راهبرد آموزش غیرحضوری یادگیری معکوس است

معاون وزیر آموزش و پرورش راهبرد آموزش غیرحضوری در شرایط کرونایی را یادگیری معکوس دانست و گفت: در این شرایط خانواده و مدرسه باید در کنار هم باشند و ارتباط موثر بین اولیا و مدارس راهبرد اصلی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش در نشست مجازی با روسای مناطق آموزش و پرورش و معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان گفت: اکنون با توجه به شیوع بیماری کرونا شرایط آموزشی متفاوت با گذشته است.در شرایط عادی معلمان با همان شیوه‌های مرسوم کار تعلیم و تربیت را انجام می‌دادند اما اکنون آموزش‌ها به صورت ترکیبی یا حتی آموزش‌های غیرحضوری شده است. این وضعیت نیازمند تعیین روش‌های تدریس متناسب است.

وی درباره پاسخگویی روش‌های تدریس مرسوم در شرایط کنونی گفت: این شیوه‌ها زمانی جواب موثر می‌دهد که راهبردهای آموزش متناسب با شرایط مجازی اتخاذ شود. برای مثال روش یادگیری معکوس یک شیوه آموزش غیرحضوری است که در این روش نقش اول را خانواده‌ها ایفا می‌کنند و مدرسه محل تمرین آموخته‌هایی می‌شود که مخاطب آن‌ها را در منزل کسب کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه روسای مناطق آموزش و پرورش باید بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی به بهترین شکل ممکن اشراف داشته باشند، گفت: آن‌ها باید اوضاع را برای انتخاب و ترویج روش‌های متناسب آموزشی و روش یادگیری، معکوس کنترل و تدبیراندیشی کرده و ارتباط با مراکز علمی را برای ترویج این روش‌های تدریس فراهم کنند.

ملکی با بیان این که آموزش حضوری با آموزش غیرحضوری ماهیتاً متفاوت است، گفت: این تفاوت نوعی مواجهه است. مواجهه جنبه‌های مختلفی همچون مواجهه علمی، آموزشی، اجتماعی و اخلاقی دارد. مواجهه اجتماعی یعنی در شرایط کرونا ارتباط نوینی باید شکل بگیرد. در شرایط عادی ارتباط اولیاء و مدرسه با برگزاری جلسات مختلف انجمن اولیا و مربیان شکل می‌گرفت اما اکنون در شرایط غیرحضوری نقش اول را خانواده‌ها برعهده دارند البته نه به این معنا که از معلمان سلب اختیار بشود. اجتماع نوینی باید بین خانواده‌ها و معلمان برای تدبیراندیشی در خصوص شیوه‌های آموزش غیرحضوری شکل بگیرد.

وی به اجرای طرح "معلم یار"در بازدید از مدارس شهرستان رشت اشاره کرد و گفت: اگر مدیریت مدرسه‌ای بتواند اجتماع نوینی بین خانواده، مدرسه و معلم را ایجاد کند از عهده‌ این واقعیت‌های نوپدید برخواهد آمد اما اگر این اتفاق نیافتد و بین خانواده و مدرسه فاصله بیفتد در مقابل این واقعیت نوپدید با سختی‌هایی مواجه خواهیم شد و ممکن است تربیت فرزندانمان با شکست روبرو شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه در این شرایط آموزشی نقش اول را مادران و اولیاء دارند، یادآور شد: راهبرد ارتباط موثر بین خانواده‌ها و مدارس در این شرایط یک راهبرد اصلی باید باشد.البته بحث تبادل تجارب و ارتباط به صورت مجازی نیز اهمیت زیادی دارد.

وی  ادامه داد: اگر بتوانیم ارتباطات نوین اجتماعی را شکل دهیم؛ تعلیم و تربیت را از فردگرایی افراطی نجات خواهیم داد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: عرصه‌ مواجهه‌ اخلاقی بسیار مهم است چرا که می‌تواند باعث بروز فضایل اخلاقی شود و از سوی دیگر اگر مراقب نباشیم بروز رذایل اخلاقی را سبب می‌شود. باید مراقب باشیم هم خانواده‌ها، روسای آموزش و پرورش، در اخلاقیات مباحثی مانند تحمل و مدارا داریم که در این شرایط باید بیشتر آن را رعایت کنیم. این عرصه، عرصه‌ی بروز صفات نیک است و اگر مراقب نباشیم عرصه‌ی بروز بدی‌ها می شود. با اخلاقیات با این واقعیات نوپدید مواجهه منطقی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مواجهه بهداشتی یعنی سالم ماندن و سالم زندگی کردن است. اصلی‌ترین راه مقابله با این واقعیت نوپدید رعایت بهداشت است. به طور مثال ما در همین جلسه از ماسک استفاده کرده‌ایم و باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی را بین اعضای خانواده خودمان، مدارس و هرجایی که حضور داریم را ترویج کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =