بداخلاقی انتخاباتی در ایران بی‌جواب می‌ماند

بسیاری از بی‌اخلاقی‌های انجام شده توسط کاندیداهای انتخاباتی حاصل فراموش شدن مسئولیت‌های اجتماعی و نقص قانون است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هر انتخاباتی را از زوایای متعددی می‌توان مورد تحلیل و بررسی قرار داد. اخلاق انتخاباتی، انتخابات اخلاقی، مشارکت مردمی، فرهنگ انتخاباتی و مسئولیت اجتماعی از جمله موضوعات مهم و مطرح در انتخابات گوناگون هستند. مشارکت سیاسی مردم تا حدود زیادی به عملکرد مسئولان و میزان رضایت مردم بستگی دارد و متاسفانه در چند سال اخیر برخی کاندیداهای انتخاباتی یا مسئولان به دلیل واقف نبودن به مسئولیت‌های اجتماعی خود؛ به نارضایتی مردم دامن زده‌اند.

علی مظفری در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1400 بیان کرد: در سال‌های اخیر انتخابات در ایران شور و نشاط همیشگی خود را ندارد و مردم با بی‌رغبتی و به امید بهتر شدن اوضاع اقتصادی پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند.

وی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات عنوان کرد: شاید بتوان گفت میزان مشارکت مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی کمترین میزان مشارکت مردم از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بوده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با تاکید بر اینکه کاهش میزان اعتماد مردم به دولت و نظام باعث حضور حداقلی آنها در یازدهمین دوره انتخابات مجلس بوده است، گفت: متاسفانه فشارهای اقتصادی در چند سال اخیر بر وظایف اجتماعی، سیاسی و شهروندی مردم اثر منفی گذاشته و آنها را نسبت به انجام وظایف خود دلسرد کرده است.

وی ناکارآمدی دولتمردان را یکی از عوامل تاثیرگذار بر بی‌انگیزگی سیاسی جامعه دانست و گفت: کاهش میزان اعتماد مردم به دولت رابطه مستقیم با میزان مشارکت مدنی و سیاسی آنها دارد و زمانی که مردم از عملکرد مسئولان ناراضی باشند، قطعا برای مشارکت اجتماعی و سیاسی تمایلی ندارند.

به گفته مظفری؛ مردم سرمایه‌های اجتماعی نظام هستند و با توجه به اینکه انقلاب، خود را نظامی مردم سالار می‌داند، کاهش مشارکت مردمی باعث وارد کردن لطمه به آرمان‌های انقلاب خواهد شد.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: اعتماد جریان دانشجویی نیز به عنوان قشری از جامعه نسبت به دولت و سایر قوا دچار آسیب‌ شده چراکه در سال‌های اخیر بیشتر مطالبات به حق آنها به نتیجه و خروجی مطلوب نرسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان اعتماد مردم نسبت به دولت را ترمیم کرد؟ گفت: ترمیم اعتماد عمومی در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد همان‌گونه که بی‌اعتمادی حاصل مدت زمان اندک نبوده است. مسئولان اگر با مردم صادق باشند و برای بهبود وضعیت معیشت چاره‌اندیشی کنند قطعا اعتماد جامعه نیز باز خواهد گشت.

مظفری با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی مردم در ادبیات جامعه تعریف شده اما دچار آسیب است؛ یادآور شد: مشارکت مردم در اتفاقات سیاسی و اجتماعی مانند انتخابات را می‌توان تا حدودی  پیش‌بینی کرد در همین راستا احتمال حضور حداقلی مردم در انتخابات پیش‌روست. تا به حال مردم به مسئولیت‌های اجتماعی خود آگاه بودند ولی در حال حاضر شاید بتوان گفت مردم نوعی دلخوری دارند.

این فعال دانشجویی عنوان کرد: سرمایه اجتماعی در ادبیات و توسعه سیاسی جایگاهی ویژه‌ای دارد؛ اما متاسفانه دولتمردان هنوز به میزان اهمیت و جایگاه مردم پی نبردند.

وی با اشاره به اخلاق انتخاباتی مطرح کرد: رعایت اخلاق انتخاباتی در بیشتر انتخابات در کشور به صورت کامل رعایت نشده و کاندیداها خود را ملزم به رعایت اخلاقیات نکرده‌اند.

مظفری در تکمیل سخنان خود گفت: رهبری نیز در سخنرانی‌های خود بارها تاکید کرده‌اند که کاندیداها در هر انتخاباتی باید رفتاری توأم با کرامت داشته باشند و برای کسب آرا به تخریب جریان یا فرد مقابل نپردازند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و تحقیقات با انتقاد از بداخلاقی‌های سیاسی در کشور بیان کرد: در انتخابات اخیر شاهد بودیم که کاندیداها با  نسبت دادن افترا و دروغ سعی در حذف رقبا  و مظلوم‌نمایی بین مردم را داشتند که این امر در ادبیات سیاسی و اخلاقی پسندیده نیست.

وی ادامه داد: انتخابات در کشورهای غربی که خود را مهد دموکراسی می‌دانند اهانت، افترا و دروغ‌پردازی توسط کاندیداها به وضوح دیده می‌شود؛ اما در انقلاب و حکومت اسلامی این موضوع جایز نیست.

مظفری عنوان کرد: اصولا افرادی که از کفایت سیاسی، اخلاقی و اعتقادی برخوردار نیستند در روند انتخابات بیشتر اقدام به توهین و دروغ پراکنی می‌کنند و فردی که کارنامه درخشان مدیریتی داشته باشد برای کسب آرا نیاز به ایجاد حواشی ندارد.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: قوانین مربوط به انتخابات دارای نواقصی بوده و نیازمند بازنگری در قانون انتخابات در کشور هستیم. به عنوان مثال بعد از اتمام انتخابات هیچ مرجع قانونی برای بررسی اتهامات و دروغ‌پردازی کاندیدا وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1074861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =