ارتباط پارکینسون و کووید-۱۹ چیست؟

مطالعه جدید دانشمندان نشان داد بیماری پارکینسون یک فاکتور مستقل خطرناک برای مرگ ناشی از کووید-۱۹ است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، یک مطالعه جدید روی تقریباً ۸۰ هزار بیمار نشان می دهد که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ۳۰ درصد خطر بیشتر ناشی از کووید-۱۹ را نسبت به افراد فاقد بیماری تخریب عصبی دارند.

تجزیه و تحلیل جدید انجام شده توسط محققان با مراقبت های بهداشتی دانشگاه آیووا بر اساس داده های بیمار در شبکه تحقیقاتی TriNetX کووید-۱۹ نشان می دهد که بیماری پارکینسون یک عامل خطر مستقل برای مرگ از کووید-۱۹ است.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی متخصصان مغز و اعصاب گروه بیماری کووید-۱۹ را از ۱۵ ژوئیه شناسایی و هشت هفته بعد داده های مرگ و میر را تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که ۵.۵ درصد (۴،۲۹۰ از ۷۸۳۵۵) بیمار کووید-۱۹ فاقد پارکینسون در مقایسه با ۲۱.۳ درصد (۱۴۸ نفر از ۶۹۴) بیمار کووید-۱۹ دارای این بیماری، فوت کرده اند.

با این حال، بیماران مبتلا به پارکینسون به طور کلی مسن تر بودند و نسبت به بیماران بدون پارکینسون بیشتر احتمال دارد که مرد و آفریقایی- آمریکایی تبار باشند. همه این عوامل خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را افزایش می دهد.

بنابراین، تیم محققان برای محاسبه این تفاوتها از دو روش استفاده کرد: رگرسیون لجستیک با سن، جنس و نژاد به عنوان متغیرها  و مطابقت هر بیمار با پنج بیمار غیر پارکینسون با سن، جنس و نژاد و انجام رگرسیون لجستیک شرطی در هر دو مورد.

 محققان دریافتند که خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ برای بیماران مبتلا به پارکینسون ۳۰ درصد بیشتر است. یافته ها در ژورنال Movement Disorders منتشر شده است.

محققان می گویند این یافته ها باید بیماران مبتلا به پارکینسون و پزشکان آنها را در مورد اهمیت افزایش پیشگیری از عفونت کووید-۱۹ در این افراد آگاه سازد. پزشکان همچنین باید هنگام افزایش نحوه مراقبت از بیماران پارکینسون طی بیماری همه گیر، خطر افزایش مرگ ناشی از کووید-۱۹ را ارزیابی کنند.

یک دلیل بالقوه برای اینکه بیماران پارکینسون خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ را افزایش می دهند ممکن است به این واقعیت مربوط باشد که کووید-۱۹ می تواند باعث ذات الریه شود و ذات الریه دلیل اصلی مرگ در بیماران مبتلا به پارکینسون است. این امر تا حدی به این دلیل است که بیماران پارکینسون می توانند در بلع دچار مشکل شوند که باعث مشکل تنفسی می شود.این یافته ها همچنین ممکن است برای درک خطرات بیماری های دیگر برای پارکینسون از جمله آنفلوانزا، مفید باشد. بنابراین دانشمندان برای جلوگیری از این مشکلات در بیماران  واکسن آنفلوانزا را توصیه می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =