دانشمندان روش تجزیه تحلیل لیزر را تغییر دادند

یکشنبه 22 تیر 1399 - 14:10
کد مطلب: 1074412
ثق

محققان دانشگاه Surrey دستاوردی کشف کردند که شیوه درک دانش و توصیف لیزر دانشمندان را تغییر داده و رابطه جدیدی بین فیزیک کلاسیک و کوانتومی برقرار می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، براساس تحقیقات منتشر شده در ژورنال Progress in Quantum Electronics، محققان 60 سال باورها پیرامون اصول و پهنای باند لیزر را زیر سوال می‌بردند.

پهنای باند، پایه و اساس کنترل و اندازه گیری طول موج نور است. محققان در مطالعه جدید دریافتند که اصل اساسی لیزرها (تقویت نور برای جبران نبود لیزر) تقریبی است. این تیم توضیح می‌دهند که از قطع‌های لیزر کوچک که با نور تقویت نشده بلکه با نور طبیعی در داخل لیزر متعادل می شود، پاسخی به پهنای باند طیفی لیزر است.

یکی از این مکانیسم های این قطع لیزر، بیرون آمدن نور از لیزر، ایجاد پرتو لیزر مورد استفاده در ساخت وسایل نقلیه، ارتباطات از راه دور، جراحی لیزری، GPS و موارد دیگر می‌شود.

مارکوس پولنائو، استاد فوتونیک دانشگاه Surrey اظهار داشت: از آنجا که لیزر در سال 1960 اختراع شد، پهنای طیف لیزر برای توصیف آن در کتاب‌های درسی و دانشگاه های سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است، زیرا فیزیک کوانتومی آن چالش های خارق العاده ای را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: همانطور که در این مطالعه توضیح دادیم، مشتق ساده و آسان قابل فهم از خطوط طیفی لیزر وجود دارد و فیزیک کلاسیک زمینه تلاش فیزیک کوانتومی را برای توضیح خطوط طیفی لیزر نادرست می داند که این یافته ها برای فیزیک کوانتومی تاثیرات اساسی دارد.