تامل در سوژه‌ای که یک سریال شبکه نمایش خانگی به آن پرداخته است

«آقازاده» خوب هم داریم/ گونه‌ای که در سینما و تلویزیون خاک می‌خورد

سه‌شنبه 7 مرداد 1399 - 13:54
کد مطلب: 1074652
آقازاده

ژانر پلیسی_ جنایی جز آن دسته از موضوعات داغی است که اگر به خوبی به آن پرداخته شود می‌تواند مخاطبان زیادی را پای رسانه بکشاند.

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - مجید فاضلی: نوع ژانرهایی که در رسانه به نمایش درمی‌آیند تا نگاه مخاطب را به محصول تولید شده جلب کنند از اهمیت زیادی برخوردار هستند. زیرا منجر به این می‌شوند تا هم مخاطبان زیادی جذب شوند و هم منافع اقتصادی زیادی نصیب تولید کننده اثر شود. از این رو می‌بینیم ژانرهایی چون کمدی در سینما و تلویزیون دارای مخاطبان زیادی هستند به طوری که وقتی به میزارن فروش فیلم‌ها در سینما نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم این ژانر در سینما دارای مخاطبان زیادی است. اما سال‌های اخیر ژانر پلیسی_جنایی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته است و در آخرین اثر تولید شده از این قِسم، شاهد سریال گاندو از شبکه سوم سیما بودیم که با استقبال بسیاری همراه بود.

*کمدی و جذب مخاطب

سریالی که پرونده جیسون رضاییان (جاسوس آمریکا در ایران) را روایت می‌کرد و درکنار آن شبکه جاسوسی پیچیده‌ای را نشان داد. این نکته قابل اهمیت است که ژانر پلیسی_جنایی در سال‌های اخیر مورد توجه قرار نگرفته است. حتی با نگاهی به تاریخ نمایش سریال‌ها در صداوسیما متوجه می‌شویم با اینکه تولیدات خوبی در این زمینه انجام شده اما هنوز جای کار زیادی احساس می‌شود. زیرا جامعه امروز ما پر شده از اخباری که هر کدام نشان‌گر گوشه‌ای از پرونده‌های ریز و درشت فساد است و تک تک آن‌ها می‌تواند سوژه خوبی برای ساختن سریال‌های پلیسی و جنایی باشد اما گویا نویسندگان و فیلمسازان سینما و تلویزیون علاقه‌ای به این موضوع ندارند.

سید ابراهیم عامریان تهییه کننده سینما در این‌باره گفت: «مردم در ایران برای دو ساعتی که به سینما می‌روند بیشتر ترجیح می‌دهند فیلم کمدی یا اجتماعی خاص ببینند. ژانر پلیسی و جنایی با توجه به تجربه‌ای که دارم در سینما جواب نمی‌دهد و مردم در خانه بیشتر دوست دارند چنین فیلم‌ها وسریال‌هایی ببینند.»

از این رو می‌بینیم برخی سینماگران ایرانی با به میان کشاندن موضوعات مبتذل و شوخی‌های نامتعارف، سعی در جلب نگاه مخاطب و فروش زیاد دارند. ناگفته پیدا است با چنین رفتارها و کارهایی ذائقه مخاطب نیز به جای پرورش با سقوط مواجه می‌شود تا جایی که به طور مثال در عرصه موسیقی شاهد چنین اتفاقی بودیم. یعنی در جشنواره موسیقی فجر 1396 آهنگی که از سوی مردم به عنوان موسیقی محبوب شناخته شد نه دارای محتوای خوبی بود و نه مفهوم جالبی داشت.

*آقازده خوب هم داریم

موضوع اصلی را نباید از یاد برد؛ یعنی ژانر پلیسی و جنایی که زیاد به آن توجه نمی‌شود. اما سریال «آقازاده» که در بخش شبکه خانگی منتشر شده گویا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این سریال در قسمت‌های ابتدایی خود نشان داده ذیل موضوع «پرستو» روایتگر داستان دو قشر از طبقه‌ای است که مردم به خوبی از آن‌ یاد نمی‌کنند. زیرا هر وقت نام آقازده بر زبان رانده می‌شود جوانی در ذهن تجلی می‌یابد که از رانت پدر خود استفاده کرده و حالا به قدرت مالی و اقتصادی قابل توجهی رسیده و از این فرصت برای دست یافتن به امیال شخصی خود استفاده می‌کند. هرچند چنین موضوعی در واقعیت بارها اتفاق افتاده و مردم نیز مکرر خبر چنین واقعه‌ای را شنیده‌اند.

اما سریال آقازاده که به نویسندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی روانه بازار شده به نکات مهمی از «قشر پُر برخوردار» ایران می‌پردازد که وقتی با نگاه دقیق‌تری به آن توجه می‌شود نکات زیادی به دست می‌آید. یکی از آن نکات این است که صرفا آقازاده‌ها همیشه بد نیستند، بلکه افرادی هم در این قشر پیدا می‌شوند که برای مبارزه با فساد سر از پا نمی‌شناسند.

این سریال اگر با روندی که شروع کرده به کار خود ادامه دهد، می‌تواند مانند سریال گاندو که موفق بود و اثرات خوبی هم به همراه داشت، راهگشای موضوعات و مسائل مختلفی در عرصه سینما و تلویزیون باشد. مسائلی که با توجه به جامعه امروزشاید مردم بیشتر تشنه شنیدن از آن‌ها باشند تا اینکه وقت گران‌بهای خود را صرف کمدی‌هایی کنند که منجر به سقوط سطح سلیقه هنری و سینمایی آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

171 / 347

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار