تاثیر میکروبیوم روده بر واکنش مبتلایان به سرطان پروستات نسبت به درمان

پژوهشگران کانادایی در بررسی جدیدی دریافتند که میکروبیوم روده بیماران مبتلا به سرطان پروستات می‌تواند نقش مهمی در واکنش آنها نسبت به درمان داشته باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  پژوهش جدیدی که در "موسسه پژوهش سلامت لاوسون"(Lawson Health Research Institute) و "دانشگاه وسترن اُنتاریو"(UWO) انجام شده است، نشان می‌دهد که چگونه میکروبیوم روده بیماران مبتلا به سرطان پروستات، با داروی خوراکی در تعامل قرار می‌گیرد.

 این پژوهش نشان می‌دهد که باکتری روده در نتایج درمانی نقش دارد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه داروی موسوم به "ابیراترون استات" (Abiraterone acetate) توسط باکتری‌های روده متابولیزه می‌شود تا ارگانیسم‌های مضر را کاهش دهد و به تقویت آن دسته از ارگانیسم‌ها کمک کند که به مبارزه با سرطان می‌پردازند. به گفته پژوهشگران، این پژوهش فقط یکی از چند نمونه‌ای است که نحوه تاثیر میکروبیوم را بر واکنش ما نسبت به دارو نشان می‌دهد.

"برندن دیزلی"(Brendan Daisley)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش‌ها در حال کشف‌ روش‌هایی هستند که به تاثیر میکروبیوم بر گسترش سرطان و درمان آن کمک می‌کنند. پژوهش ما، تعامل مهمی را میان یک داروی مقابله با سرطان و میکروبیوم روده نشان می‌دهد که به تقویت ارگانیسم‌های مفید با ویژگی‌های ضد سرطان می‌پردازد.

درمان‌های سرطان پروستات طوری طراحی شده‌اند که هورمون‌های موسوم به "آندروژن"(Androgen) را که در گسترش سرطان پروستات نقش دارند، کاهش دهند. دکتر "جوزف چین"(Joseph Chin)، از پژوهشگران این پروژه گفت: بسیاری از درمان‌های قدیمی، همیشه موثر نیستند. در چنین مواردی، درمان‌های جایگزین جست و جو می‌شوند.

ابیراترون استات، یک داروی بسیار موثر است که برای درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابیراترون استات می‌تواند به کاهش آندروژن‌های بدن نیز کمک کند و این کار را به واسطه یک مکانیسم متفاوت و برخلاف درمان‌های قدیمی به صورت خوراکی انجام می‌دهد.

دکتر "جرمی برتون"(Jeremy Burton)، از پژوهشگران این پروژه گفت: هنگامی که داروها به صورت خوراکی مصرف می‌شوند، راه خود را به سوی لوله گوارش پیدا می‌کنند تا در آنجا با میلیاردها ارگانیسم در تماس قرار بگیرند.

پژوهشگران در این پروژه، ۶۸ بیمار مبتلا به سرطان پروستات را مورد ارزیابی قرار دادند و نمونه مدفوع آنها را بررسی کردند. بررسی‌ها نشان داد که میکروبیوم روده بیماران پس از مصرف ابیراترون استات، به صورت قابل توجهی تغییر می‌کند. باکتری‌های روده، دارو را متابولیزه کرده و به افزایش قابل توجه نوعی باکتری موسوم به "Akkermansia muciniphila" کمک می‌کنند.

برتون افزود: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که میکروبیوم روده، نقش مهمی در واکنش نسبت به درمان دارد.

پژوهشگران امیدوارند که با بررسی‌های بیشتر تعامل میان دارو و میکروبیوم بتوانند نتایج درمان بسیاری از بیماری‌ها را بهبود ببخشند.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1074694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =