سینمای کودک همان سینمای خانواده است/ روشنی سینمای کودک با جشنواره فیلم کودک

قناعت درباره اقداماتی برای پیشرفت سینمای کودک و نوجوان گفت: جدی گرفتن و حمایت یکی از کارهایی است که باید برای تقویت این عرصه انجام شود.

حسین قناعت نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، با اشاره به اینکه آثار عرصه سینمای کودک و نوجوان دارای پیامی برای مخاطب خود هستند، گفت: تلویزیون چند سالی است که به دلیل کمبود بودجه یا اینکه کار کودک برای آن‌ها جدی نیست، بیشتر به سمت برنامه‌سازی برای کودک و نوجوان رفته تا اینکه فیلمی داستانی و دارای پیام برای مخاطب کودک و نوجوان تولید کند.

*اکران سینمای کودک بهتر شده است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سینما در سال‌های اخیر به این سمت رفته تا کارهایی را برای کودک و نوجوان انجام دهد، اظهار کرد: سلیقه فیلم‌سازهای کودک و نوجوان به سمتی رفته که فیلم‌هایی بسازند تا اکران عمومی شوند، خود نیز از این نوع فیلم‌سازها هستم که این جنس از سینما را دوست دارم و آن را سینمای کودک می‌دانم یعنی فیلمی در کنار سینمای بزرگسال ساخته شود و خانواده را قانع کند که برای دیدن فیلم بچه‌ها را به سینما ببرند. خوشبختانه در سال‌های اخیر از نظر اکران سینمای کودک وضعیت بهتری داشته است.

کارگردان سینما درباره اینکه عده‌ای اعتقاد بر ضعیف بودن فیلم‌نامه‌ها در سینمای کودک و نوجوان دارند، گفت: این امر به سلیقه شخص بستگی دارد. البته باید دید افرادی که در این عرصه نظر می‌دهند تا چه اندازه صلاحیت دارند این را هم باید گفت که سینمای کودک و نوجوان بسیار مهم و  مظلوم است.

قناعت با اشاره به اینکه فیلم‌سازان عرصه بزرگسال توانایی ساخت فیلم را برای کودک و نوجوان دارند، گفت: افرادی که فیلم کودک و نوجوان می‌سازند هم به فیلم کودک‌ساز مشهور می‌شوند و ادبیاتی هم که در قبال این افراد به کار می‎رود کوچک دانستن و جدی نگرفتن آن‌ها تلقی می‌شود. سینمای کودک بسیار مهم است و نیاز به روان شناسی، جامعه شناسی و شناخت بچه‌های امروز دارد.

به گفته وی:  فیلم‌های کودک و نوجوانی که در سال‌های اخیر ساخته شده قصه‌های خوبی داشتند.

*فارابی تنها حامی سینمای کودک است

کارگردان سینما با تاکید بر اینکه کسی برای سینمای کودک و نوجوان فیلمنامه‌های زمانبر نمی‌نویسد، گفت: افرادی که کار کودک و نوجوان می‌کنند داستان نویس‌هایی هستند که به قصد چاپ، کتاب داستانی را می‌نویسند. فیلمی را ساختم با عنوان «سلفی با رستم» که برای قصه آن دو سال و نیم درگیری فکری داشتم و روزی که قرار بود کار جدی‌تر شود تبدیل به فیلم‌نامه‌اش کردم.

قناعت درباره سرمایه‌گذاری در سینمای کودک و نوجوان خاطر نشان‌کرد: سرمایه‌گذاری در سینمای کودک و نوجوان اکنون کمتر از سینمای بزرگسال است.

وی با اشاره به اینکه سال‌های قبل بیشتر فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان جشنواره‌ای بود، گفت: همین دلیل منجر به این شده بود که سرمایه‌گذار از سینمای کودک و نوجوان دور شود. اما خوشبختانه به دلیل اکران فیلم در سینمای کودک و نوجوان چند سالی می‌شود که سرمایه گذار هم اقدام به سرمایه‌گذاری در این عرصه می‌کند. از این رو سه فیلم آخر خود را نیز با سرمایه سرمایه گذارها ساختم.

*اگر جشنواره فیلم کودک نباشد چراغ این سینما خاموش می‌شود

کارگردان سینما درباره بنیاد فارابی گفت: این بنیاد تنها حامی سینمای کودک و نوجوان است اگر کمک آن نباشد دو سوم فیلم‌هایی که در طول سال برای کودک و نوجوان ساخته می‌شوند دیگر ساخته نخواهند شد. تنها بنیاد فارابی به ساخت فیلم برای کودک و نوجوان کمک می‌کند.  این بنیاد تلاش می‌کند سینمای کودک سر و پا باشد. یکی از کارهایی هم که در طول سال انجام می‌دهد برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان است که اگر همین نباشد چراغ سینمای کودک و نوجوان خاموش می‌شود.

به گفته وی وجود یک نهاد برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان نوعی ضعف است که باید برطرف شود.

*سینمای کودک همان سینمای خانواده است

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه سینمای کودک و نوجوان بعد از چند سال اکران نداشتن در حال پیدا کردن خود است، گفت: سینمای کودک همان سینمای خانواده است. فیلم کودک را باید اسم خانواده بر آن گذاشت. یعنی طوری باشد که خانواده‌ها در کنار فرزندانشان به سینما بروند و فیلم ببینند. قطعا با این وضعیت آینده بهتری برای سینمای کودک و نوجوان می‌بینم.

قناعت در ادامه تصریح کرد: هر فیلم‌سازی که با نگاه جذب خانواده فیلم‌نامه می‌نویسد سعی می‌کند تا بهترین موضوع را انتخاب کند و با بهترین شکل آن را بیان کند تا مخاطب بیشتری را جذب کند. همه فیلم‌سازها تلاششان بر این است تا مخاطب بیشتری را جذب کنند.

وی با تاکید براینکه افراد حاضر در سینمای کودک و نوجوان با دغدغه به کار خود می‌پردازند، گفت: جدی گرفتن سینمای کودک و حمایت یکی از کارهایی است که باید برای تقویت این عرصه انجام شود البته حمایت نیز باید به صورت جدی رخ دهد. کمک مالی به فیلم‌های کودک و نوجوان شود. فیلم کودک بدون حمایت سر و پا نمی‌ایستد.

این کارگردان سینما تاکید کرد: نهادهای بیشتری اگر مثل بنیاد فارابی وجود داشته باشد سینمای کودک و نوجوان اوضاع بهتری خواهد داشت وحمایت بیشتری خواهد شد. حمایت کردن از سینمای کودک و نوجوان منجر به رشد آن می‌شود.

*علت بی‌اعتمادی سینمادار و سرمایه‌گذار به سینمای کودک

وی در ادامه به دلایل بی اعتمادی سینمادار و سرمایه‌گذار به سینمای کودک و نوجوان پرداخت و گفت: چون سینمای کودک و نوجوان چند سالی فیلم قابل اکران نداشته این اعتماد کم شده بود. چند سالی می‌شود خوشبختانه فیلم‌هایی برای اکران ساخته می‌شوند که همین منجر به رونق این عرصه خواهد شد.

قناعت ادامه داد: سینمای کودک و نوجوان باید توسط سرمایه گذاران، تهیه کنندگان و سالن داران سینما جدی گرفته شود و ببینند فیلم کودک و نوجوان نیز می‌تواند مثل فیلم بزرگسال فروش داشته باشد.

کارگردان سینما در پایان گفت: چالشی را در این چند سال اخیر داشته‌ایم و این بوده که سینمای کودک و نوجوان خود را هم قد سینمای بزرگسال نشان دهد که این اتفاق در حال افتادن است و امیدوارم بهتر از این هم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =