اعلام برنامه‌های پژوهشگاه فضایی ایران همزمان با هفته جهانی فضا

مدیر دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به شعار امسال هفته جهانی فضا؛ ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند، گفت: این پژوهشگاه مطابق با اهداف تعیین شده در این شعار، برنامه‌هایی تبیین شده تا کاربردهای مهم ماهواره‌ها و سرریز فناوری‌های فضایی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ،  مرتضی نیک‌خو، مدیر دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشگاه فضایی ایران، به تشریح برنامه‌های مربوط به هفته جهانی فضا که در پژوهشگاه فضایی ایران برگزار خواهد شد پرداخت و گفت: پژوهشگاه فضایی ایران هفته جهانی ۲۰۲۰ را فرصت ارزشمندی دانسته برای فعالیت‌های ترویجی تا بدین‌وسیله مردم عزیز کشور نیز در جریان آخرین وضعیت پروژه‌های ملی و توسعه زیرساخت‌های فضایی کشور قرار گیرند.

وی تأکید کرد: ما در مجموعه پژوهشگاه، بر این باوریم که با ارتقای سطح آگاهی احاد جامعه از مثمر ثمر بودن خدمات فضاپایه در زندگی مردم؛ سطح پذیرش و حمایت روانی جامعه از فعالیت‌های پژوهشگران و متخصصین فضایی کشور، توسعه خواهد یافت.

مدیر دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به شعار امسال هفته جهانی فضا؛ ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند اظهار کرد: مطابق با اهداف تعیین شده در این شعار، برنامه‌هایی تبیین شده تا کاربردهای مهم ماهواره‌ها و سرریز فناوری‌های فضایی مانند پایش و پیش‌بینی تحولات جوی و هواشناسی، رله سیگنال‌های تلویزیونی و تلفنی، پایش و سنجش از راه دور زمین، کاوش در اعماق کیهان، پایش حوادث غیرمترقبه مثل سیل و زلزله، پزشکی از راه دور، حفاظت از محیط زیست که موجب تحول در عرصه‌های مختلف زندگی بشر شده‌اند را بیشتر به مردم معرفی کنیم.

نیک‌خو خاطر نشان کرد: امسال در سراسر دنیا برنامه‌های گرامی‌داشت هفته جهانی ۲۰۲۰ به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا، به‌گونه‌ای متفاوت برگزار خواهد شد. از این‌رو، ما نیز در پژوهشگاه فضایی ایران با در نظر گرفتن این شرایط، غالبا از بستر فضای مجازی برای اجرای برنامه‌های بزرگداشت هفته جهانی ۲۰۲۰ استفاده می‌کنیم.

 نیک‌خو افتتاح آزمایشگاه ابوریحان بیرونی و مرکز یکپارچه‌سازی سامانه‌های پیشرانش فضایی، رونمایی از فاز اول مرکز نوآوری فضایی، برگزاری وبینارهای "ماهواره‌ها چگونه زندگی بشر را بهتر می‌کنند" و " آموزش فضایی در منطقه آسیا – اقیانوسیه"، رونمایی از کاتالوگ معرفی آزمایشگاه‌های پژوهشگاه فضایی ایران و پژوهشکده‌های تابعه و همچنین کاتالوگ محصولات و فناوری‌های توسعه یافته مجموعه پژوهشگاه، برگزاری برنامه‌های گفتگومحور تلویزیونی متنوع با موضوعات "فناوری فضایی، ماهواره‌ها و شناخت جهان هستی"، "توسعه کشاورزی نوین با ماهواره‌ها"، "ماهواره‌ها و بهبود مدیریت مخاطرات طبیعی و محیط زیست" و...، انتشار ویژه نامه هفته جهانی فضا ۲۰۲۰ را از  عمده برنامه‌های هفته جهانی فضای پژوهشگاه فضایی ایران عنوان کرد.

گفتنی است، مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۹ قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن، چهارم تا دهم اکتبر هر سال به عنوان «هفته جهانی فضا»، درنظر گرفته شد. این هفته حد فاصل دو رویداد تاریخی فضایی یعنی پرتاب نخستین ماهواره جهان (اسپوتنیک) و امضای نخستین معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو در سازمان ملل است. هدف از این کار، ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان‌ها روی زمین اعلام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =