خودروی الکتریکی واحد قزوین به‌زودی وارد خیابان‌ها می‌شود

رئیس سرای نوآوری سینتک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: در همه دنیا حمایت‌های دولتی در تولید و ترویج خودروهای الکتریکی وجود دارد. دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز با حمایت‌های دولتی می‌تواند محصول قابل رقابتی روانه بازار مصرف کند.

مرتضی موسی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تجاری‌سازی خودروهای الکتریکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین اظهار کرد: مراحل اخذ استاندارد خودروهای الکتریکی بومی درحال اتمام است و به‌زودی شاهد پلاک گذاری و ورود این خودروها با خیابان‌های کلانشهرها خواهیم بود.
وی افزود: چندین نمونه از خودروهای الکتریکی توسط فناوران و جوانان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تولید شده که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تولید صنعتی این محصولات نیز به‌زودی آغاز خواهد شد.

رئیس سرای نوآوری سینتک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین بیان کرد: نمونه‌های تولید شده خودروهای الکتریکی اکنون درحال استفاده و کاربری و گذراندن مراحل کلینیکی خود هستند که هنوز وارد بازار نشده سفارش‌ها و تقاضای خرید از این سرای نوآوری درخواست می‌شود. قراردادهایی نیز در این زمینه منعقد شده که با پلاک گذاری خودروها، فرآیند تحویل آنها نیز به اتمام می‌رسد.

موسی‌خانی با اشاره به لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه برای گسترش تولید خودروهای الکتریکی عنوان کرد: نشست‌هایی از طرف معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور با شرکت‌های خودروساز از جمله ایران‌خودرو و بهمن خودرو برگزار شده که اگر یکی از این شرکت‌ها حامی تولید انبوه محصولات‌ دانش‌بنیان دانشگاه آزاد قزوین شوند شاهد تولید صنعتی و بازاریابی بین‌المللی نیز خواهیم بود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه بعضی از قطعات خودروهای برقی ازجمله باتری وارداتی هستند و نرخ ارز بر روی آنها تاثیر مستقیم می‌گذارد، قیمت خودروهای الکتریکی نیز شناور و متغیر است. پنج قلم از 900 قلم قطعه خودروهای الکتریکی وارداتی هستند و باقی قطعات بومی‌سازی‌ شده‌اند.

رئیس سرای نوآوری سینتک دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: تکنولوژی تولید باتری‌های خودروهای الکتریکی در اختیار چند کمپانی محدود است و حتی بزرگترین شرکت‌های تولیدکنندگان خودروهای هیبرید و الکتریکی نیز باتری را وارد می‌کنند. قیمت تمام شده باتری ویژه این نوع خودروها در حدود 3 هزار دلار بوده که تاثیر بسیاری در قیمت مصرف کننده خودرو می‌گذارد.

موسی‌خانی خاطرنشان کرد: خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای دیزلی قیمت تمام شده بالاتری دارند ولی در عوض آلایندگی محیط‌زیستی و صوتی بسیار پایین‌تری نسبت به رقبا داشته و این دو مقوله مزیت‌های مهمی به‌شمار می‌روند. در همه دنیا حمایت‌های دولتی در تولید و ترویج خودروهای الکتریکی وجود دارد. دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز با حمایت‌های دولتی می‌تواند محصول قابل رقابتی روانه بازار مصرف کند.

وی گفت: این خودروها در ابعاد کوچک و ظرفیت دو نفره طراحی شده که مشکلات پارکینگ را در کلانشهرها به کل تسهیل می‌کند. چابکی و اشغال فضای کم در خیابان‌ها نیز از دیگر مزیت‌های این خودروها شمرده می‌شود که با تولید انبوه جای خود را بین مصرف‌کنندگان باز خواهد کرد. با درنظر گرفتن یارانه دولتی در ساخت این خودروها می‌توان ادعا کرد استفاده از خودروهای الکتریکی قطعاً مقرون به‌صرفه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =