نگاهی به پرسپولیس و پاختاکور قبل از جدال مرگ و زندگی

دو تیم پرسپولیس ایران و پاختاکور ازبکستان برای رسیدن به نیمه نهایی لیگ قهرمانان امشب رو در روی هم قرار خواهند گرفت.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز) - امیرکریمی( کارشناس و تحلیل گر فوتبال)؛ از ساعت 21:15 امشب پرسپولیس و پاختاکور در حالی به مصاف یکدیگر خواهند رفت که هر دو تیم روزهای سختی را پشت سر گذاشته اند. پیمودن مسیر پر فراز و نشیب لیگ قهرمانان و رسیدن به این مرحله، هر دوتیم را بر آن وا می‌دارد که هرچه دارند رو کنند تا به مرحله بعد و فینال غرب آسیا حضور یابند.

دو قدم تا فینال آسیا؛
کرونا شاید هر بدی و دردسری که داشت اما یک توفیق اجباری برای فوتبال آسیا بود که بتوانند بازی ها را در فضایی مجتمع و در روزهای محدود برگزار کنند که البته همین سبک برگزاری بازی ها هم شرایط و پتانسیل خود را چه از جهت میزبانی و هزینه های آن و چه از جهت بار فنی برای تیم های شرکت کننده را می طلبید اما در کل برای باشگاهها به نوعی فرصتی بود مغتنم که با تک بازی ها بتوانند خود را به فینال آسیا برسانند و شاید حتی قهرمانی در آسیا را جشن بگیرند.
حالا پاختاکور و پرسپولیس با اتکا به این موضوع بازی امشب را برگزار خواهند کرد چرا که به نظر می رسد با رصد بازی های تیم های این دوره می توان برنده این بازی را تا حدودی قهرمان غرب آسیا دانست. ضمن اینکه تنها دو گام دیگر برا هر کدام از این تیم ها تا رسیدن به فینال آسیا پیش روی آنها هست.

پاختاکور ازبکستان
شناخت و بررسی ما از پاختاکور در این دوره شاید بیشتر برگردد به بازی این تیم با استقلال. تیمی که منظم نشان داد و دارای دیسیپلین درون زمین، قدرت بدنی برگرفته از فوتبال بلوک شرق، خط حمله ای خارجی برای ازبک ها و البته شدیدا زهردار، تیمی که از بالا فشار را روی دفاع حریف می گذارد و با دوندگی زیاد قدرت بازیسازی را از تیم های حریف می گیرد. داشتن یکی، دو مهاجم سرزن و قدرتی و ارسالهای کناری و به خصوص از جناح راست این تیم نیز از دستورات تاکتیکی این تیم در زمان بن بست تاکتیکی در فاز حمله می باشد.
آمار پاختاکور نشان از کمترین گل خورده در بین تیم های لیگ ازبکستان دارد و ظاهرا حتی در بازی گروهی در مقابل الهلال هم در دقایق واپسین گل پیروزی سعودی ها به ثمر رسیده بود که اینها همه نشان از قدرت این تیم در این دوره از بازیها دارد اما با همه این موارد ازبک ها در بازی با استقلال نشان دادند که در ضدحملات بسیار آسیب پذیر هستند و مدافعان میانی آنها پاشنه آشیل این تیم می باشند که اتفاقا در خط دفاعی بسیار ساده مقهور دریبل زنی بازیکنان تکنیکی هم می شوند و تحت فشار بازی حریف شدیدا شکننده عمل می کنند و البته که مستعد دادن خطاهای بسیار پشت محوطه جریمه هستند. شاید به جرات می توان گفت اگر استقلال حتی نیمی از تیم دربی جام حذفی حتی بود پاختاکور در ان بازی هم قابل شکست دادن بود برای اثبات این ادعا نگاهی به آمارهای بازی استقلال و پاختاکور هم بندازیم این امر پر واضح به نظر می رسد.

پرسپولیس ایران
پرسپولیس اما تنها نماینده باقی مانده فوتبال ایران هست و چشم و چراغ این روزهای این فوتبال. پرسپولیس می داند باخت در این بازی یعنی از دست رفتن یک فرصت که شاید به سادگی برای هیچ تیمی در فوتبال ما مهیا نشود بنابراین قطعا این تیم با اتکا بر دعای میلیونها ایرانی وارد زمین خواهد شد.
با شکست السد که انصافا جزو مدرنترین تیم های آسیا از بعد فنی بود حالا قرمزهای پایتخت از لحاظ روانی دست بالا را دارند از طرفی پرسپولیسی ها چه بخواهند چه نه، در این سالها مزد همدلی خود را در این فوتبال گرفته اند، خالی از لطف نیست که صحنه های بازی های اخیر در اسیا را که سر در مقابل توپ می گذارند را کمی مرور کنیم، پس نکته اول فعل خواستن و تفسیر و خرج کردن آن در زمین هست که حالا پرسپولیسی ها راه آن را خوب بلد شده اند.
نکته بعدی در مورد پرسپولیس اتخاذ استراتژی های متفادت برای بازی های مختلف هست، آنها در یک بازی با تاکتیک پایه، مالکیت توپ در زمین حاضر می شوند و در بازی دیگر کاملا متفاوت، بیشتر به گرفتن فضا و دادن توپ به حریف می اندیشند و از این سبک تفاوت های فنی که اتفاقا نتیجه آنالیزهای مناسب کادر فنی و آنالیزورهای این تیم نیز هست. که امکان سر در گمی تیم های حریف برای اتخاذ تدابیر لازم را هم می توان از این مورد داد.
در مورد پرسپولیس در بازی امشب دو مسئله کاملا صدق می کند اول، خارج کردن خط میانی پاختاکور با سبک فوتبال مالکانه و چرخاندن توپ در فضای کل زمین تا پرس خط اول و دوم تیم حریف شکسته شود چرا که با فوتبال درگیرانه و دوندگی صرف امکان از دست دادن توپ و زمین را در مقابل بازیکنان بدنی حریف محتمل می باشد؛ دوم، تقسیم انرژی  وداشتن تمرکز بالا و احتمالا رفتن بازی به وقت اضافه؛


یحیی تایم
این دوره از مسابقات برای قرمز پوشان پایتخت یک آورده جالب دیگر هم داشت و آن هم گلزنی ها این تیم در دقایق واپسین نیم دوم بوده، اتفاقی که در راستای نیمه های دوم متفاوت در بازی های لیگ داخلی و در امتداد آن بازی های آسیایی بوده است. به غیر از بازی با شارجه که پرسپولیس طوفانی آغاز کرد و به گل رسید اکثر گلهای بازی های دیگر این تیم در دقایق پایانی و نیمه دوم بازی ها به ثمر رسیده، هرچند بازی با الشارجه هم در همان دقایق انتهایی بازی پرسپولیس صاحب گل شد.
داشتن تمرکز روانی و امادگی ذهنی، داشتن نقشه دوم و سوم برای لحظات مختلف بازی و همچنین نقش قوای فیزیکی برای یک تیم می تواند یک تیم را در بازی نگه دارد و در انتها ضربه اساسی را وارد کند. حالا به نظر می رسد که پرسپولیسی ها به همین دلیل اصطلاحی به نام یحیی تایم دست پیدا کرده اند.

دردسرهای پرسپولیس برای این بازی
در بازی با پاختاکور خارج از مباحث مثبت و انرژی فراوانی که در بین سرخپوشان وجود دارد چند مسئله دل نگرانی های کادر فنی را تشکیل می دهد. جای خالی نعمتی و جایگزین او در پرسپولیس  کار سختی است که باید دید کادر فنی چگونه از پس ان بر خواهد آمد. نبودن نعمتی که هم در دفاع به هارمونی زیادی با مدافع وسط خود رسیده و هم در خط جلو در کنار بشار هماهنگی زیادی پیدا کرده می تواند جبران ناپذیر باشد به خصوص که جایگزینی فعلا برای ان پست پرسپولیس ندارد. هر چند شیری که یک فصل در این پست برای پرسپولیس بازی کرده راهی قطر شده اما هنوز از میزان امادگی این بازیکن اطلاع کانلی در دسترس نیست ضمن اینکه او مدتهاست در شرایط بازی قرار ندارد و همین مسئله می تواند او را از روزهای خوبش دور کرده باشد.
مسئله بعدی بحث بدنی و ریکاوی بازیکنان فیکس این تیم هست، پرسپولیس تقریبا با ترکیبی ثابت با یکی دو تغییر در یکی دو بازی به میدان رفته، فاصله ۷۲ ساعت بازی ها فشار بسیار زیادی را به از لحاظ انرژی و بدنی به بازیکنان وارد میکند که می تواند در ادامه کار از شادابی و طراوت بازیکنان کم کند. ضمن اینکه قطعا پاختاکور بازی بسیار سنگینی از لحاظ فرم بدنی برای این تیم خواهد بود و احتما خالی کردن انرژی در بین بازیکنان بسیار وجود دارد و حتی مصدومیت که از پس خستگی بیش از حد بر می آید. جبران مصدومیت ها بخصوص برای بازیکنان کلیدی این تیم کار سختی به نظر می رسد، علاوه بر این داشتن سه بازیکن یک کارته برای رسیدن به بازی بعد بدون تلفات را کمی سخت و محتاط خواهد نمود.

کمک داور ویدیویی
خبرهای رسیده از قطر حاکی آن است که ظاهرا از این مرحله به بعد سیستم وی ای آر در بازی های آسیایی به کار گرفته خواهد شد، شاید این مورد کمی از دغدغه های داوری تیم های حاضر بکاهد و نقطه عطفی در بحث سالم سازی تصمیمات داوری در آسیا باشد.

کد خبر: 1074484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =