گذشتن از نان شب به شرط تحصیل در مدارس خصوصی/ به دولتی‌ها انگ تنبلی می‌زنند

دوشنبه 23 تیر 1399 - 09:08
کد مطلب: 1074420
دانش‌آموز دانش آموز

متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده که والدین از ترس انگ خوردن به فرزندانشان، آنان را در مدارس دولتی ثبت‌نام نمی‌کنند، حتی برخی خانواده‌ها حاضرند از نان شب خود بگذرند تا فرزندانشان در مدارس خصوصی تحصیل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، خصوصی سازی آموزش در کشور از گذشته منجر به افزایش فاصله بین دانش‌آموزان قشر متوسط و متمول جامعه شده است، از طرفی آموزش‌های بی‌کیفیت مدارس دولتی منجر شده است خانواده‌هایی که به نان شبشان هم محتاجند به امید تامین آینده بهتر برای فرزندانشان، آن‌ها را به مدارس غیرانتفاعی بفرستند.

مهدی بهلولی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه خصوصی‌سازی آموزش و پرورش تنها در ایران اتفاق نمی‌افتد تمام کشورهای جهان با این موضوع درگیر هستند، اظهار کرد: در ادبیات و گفتمان آموزشی جهان، نقدهای بسیار زیادی از زوایای متفاوت بر خصوصی‌سازی آموزش وارد شده است.

وی ادامه داد: بر خصوصی‌سازی آموزش و پرورش می‌توان 2 نقد اساسی وارد کرد، در درجه اول باید پیامدهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این امر را در نظر بگیریم. در درجه دوم به بررسی پیامدهای آموزشی خصوصی‌سازی بپردازیم.

این کارشناس آموزش و پرورش بر ضرورت پرداختن به پیامدهای منفی خصوصی‌سازی آموزش تاکید کرد و گفت: بیشتر جامعه‌شناسان و اهالی فرهنگ زمانی که نسبت به خصوصی‌سازی آموزش ورود می‌کنند، بیشتر به پیامدهای منفی تمامی ابعاد به جز آموزشی می‌نگرند.

خصوصی‌سازی آموزش، جامعه را تکه تکه می‌کند

وی با بیان اینکه خصوصی سازی آموزش پیامدهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی زیان‌باری را در پی دارد خاطرنشان کرد: خصوصی‌سازی منجر به تکه تکه شدن جامعه می‌شود. طبیعتا دانش‌آموزانی که از وضعیت مالی مناسب‌تری برخوردار هستند، مدارسی را برای تحصیل برمی‌گزینند که امکانات آموزشی بهتری در اختیارشان قرار دهد.

بهلولی افزود:‌ از طرفی افرادی که از لحاظ مالی در وضعیت متوسط قرار دارند، مجبور می‌شوند در مدارس دولتی درس بخوانند، بودجه این مدارس به خوبی تامین نمی‌شود. در چنین شرایطی ممکن است دموکراسی دچار آسیب شده و همبستگی ملی از بین برود.

مدارس دولتی با کیفیت، همبستگی ملی را تقویت می‌کند

وی بر ضرورت افزایش هبستگی کلی در مدارس تاکید کرد و گفت: مدرسه از بهترین مکان‌هایی است که می‌توان در آن همبستگی ملی را تقویت کرد. اگر مدرسه‌های خوب دولتی در تمامی نقاط وجود داشته باشند، همبستگی ملی افزایش پیدا خواهد کرد. از جمله نمونه و الگوی این امر می‌توان به آموزش و پرورش فنلاند، اسکاندیناوی و دانمارک اشاره کرد. برخی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی دارای مدارس خصوصی هستند؛ اما مدارس دولتی آن‌ها چنان با کیفیت مباحث آموزشی را ارائه می‌دهند که همبستگی ملی و دموکراسی دچار آسیب نمی‌شود.

آموزش، از عقب افتادگی‌های اقتصادی خانواده‌ها جلوگیری می‌کند

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: از طرفی آموزش را می‌توان عاملی برای جلوگیری از عقب افتادگی‌های اقتصادی خانواده یک دانش‌آموز در نظر گرفت. ‌این اقدام امکان جابجایی طبقاتی در جامعه را فراهم می‌کند. دانش‌آموزی را تصور کنید که در خانواده‌ای با وضعیت مالی نامناسب با تکیه بر این آموزش‌ها بتواند پیشرفت کند.

خصوصی‌سازی آموزش مانع پیشرفت دانش‌آموزان می‌شود

وی با بیان اینکه خصوصی‌سازی آموزش مانع پیشرفت دانش‌آموزان می‌شود خاطرنشان کرد:‌ زمانی که آموزش خصوصی شود، دانش‌آموز با وضعیت مالی نامطلوب نمی‌تواند خود را به طبقات بالاتر جامعه برساند. در واقع این نوع آموزش سد محکمی می‌شود تا دانش‌آموز نتواند از لحاظ تحصیلی خود را ارتقا دهد.

پیامدهای آموزشی خصوصی سازی آموزش

بهلولی اضافه کرد: در هر کشور یا منطقه‌ای که خصوصی‌سازی آموزش و پرورش رشد پیدا کرده، شاهد گستردگی کمی‌سازی آموزش نیز بوده‌ایم. در چنین شرایطی تاکید برای برگزاری آزمون نیز افزایش یافته است. خصوصی‌سازی با آزمون و کمی‌سازی آموزش پیوستگی زیادی دارد.

وی افزود: زمانی که یک سرمایه‌دار اقدام به تاسیس یک مدرسه خصوصی می‌کند، نمی‌تواند 12 سال منتظر بماند تا بتواند یک شهروند شایسته مطابق اهداف آموزش و پرورش تربیت کند. به همین دلیل نمرات، قبولی در آزمون یا المپیاد را مورد سنجش قرار داده و نتایج را به والدین اعلام می‌کند تا بتواند دانش‌آموزان بیشتری را در مدرسه خود جذب کند.

برگزاری آزمون و کمی‌سازی آموزش، عامل سودآوری خصوصی‌سازی

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به سود خصوصی‌سازی آموزش بیان کرد: برگزاری آزمون و کمی سازی آموزش منجر می‌شود تا خصوصی‌سازی آموزش برای برخی افراد سودآور باشد.خصوصی‌سازی، ‌آموزش و پرورش را از اهداف عمده و مهم خود منحرف می‌کند.

وی ادامه داد: خصوصی‌سازی به 10 روش در جهان صورت می‌گیرد، در جامعه شاهد تاسیس برخی مدارس شرکتی هستیم به طوری که مدرسه به یک پیمانکار سپرده می‌شود، این فرد وظیفه تامین معلم برای مدرسه را دارد و ممکن است در این روند از معلمان رسمی استفاده نکرده و به جای پرداخت حقوق 3 میلیونی به معلم رسمی، 500 هزار تومان حقوق به معلمان غیررسمی پرداخت کند.

بهلولی با ذکرمثالی یادآور شد: فردی را تصور کنید که اقدام به تاسیس مدارس تیزهوشان، برتر یا نمونه دولتی کرده است، طبیعتاً تحصیل در این مدارس مشروط به گذراندن آزمون و پرداخت شهریه است. این اقدامات نیز نوعی خصوصی‌سازی آموزش تلقی می‌شود.

به دانش‌آموزان مدارس دولتی انگ تنبلی می‌زنند

وی تصریح کرد: دانش‌آموزی که در مدارس تیزهوشان یا نمونه دولتی تحصیل می‌کند، از لحاظ استعداد و وضعیت تحصیلی خود را بالاتر از سایر هم سن‌و‌سالان خود می‌داند. از طرفی به دانش‌آموزانی که به مدارس دولتی می‌روند، انگ تنبلی زده می‌شود.

گذشتن از نان شب به شرط تحصیل در مدارس خصوصی

این کارشناس آموزش و پرورش متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده که والدین از ترس انگ خوردن به فرزندانشان، آنان را در مدارس دولتی ثبت‌نام نمی‌کنند. همین امر منجر می‌شود مدارس دولتی از دانش‌آموزان درس‌خوان خالی شود. در مدارس دولتی تهران و شهرهای بزرگ 30 تا 40 دانش‌آموز در یک کلاس درس مشغول به تحصیل هستند، برخی خانواده‌ها حاضرند از نان شب خود بگذرند تا فرزندانشان در مدارس خصوصی تحصیل کنند، بلکه فرزندشان بتواند به جایگاه خوبی در جامعه دست یابد.

پول و ایدئولوژی نئولیبرالیسم، خصوصی‌سازی آموزش را پیش می‌برد

وی با بیان اینکه پول و ایدئولوژی نئولیبرالیسم، خصوصی‌سازی آموزش در سطح جهان را پیش می‌برد خاطر نشان کرد: این امر نه تنها بر اساس آزمایش‌های علمی تعیین نشده، بلکه بر زیان‌بار بودن این 2 حوزه برای نظام آموزشی تاکید دارد.

انتهای پیام/

31 / 31

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار