آموزش ۱۴ هزار مشاور شبکه شاد برای تعامل بیشتر با دانش‌آموزان

۱۴ هزار مشاور در زمینه تولید محتوا و فعالیت در شبکه شاد و برای ارتباط گسترده و تعامل با دانش‌آموزان آموزش خواهند دید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از آموزش ۱۴ هزار مشاور شبکه شاد برای ارتباط گسترده و تعامل با دانش‌آموزان خبر داد. فعالیت‌های مختلفی برای سال تحصیلی امسال پیش‌بینی شده که از جمله آن تعیین نقش مشاور مدارس در تولید محتوا و فعالیت در شبکه شاد است.

وی خاطرنشان کرد: مشاوران در شرایط کرونا با برقراری تماس با دانش‌آموزان و اولیای آنها در نقش پشتیبان قرار می‌گیرند و تمام موضوعات مربوط به مسایل شناختی و حتی شیوه یادگیری را نیز پیگیری می کنند.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش با بیان این که صدای مشاور در واقع ارایه خدمات مشاوره تخصصی است، گفت: مشاوره تلفنی دو بخش دارد، بخش اول به مشاوران مدارس مربوط می‌شود که دانش آموز یا اولیا به صورت تلفنی و حضوری می‌توانند از خدمات مشاوره‌ای مدرسه بهره‌مند شوند.

شکوهی بخش دیگری از خدمات مربوط به هسته و مراکز مشاوره‌ای عنوان کرد و یادآور شد: ۷۵۰ مرکز آموزش و پرورش مدارس و مناطق را بین خودشان تقسیم می‌کنند یعنی اگر در یک منطقه‌ ۵۰ مدرسه و پنج عضو تخصصی وجود داشته باشد، ۵۰ مدرسه بین این اعضا تقسیم می‌شود و با مدیر و مشاور مدرسه ارتباط می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین اعضای تخصصی موارد اورژانسی یا ارجاعی‌های خاص که خارج از عهده مشاوران مدارس است را می پذیرند و از فرآیندهای مشاوره ای برای بهبود اوضاع بهره‌مند می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت‌ در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش با بیان این که غربالگری روانشناسی مشاوران در سامانه همگام انجام می‌شود، گفت: همه دانش‌آموزان باید در این آزمون شرکت کنند تا منابع خطرپذیری شناخته شود به عنوان مثال اگر یک دانش‌آموزی در معرض آسیب است، باید مشخص شود که این مشکل مربوط به خانواده، مدرسه یا دانش‌آموز است تا بر آن اساس مداخلات لازم صورت گیرد.

توانمندسازی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید

شکوهی همچنین گفت: آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان در دستور کار معاونت فرهنگی آموزش و پرورش قرار دارد که به صورت مجازی انجام می‌شود. برخی از این دوره ها به صورت غیرمستقیم برای معلمان و والدین است تا بدانند با دانش‌آموزان در این دوران چگونه رفتار کنند و برخی دیگر هم به دانش‌آموز مربوط می‌شود.

وی افزود: برخی طرح‌های آموزش و پرورش به عنوان طرح همیار مشاور است که با توجه به شیوع کرونا روند آن تغییر کرده و قرار بود که در فضای مجازی در بستر شبکه شاد این گروه‌ها راه‌اندازی شوند.

صندوق مکاتبه با مشاور

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش از دیگر برنامه های این وزارتخانه در سال تحصیلی جدید را راه اندازی صندوق مکاتبه با مشاور عنوان کرد و گفت: معلم، دانش آموز و والدین می‌توانند با مشاور در سامانه همگام بخش مکاتبه ارتباط برقرار کنند.

شکوهی افزود: مشاور برای حل مشکلات مطرح شده می‌تواند بخشی را با دانش‌آموز و بخشی دیگر را با والدین در میان بگذارد.

فعالیت‌ حوزه تحصیلی و شغلی

وی در ادامه درباره فعالیت‌های معاونت پرورشی و فرهنگی در حوزه تحصیلی دانش‌آموزان اظهار کرد: در حوزه تحصیلی و شغلی هم کار مشخص است، در حوزه تحصیلی تمرکز بر مهارت‌های تحصیلی گذاشته مانند روش برنامه‌ریزی، تمرکز حواس، پیشگیری از افت تحصیلی، انگیزه و سبک‌های یادگیری گذاشته می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش ادامه داد:همچنین طرح ریزی مسائل شغلی نیز مورد توجه است که در این خصوص بیشتر مسائل مربوط به هدایت تحصیلی یعنی آشنایی با مشاغل است که به صورت مجازی صورت می‌گیرد، شامل اطلس مشاغل برای همه دانش‌آموزان که منجر به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود.

توصیه‌های شناختی به دانش‌آموزان در تلویزیون

شکوهی گفت: قرار است به صورت روزانه در شبکه‌های صدا و سیما توصیه‌هایی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان درمورد موضوعاتی مانند پیشگیری، درمان، تحصیل و شغل ارایه شود.

وی افزود: آرامش باید به دانش‌آموزان و خانواده‌ها در این زمان شیوع ویروس کرونا تزریق شود، این کار در حوزه تربیتی و مشاوره باید ساماندهی شود، دانش آموزان ساعت‌های زیادی را با سیستم و گوشی می گذراند و باید در شبکه سراسری و استانی به این موضوع پرداخته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =