بذر بی‌صداقتی روحانی تبدیل به نهال خطرناکی خواهد شد

اخلاق مداری یکی از شاخه‌های بسیار مهم و تاثیرگذار مسئولیت اجتماعی بوده که بسیاری از بی‌اخلاقی‌های انجام شده توسط کاندیداهای انتخاباتی حاصل فراموش شدن مسئولیت‌های اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر انتخاباتی را از زوایایی متعددی می‌توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد. اخلاق انتخاباتی، انتخابات اخلاقی، مشارکت مردمی، فرهنگ انتخاباتی و مسئولیت اجتماعی از جمله موضوعات مهم و مطرح در انتخابات گوناگون هستند. مشارکت سیاسی مردم تا حدود زیادی به عملکرد مسئولان و میزان رضایت مردم بستگی دارد و متاسفانه در چند سال اخیر برخی کاندیداهای انتخاباتی یا مسئولان به دلیل واقف نبودن به مسئولیت‌های اجتماعی خود؛ به نارضایتی مردم دامن زده‌اند.

مهدی فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: مشارکت مردمی در این انتخابات یکی از چالش‌های مهم انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری ایران است.

وی ادامه داد: مشارکت در ادبیات انتخاباتی، همیشه مشارکت سیاسی و درصد حضور مردم در انتخابات و صندق‌های رای‌گیری معنا می‌شود و متاسفانه از دیگر مفاهیم مشارکت سیاسی و انتخاباتی کاملا غافل هستیم.

دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با تاکید بر اهمیت مشارکت سیاسی مردم در انتخابات عنوان کرد: موضوع مشارکت سیاسی مردم در امر انتخابات بسیار مهم است؛ اما موضوعی که در لایه‌های پایینی جامعه جریان دارد و بین رسانه‌ها و سیاست‌مداران دیده و پرداخت  نمی‌شود؛ بحث مشارکت اجتماعی مردم در بزنگاه‌هایی مثل همین انتخابات است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر موضوع مسئولیت اجتماعی در بعُد مردم در قبال مردم یا مسئولان یا کشور و در بعُد مسئول در قبال مردم کاملا مسئله پیش پا افتاده و فراموش شده‌ای در کشور است.

فراهانی با بیان اینکه بین مردم و مسئولان فاصله وجود دارد، گفت: در حال حاضر اگر نگاه عمیق‌ و کلان به دلایل فاصله و جدایی بین مردم از برخی مسئولان دولتی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که  موضوع مسئولیت اجتماعی تاثیر عمیقی بر بحث مشارکت سیاسی مردمی در انتخابات‌ گذاشته و این موضوع قطعا در انتخابات آینده تاثیر زیان‌بارتری به جای خواهد گذاشت.

این فعال دانشجویی موضوع اخلاق‌مداری را یکی از شاخه‌های بسیار مهم و تاثیرگذار مسئولیت اجتماعی دانست و گفت: موضوع صداقت کاندیداهای انتخابات از جمله ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر یک مثال عینی درباره اخلاق مداری در انتخابات است.

وی عنوان کرد: کاندیدای کرسی‌هایی مانند مجلس و ریاست جمهوری هر بار برای گرفتن آرای مردمی، وعده و شعارهای انتخاباتی می‌دهند که از لحاظ منطقی امکان اجرا کردن آن را ندارند. البته گاهی حتی اجرای آن وعده‌ها در حیطه اختیارات و وظایف آن کاندیدا نیست.

فراهانی با اشاره به اینکه تمام بی‌اخلاقی‌های انتخاباتی ریشه در  متعهد نبودن مسئولان به مسئولیت‌های اجتماعی‌ خود دارد، یاد آور شد: این موضوع در نهایت منجر به شکاف بین آحاد مردم و آن مسئول می‌شود.

دبیر فرهنگی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت مطرح کرد: بذر بی‌صداقتی که مسئول امروز و کاندیدای دیروز در زمان انتخابات می‌کارند چند سال بعد ثمره خودش را در مشارکت سیاسی نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد این هستیم که وعده‌هایی که در سال ۹۶ از جانب حسن روحانی مطرح شد، ثمره‌اش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات ۹۸ بود و مشخص نیست مردم سال ۱۴۰۰ در فضای مشارکت سیاسی چگونه عمل کنند.

فراهانی در تکمیل سخنان خود گفت: بحث مسئولیت اجتماعی در فضای انتخابات امری نیست که بتوان یک‌روزه حل بشود بلکه امری زمان‌بر است و می‌توان به جرائت گفت که مردم در حل این‌ مسئله مهم‌ترین و قوی‌ترین حلقه را برای ایجاد مسئولیت اجتماعی همگانی ایفا می‌کنند.

این فعال دانشجویی در پایان خاطرنشان کرد: اگر قصد داریم  فضای انتخاباتی یک فضای صادقانه باشد باید به سمت آگاه‌سازی مردم از اختیارات و توانمندی‌های فرد کاندید پیش رویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =