انتقال نقش‌آفرینی شهدای دانشجو به نسل جدید ضروری است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در آیین رونمایی از گنجینه اطلاعات شهدای دانشجو گفت: انتقال تجربیات فاخر و نقش‌آفرینی شهدای دانشجو در دوران دفاع مقدس به نسل جدید ضروری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، آیین رونمایی از گنجینه اطلاعات شهدای دانشجو با حضور منصور غلامی، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مسئولان سازمان بسیج دانشجویی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد. 

غفاری در این آیین با گرامی داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدا و ایثارگران این دوران اظهار کرد: در آیین امروز از گنجینه اطلاعات شهدای دانشجو رونمایی می‌شود که عرصه مهمی برای پژوهش، تحقیق و تولید آثار فاخر فرهنگی است. انتقال تجربیات فاخر، ایثارگری‌ها و نقش‌آفرینی‌های موثر شهدای دانشجو در دوران دفاع مقدس، می‌تواند نقش موثری در تربیت و سازندگی نسل جوان کنونی داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه یکی از تاثیرگذارترین کارها در فضای دانشگاهی، پاسداشت شهدا، کنگره ملی شهدا، کاروان‌های راهیان نوردانشجویی و راهپیمایی اربعین است، گفت: برنامه‌هایی تدارک دیده شده که جایگزین راهپیمایی اربعین دانشجویی امسال شود، چراکه امسال شاهد این راهپیمایی باشکوه به دلیل شیوع ویروس کرونا نیستیم و خدا را شاکریم که هماهنگی‌های خوبی در این خصوص در دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اگر امروز امنیت و اقتدار در جمهوری اسلامی داریم مدیون شهدا و جانبازان و خانواده‌های آنان هستیم، افزود: ما نقش‌آفرینی و اثرگذاری ایثارگران دانشجو را گرامی می‌داریم و می‌خواهیم به نسل جدید معرفی کنیم تا تجربه گرانقدری برای آنان باشد. در این تجربه، ایثار و فداکاری و تلاش و دوراندیشی داشته و می‌توانند درس‌های فراوانی برای نسل دانشگاهی داشته باشند.

غفاری در ادامه از رئیس سازمان بسیج دانشجویی به عنوان متولی برنامه رونمایی از گنجینه اطلاعات شهدای دانشجو تشکر کرد و گفت: گنجینه اطلاعات شهدای دانشجو ذخیره بسیار مهمی برای عرصه پژوهش و تولیدات فرهنگی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان یاد و خاطره شهیدان جهان آرا، فلاحی، فکوری، نامجو و کلاهدوز فرماندهان دفاع مقدس را که در ۷ مهرماه سال ۱۳۶۰ به شهادت رسیدند، گرامی داشت.

تاکنون بیش از ۱۲۰۰ یادواره شهدا در سراسر کشور برگزار شده است

محمد جواد نیک روش، دبیر کنگره ملی شهدای دانشجو در بخشی از این مراسم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در این زمینه که «زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست»، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته فعالیت‌ها و اقدامات بسیاری برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا از سوی بسیج دانشجویی انجام شده است. تا امروز بالغ بر هزار و ۲۰۰ یادواره شهدا در سراسر کشور برگزار شده است. از جمله اقدامات دانشجویی در این خصوص می‌توان به تولید آثار فاخر فرهنگی پیرامون شهادت اشاره کرد. درباره این پرتابل نیز، جمع آوری مستندات و آثار از ابتدای دهه ۹۰ آغاز شده است. هدف از این کار جلوگیری از تحریف دفاع مقدس بوده که یکی از اهداف دشمن به شمار می‌رود.

دبیر کنگره ملی شهدای دانشجو در ادامه سخنان خود اظهار کرد: این گنجینه نقطه آغاز فعالیت‌ها بوده و پس از آن، نوبت به فرآوری محصولات تولید شده و تحقیق و پژوهش توسط دانشجویان جنبش دانشجویی خواهد رسید. همچنین امروز سومین دوره از کنگره شهدای دانشجو را نیز آغاز خواهیم کرد.

در ادامه این مراسم، سردار محمدحسین سپهر، جانشین سازمان بسیج مستضعفین نیز با تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس اظهار کرد: تزکیه، تربیت و مهارت جزو مواردی هستند که برای تعالی وجود انسان لازم هستند. از جمله اهداف و دستاوردهای بزرگ بسیج دانشجویی تحقق این موارد در مسیر تربیت و رشد دانشجوها است.

وی با بیان اینکه بسیج دانشجویی نقش راهبردی برای تربیت و مهارت افزایی دانشجویان دارد، تصریح کرد: نقش اساتید و بسیج دانشجویی در تحقق اهداف انقلاب اسلامی نقش بسیار مهمی است. از وزیر محترم علوم تقاضا دارم حمایت‌های گذشته خود از بسیج دانشجویی را بیشتر کرده و ما نیز در تلاش هستیم تا به سهم خود در این مسیر همراه شما باشیم.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه از جمله مهم‌ترین ماموریت‌های ویژه امروز بسیج دانشجویی امیدبخشی، شناسایی چالش‌ها، تربیت نسل متخصص و تولید علم است، اظهار داشت: بسیج دانشجویی نقش پررنگی در مقابله با کرونا در دانشگاه ها بازی کرد.

حضور ۸ هزار دانشجو در پویش «زندگی دست یاری‌گر توست»

سیما سادات لاری نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: در آغاز اپیدمی کرونا با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پویش «زندگی دست یاری‌گر توست» را راه‌اندازی کردیم که ۸ هزار دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی در آن شرکت داشتند که این دانشجویان در بخش‌های درمان، مقابله، پیشگیری، تاب‌آوری و مستندسازی فعال بودند و اقدامات خوبی در این برهه انجام دادند و در بحث ضدعفونی معابر و تولید اقلام حفاظتی خوش درخشیدند.

وی ضمن تشکر از کارورزان، اینترن‌ها و دستیارانی که به عنوان دانشجو در این پویش حضور پیدا کردند، گفت: در قسمت دانشجویی یعنی دستیاران شهید مدافع سلامت نداریم، ولی بسیاری از این عزیزان مبتلا و حتی بستری شدند. باید بسیج کمک کند تا دلاوری‌های این عزیزان نیز مستندسازی شود.

لاری در پایان ضمن امیدواری به پایان یافتن بحران کرونا در کشور، خاطرنشان کرد: قطعاً این بحران اپیدمی نیز تمام خواهد شد. ما در کشورمان با بحران‌های مختلفی روبرو خواهیم بود و باید از این بحران‌ها درس بگیریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =