درخواست 60 قانون‌گذار آمریکایی برای اقدام علیه آذربایجان و ترکیه

کمیته ملی ارامنه آمریکا اعلام کرد 60 قانونگذار آمریکایی از وزیر خارجه این کشور خواسته‌اند در محکومیت اقدامات آذربایجان و ترکیه در ارتباط با درگیری‌های منطقه قره‌باغ کوهستانی «اقدام قاطع» انجام دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، کمیته ملی ارامنه آمریکا (ANCA) امروز شنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد ۶۰ قانونگذار آمریکایی از «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور اقدام قاطع در محکومیت آذربایجان و ترکیه در ارتباط با درگیری‌های منطقه قره‌باغ کوهستانی را خواستار شدند.

به گزارش نشریه «آرمِنیَن ویکلی»، نمایندگان آمریکایی از جمله «فرانک پلن»، «آدام شیف» و «جکی اسپایر» همراه برخی دیگر از اعضای سنا و مجلس نمایندگان خواستار پایان فوری کمک‌های امنیتی آمریکا به آذربایجان شدند و از دولت ترامپ خواستند با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه برای خارج کردن این کشور از نزاع بین باکو و ایروان ارتباط برقرار کند.

این قانون‌گذاران نوشتند: اگر ترکیه تمایلی به عقب‌نشینی از درگیری فعال در این نزاع ندارد، آن زمان وزارت خارجه (آمریکا) باید فوراً کلیه فروش و انتقال تجهیزات به آنکارا را متوقف کند. با توجه به این احتمال که این درگیری می‌تواند به منطقه بسط یابد و سایر بازیگران خارجی را به درون خود بکشد، ضروری است که ایالات متحده از اهرم‌ دیپلماتیک خود برای ایجاد آتش‌بس فوری استفاده کند.

آن‌ها در ادامه به خطاب به پامپئو گفتند که درگیری‌های جاری دلیل دیگری هستند که نشان می‌دهند سیاست تعادل آمریکا بین ارمنستان و آذربایجان شکست خورده است. آن‌ها نوشتند: برای مدت طولانی آمریکا و سایر اعضای گروه مینسک تعادلی اشتباه را بین ارمنستان و آذربایجان ترسیم کرده‌اند و حتی دومی (آذربایجان) به جنگ تهدید می‌کند و از موافقت برای نظارت بر امتداد خط تماس سر باز می‌زند.

دور جدید درگیری‌های مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ از بامداد ششم مهرماه آغاز شد. 

«نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان روز جمعه گفت که مدارکی دال بر دخالت ترکیه در دور جدید تنش‌های نظامی ایروان-باکو بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی دارد. پاشینیان در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «فیگارو» اظهار داشت که ارمنستان مدارکی دارد که اثبات می کند فرماندهی ارتش ترکیه در حال هدایت عملیات‌های نظامی در قره‌باغ است.

وی سپس از اتحادیه اروپا خواست تا ترکیه را به دلیل موضع ستیزه‌جویانه در قره‌باغ، از گروه مینسک در سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا (OSCE) کنار گذاشته شود.

وزارت خارجه ارمنستان پیشتر اعلام کرد که برای تعامل با سازمان همکاری‌های امنیتی اروپا جهت برقراری مجدد آتش‌بس در منطقه قره‌باغ آمادگی دارد.

دستیار امور خارجی رئیس‌جمهور آذربایجان در واکنش، روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: اگر ارمنستان به دنبال آتش‌بس است، باید نیروهایش را از منطقه قره‌باغ کوهستانی خارج کند. ارمنستان باید به اشغال خود پایان دهد. دیگر کافی است.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند و تلاش‌ها برای حل مناقشه قره‌باغ در قالب گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

منبع:فارس
انتهای پیام/ 

کد خبر: 1074940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =