تاکید وزرای کشاورزی ایران و جمهوری آذربایجان برای توسعه همکاری

ایران و آذربایجان در نشست وزرای کشاورزی دو کشور که به صورت مجازی برگزار شد، برای توسعه همکاری‌های کشاورزی اعلام آمادگی کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک با وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: رئیس جمهور ایران تاکید بر گسترش روابط اقتصادی ایران و آذربایجان دارد و ما معتقدیم زمینه‌های اقتصادی فرهنگی و اقتصادی بسیار متنوعی بین ایران و آذربایجان وجود دارد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی ایران آمادگی خود را برای هرگونه بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل مشترک کشاورزی و اجرایی سازی تفاهم‌نامه‌های در دست اقدام را به وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان اعلام می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با اصلاح سند همکاری ایران و جمهوری آذربایجان که در سال ۱۳۷۴ (۱۹۹۵) به امضا دو کشور رسیده است، تصریح کرد: بخشی از سند که در خصوص سلامت مواد غذایی بوده آماده است و پیش نویس آن به جمهوری آذربایجان تقدیم می‌شود تا در قالب سند به امضا برسد.

وی افزود: در رابطه با توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی آمادگی کامل داریم و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران که زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی ایران است، بیش از ۳ هزار پژوهشگر دارد که می‌توانند در زمینه مسائل علمی همکاری خوبی با جمهوری آذربایجان داشته باشند.

خاوازی ادامه داد: این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، معرفی ارقام مختلف به ویژه برنج و پنبه که مورد نظر هر دو وزارتخانه است، انتقال جنین و مواد ژنتیکی به ویژه جنین گاو و گاومیش، اقدامات به‌نژادی در زمینه غلات، اصلاح نژاد دام‌های سبک و سنگین و پرورش کرم ابریشم باشد.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: با توجه به حمایت دولت آذربایجان از سرمایه‌گذاران خارجی بخش کشاورزی، پرداختن به کشت فراسرزمینی برای دولت ایران بسیار مهم است و این مسئله می‌تواند یکی از بخش‌های سند همکاری دو کشور باشد.

در این نشست، «اینام کریم‌اف»، وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان نیز اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان علاوه بر هم مرز بودن، دو کشور متعهد و دارای روابط راهبردی هستند و خوشحالم که یکی از زمینه‌های روابط راهبردی بین دو کشور مسائل کشاورزی است.

وی افزود: رؤسای جمهور ایران و آذربایجان تا به حال ۱۳ بار با هم دیدار داشته‌اند و ما امیدواریم که همکاری کشاورزی آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران ادامه پیدا کند.

کریم‌اف در رابطه با فعالیت‌های تجاری دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی تصریح کرد: در زمینه صادرات و واردات محصولات کشاورزی، ایران و آذربایجان با هم رابطه دارند و میوه، سبزی و صیفی بیشترین محصولات مورد تبادل دو کشور است.

وی افزود: در حوزه تجهیزات کشاورزی هم همکاری‌هایی با ایران داریم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد شرکت‌های ایرانی و ادوات تولید ایران در بازارهای آذربایجان باشیم.

وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان با اشاره به حمایت‌های دولتی این کشور از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بخش کشاورزی گفت: حمایت‌های ویژه دولت از سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی به صورت یارانه بوده که این حمایت‌ها شامل سرمایه‌گذاران خارجی هم می‌شود و امیدواریم سرمایه گذاران بخش کشاورزی ایران هم بتوانند از این حمایت‌ها برخوردار شوند.

کریم‌اف یادآور شد: از امضای سند همکاری بین دو کشور ایران و آذربایجان حدود ۲۶ سال می‌گذرد و به نظر می‌رسد که بسیاری از بخش‌های این سند نیاز به بروز رسانی دارد.

وی افزود: در سال‌های گذشته کارگروه‌های فنی از وزارت کشاورزی دو کشور تشکیل جلسه می‌دادند و مسائل روز مرتبط با کشاورزی را بررسی می‌کردند که آخرین جلسه مربوط به سال ۲۰۱۶ بوده و ما بر تشکیل جلسه کارگروه فنی در سال ۲۰۲۰ مصر بودیم اما به خاطر شیوع بیماری کرونا میسر نشد.

وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان ادامه داد: انستیتو و مراکز تحقیقاتی که در حوزه‌های مورد علاقه جمهوری آذربایجان فعالیت دارند، می‌توانند در زمینه تبادل دانش و دانشجو بین دو کشور گام بردارند، دانشگاه دولتی کشاورزی آذربایجان دانشگاه معتبر در سطح بین‌المللی است و مطمئن هستم در ایران هم دانشگاه‌های معتبری وجود دارد که از دستاوردهای آنها می‌توان استفاده کرد.

وی در رابطه با دیجیتال سازی بخش کشاورزی عنوان کرد: هوشمندسازی بخش کشاورزی و به کار بردن فناوری‌های نوین در این بخش از سیاست‌ها و اولویت‌های ما در آذربایجان است و مطمئن هستیم در ایران هم در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده که تمایل داریم در این بخش هم تبادل صورت گیرد تا موجب رشد و توسعه کشاورزی ما باشد.

کریم‌اف با اشاره به تجربه ایران در زمینه پرورش کرم ابریشم اذعان کرد: در حوزه کرم ابریشم مدیران ایرانی تجربه‌های خوبی دارند و ما در گذشته هم پیله و کرم ابریشم از ایران گرفته ایم.

وی افزود: در حوزه دامپروری هم آذربایجان مراکز پیشرفته در حوزه لقاح‌مصنوعی و تغییرات ژنتیکی دام و طیور دارد و اسپرم‌های تولید شده دامی هم در داخل آذربایجان و هم خارج از این کشور بازار مصرف دارند، بنابراین یکی از همکاری‌های ما می‌تواند صادرات اسپرم مراکز تحقیقاتی دو کشور باشد.

وزیر کشاورزی جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: شالیکاری و پرورش شلتوک هم یکی از اولویت‌های آذربایجان است و ما علاقمندیم از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کنیم.

در ادامه این نشست، علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: دامپزشکی ایران و جمهوری آذربایجان فعالیت‌های تخصصی را برای کنترل بیماری‌های دامی و مبادله تکنولوژی‌های مرتبط با دام شروع کرده‌اند.

وی افزود: پروتکل‌هایی را در رابطه با تجارت گوشت قرمز و دام زنده با دامپزشکی جمهوری آذربایجان در نظر گرفته‌ایم که به زودی با هم مبادله می‌کنیم.

ماکنعلی در رابطه با تقاضای آذربایجان برای ترانزیت دام زنده به نخجوان خاطرنشان کرد: تقاضای جمهوری آذربایجان برای ترانزیت دام زنده از آذربایجان به نخجوان بررسی و پروتکل‌های بهداشتی آن نهایی شده که تا هفته آینده این پروتکل‌ها مبادله خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: ما در سازمان دامپزشکی ایران، آمادگی خود را به دامپزشکی آذربایجان برای کنترل بیماری‌های فرامرزی و سلامت غذا اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام

کد خبر: 1074569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =