایر کاندیدا به ویژه جو بایدن نماینده حزب دموکرات انتقادات بسیاری به آن وارد است. در نتیجه ترامب به تکاپو افتاد تا در خاورمیانه تغییراتی از جمله عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم غاصب صهیونیست را در راستای اجرای پروتکل‌های یهود ایجاد کند تا آرای لازم را در انتخابات به دست بیاورد.

آیا کشورهای عربی دیگری اقدام به عادی‌سازی روابط خود با رژیم غاصب صهیونیست می‌کنند؟

در حال حاضر برخی از کشورهای عربی پیمان‌ و روابط‌شان دوستانه است اما در آینده می‌تواند به توافقنامه تجاری یا نظامی برسند و در نهایت به تاسیس پایگاه نظامی رژیم غاصب صهیونیست در این کشورها به ویژه بحرین منجر شود.

کشورهای عربی می‌توانند راه‌ تجاری برای صادرات نفت و گاز و راه‌های زمینی و آبی باشند و این عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب، سیاست‌های جمهوری اسلامی را مختل کند. عربستان سعودی با اینکه همیشه ارتباط خوبی با آمریکا و رژیم غاصب صهیونیست داشته ولی احتمال دارد در آینده نزدیک به صورت رسمی روابط خود را با این رژیم عادی اعلام کند. اختلاف موجود در خاندان آل سعود به رقم خوردن سیاست‌های غرب‌گرایانه کمک می‌کند. آمریکا تلاش دارد تا از آشفتگی و درگیری داخلی در عراق سوء استفاده کرده و روابط این کشور را با رژیم غاصب صهیونیست عادی کند که علما و مراجع دینی عراق شدیدا با این موضوع مخالفت کردند.

همچنین احتمال دارد قطر نیز به عادی سازی روابط با اسرائیل  بپردازد چراکه بین مردم، دولت و گروه‌های سیاسی این کشور اختلافات سیاسی عمده و  اساسی وجود دارد.

 وزارت امورخارجه و دستگاه دیپلماسی در مقابل جریانات غرب‌گرایانه و عادی‌سازی روابط کشورهای اسلامی با رژیم غاصب صهیونیست چه راهکارهایی باید داشته باشند؟

در حال حاضر وزارت امور خارجه در منفعلانه‌ترین حالت ممکن به سر می‌برد و نسبت به تمامی اتفاقات ناگوار جهان اسلام مانند آتش زدن قرآن کریم، اهانت به پیامبر اسلام،‌ آزار و اذیت مسلمان و اجازه ندادن به برگزاری مراسمات عزاداری محرم در آذربایجان کاملا سکوت کرده و می‌توان گفت جریان دانشجویی انقلابی به مراتب در این مسائل از دستگاه دیپلماسی کشور فعال‌تر بوده است.

وزرات خارجه جمهوری اسلامی نماینده این دولت و دولت گذشته نیست بلکه نماینده نظام و انقلاب اسلامی در جهان است.

با احتمال روند افزایشی عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم غاصب صهیونیست، این روابط چه خطرات و آسیب‌هایی برای ایران و منطقه به همراه خواهد داشت؟

آمریکا از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم غاصب صهیونیست، به دنبال تامین امنیت این رژیم و نفوذ بیشتر در منطقه است در حالی که گسترش روابط اسرائیل با کشورهای اسلامی نیازی به حضور و امضای مسئولان آمریکا نیست.

ترامپ از این عادی‌سازی‌ها به دنبال استفاده‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکاست. همچنین آمریکا به دنبال ایجاد فشار اجتماعی حداکثری در ایران بوده چرا که با توجه تحریم‌ها و فشارهای  اقتصادی، نارضایتی مردم از دولت یا نظام بیشتر شده است.

اگر یمن نیز روند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیست را بپردازد، ایران دیگر نمی‌تواند با بستن تنگه هرمز ابراز قدرت‌نمایی کند چون یمن به راحتی با آمریکا و رژیم صیونیست همراهی می‌کند.

غرب همواره به دنبال ترویج افکار ایران هراسی در منطقه بوده است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس چرا از این تفکر استقبال می‌کنند؟

در چند سال اخیر بیداری اسلامی در منطقه شروع شد که کشورهای غربی تلاش داشتند که عنوان اسلامی را از این روند بردارند و از بهار عربی یاد می‌کردند. این بیداری که از کشور مصر آغاز شد و به یمن و بحرین رسید. سرویس‌های امنیتی رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا سعی کردند تا کشورهای که بیداری اسلامی به آنها رسیده بود سرانجام خوبی مانند انقلاب اسلامی داشته باشند.

جمهوری اسلامی یا انقلاب اسلامی تجربه تلخی برای آمریکا و اروپا محسوب می‌شود چراکه ایران در زمان پهلوی پایگاه اصلی استقرار آمریکا در منطقه بود. اندیشمندان فرانسوی 2 انقلاب از جمله انقلاب اسلامی و انقلاب کبیر فرانسه را نقطه عطف تاریخ بشر می‌دانند.

آمریکا و اروپا برای جلوگیری از تکرار تجربه پیروزی انقلاب اسلامی، سعی دارند تا با نشان دادن ناکارآمدی انقلاب نزد کشورهای عربی به ایران‌هراسی دامن می‌زنند.

وزارت امور خارجه وظیفه دارند در مقابل جریانی که سعی دارد ایران را در جهان کشوری فقیر و مردم و نظام را جدا نشان دهد مقابله کند و با روشن‌گری به جهانیان بفهماند که مردم و مسئولان بر اساس آرمان‌های انقلاب اسلامی وظیفه خود می‌دانند که با آمریکا سازش نکنند و از سایر کشورهای اسلامی و مظلمان عالم حمایت کنند.

در حال حاضر ما در تبیین موازین انقلاب اسلامی در جهان و به ویژه کشورهای منطقه ضعف داریم.

مکتب صهیونیست و یهودیان از افزایش اسلام‌ستیزی در جهان به دنبال کسب چه منافعی هستند؟

در آینده تاریخ بشریت 2 تمدن نوین اسلامی در راستای مهدویت به تحقق می‌پیوند و مقابل آن نگاه تمدنی یهود با هدف امپریالیسم جهانی و سرمایه‌داری و سطله یهود بر جهانیان وجود دارد.

هر 2 این تمدن‌ها ریشه در اعتقادات دارند و نگاه فردی نیست. مبانی اسلامی مسلمانان را تشویق می‌کند که حکومت اسلامی در جهان تشکیل شود تا عدالت در جهان برقرار شود از سوی دیگر دین یهود که البته تحریف شده است از یهودیان خواسته تا جهان را تحت سلطه خود قرار دهید.

در حال حاضر یهود مهم‌ترین دشمن خود را اسلام می‌داند چرا که دین‌های دیگر در جهان به موضوعات مقابله با کفر و ظلم نپرداخته‌اند. تقابل یهود با اسلام ریشه تاریخی دارد و محدود به زمان حال نیست؛ اما اکنون با توجه به قدرت گرفتن کشورهای حامی یهود مانند آمریکا و رژیم غاصب صهیونیست این تقابل پر رنگ‌تر شده و اسلام هراسی شدت بیشتری به خود گرفته است.

اگر عربستان سعودی را کنار بگذاریم، ایران و ترکیه از کشورهای تاثیرگذار و پر اهمیت جهان اسلام هستند. ایران همواره از مقاومت و کشورهای اسلامی دفاع می‌کند اما به چه علت ترکیه توانسته چهره بهتری از خود نزد ملت‌های مسلمان ترسیم کند؟

اسلام سکولار ترکیه در مقابل اسلامی ایران که هزینه‌هایی را در کشورهای سوریه و عراق برای اعتقادات خود انجام می‌دهد، تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران همواره از ضعف در حوزه رسانه رنج می‌برد. در حال حاضر در تولیدات رسانه‌ای ساخته شده در سازمان صدا و سیما و فضای مجازی ضعف سیاست‌گذاری داریم.

صدا و سیما سال‌هاست مورد انتقاد جریان انقلابی بوده ولی انگار نه انگار که این سازمان بخواهد تغییر رویکری در عملکرد خود داشته باشد. فضای مجازی برای دولت، مجلس شورای اسلامی و قوهقضائیه موضوعیت ندارد که بخواهند برای کنترل آن راهبردی پیشنهاد بدهد در صورتیکه از سوی فضای مجازی فشار و هجمه قابل توجهی به مردم و نظام وارد می‌شود.

از دولت هیچ انتظاری برای بهبود فضای مجازی نداریم چراکه در این هفت سال هیچ فعالیت سازنده‌ای انجام نداده است؛ اما مجلس فعلی که عنوان انقلابی را یدک می‌کشد انتظار داریم کمیسیون فضای مجازی را تشکیل داده و به فعالیت در بستر اینترنت سر و سامان دهند.

ایران تا زمانی که ضعف‌های خود را برطرف نکند رسانه را به جریانات مقابل واگذار خواهد کرد. رسانه‌های انقلابی باید در مقابل تفکرات و شبهاتی که عنوان می‌کنند ایران میلیاردها دلار برای حفظ اسد رئیس جمهوری سوریه هزینه کرده در حالی که مردم خود فقیر هستند، باید روشن‌گری انجام دهد و تبین کند این حمایت‌ها در راستای دفاع از حرم و جلوگیری از ورود داعش به ایران است.

ترکیه با استفاده از رسانه، دیپلماسی عمومی و قدرت نرم محبوبیت خود را افزایش می‌دهد و چهره‌ای دلسوزی از خود بین ملت‌ها اسلامی ترسیم می‌کند.

ایران با هدف بهره‌برداری سیاسی در سوریه نجنگیده و شهید نداده است بلکه تنها به دنبال دفاع از حرمین بوده اما به دلیل ضعف رسانه‌ای و کوتاهی دستگاه دیپلماسی نتوانسته از عملکرد خود دفاع مناسبی داشته باشد.

لبنان به دلیل پایگاه محور مقاومت و همسایگی با رژیم غاصب صهیونیسم همواره اهمیت زیادی برای غرب و جهان اسلام داشته است. این کشور چند ماهی است که درگیر اختلافات حزبی بوده و دولت و نخست وزیر نتوانسته کابینه تشکیل دهد. علل این آشفتگی سیاسی لینان را در منشا  خارجی میدانید و اینکه آیا به عقیده شما لبنان درگیر جنگ داخلی خواهد شد؟

به نظر بنده لبنان درگیر جنگ داخلی نخواهد شد اما شاهد تغییرات ساختاری در این کشور خواهیم بود و بازنگری در قوانین رخ خواهد داد. در حال حاضر رئیس جمهوری لبنان مسیحی، نخست وزیر اهل سنت و رئیس مجلس شیعه است و به احتمال زیاد این ترکیب دچار تغییر می‌شود.

حضور ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در لبنان بی هدف نبوده است و احتمالا فرانسه با اهداف اقتصادی قصد نفوذ در لبنان را دارد. آمریکا زمانی که درخواست فعال‌سازی مکانیسم ماشه را به سازمان ملل متحد داد؛ فرانسه اولین کشور اروپایی بود که با آن مخالفت کرد و بعد از آن شورای امنیت، روسیه و چین اعلام مخالفت کردند.

فرانسه قطعا روابط دوستانه‌ای با ایران ندارد و برای رسیدن به منافعی با آمریکا مخالفت کرده و از ایران حمایت می‌کند. احتمالا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طرح جدیدی از سوی اروپا به رهبری فرانسه برای مذاکره با ایران مطرح خواهد شد.

مذاکرات موازی یعنی  مذاکره بر سر موضوعات هسته‌ای و موشکی ایران به صورت همزمان مورد توجه اروپا است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =