شرایط کرونایی و لغو ترددها مانع پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه آزاد ارومیه شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی گفت: درخواست‌های مکرری برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای دانشگاه ارسال شده بود که به‌موجب حفظ شرایط و موانع قانونی تردد، این فرآیندها به حالت تعلیق درآمدند.

محمود پوریوسف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات صورت گرفته پیرامون جذب و پذیرش دانشجوی غیرایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی اظهار کرد: باتوجه به شرایط جغرافیایی واحدهای دانشگاهی استان آذربایجانی فرصت بسیاری مطلوبی در جذب و پذریرش دانشجویان غیرایرانی از اقلیم کردستان عراق مهیا شده است.

وی افزود: امکانات کافی و لازم اعم از آزمایشگاه‌ها، تجهیزات کارگاهی و اعضای هیئت علمی توانمند در واحد دانشگاهی ارومیه برای جذب دانشجو فراهم است. برای نخستین بار دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه وارد لیست وزارت علوم کشور برای جذب دانشجو شده و با تأیید محدود وزارت علوم عراق، اقدام عقد تفاهم‌نامه با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی بیان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه پذیرش دانشجویان عراقی و صدور مدارک فارغ‌التحصیلی از طریق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب انجام می‌شود و تشکیل کلاس‌ها و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه انجام می‌شود. مجوز این تفاهم‌نامه از سال گذشته صادر شده و متقاضیانی نیز برای پذیرش در واحد ارومیه بودند که با شیوع بیماری کرونا پذیرش‌ها تحت تأثیر قرار گرفت.

پوریوسف با اشاره به نبود امکان تردد در این دوران کرونا، عنوان کرد: درخواست‌های مکرری برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی برای دانشگاه ارسال شده بود که به‌موجب حفظ شرایط و موانع قانونی تردد، این فرآیندها به حال تعلیق درآمدند. در سال تحصیلی جاری شرایط اندکی مناسب‌تر شده و امکان تردد برای داوطلبان غیرایرانی به‌ویژه عراقی‌ها فراهم شده است و پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت بهتری در نیمسال جاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه استان آذربیجان غربی، گلچین و رنگین‌کمانی از ادیان و اقوام مختلف است، تصمیم گرفتیم از اقوام کُرد زبان جنوب استان برای توانمندسازی و آموزش زبان فارسی به متقاضیان عراقی(اقلیم کردستان) بهره ببریم. تلاش می‌کنیم از مقاطع آینده به‌صورت مستقل جذب دانشجو را در واحد دانشگاهی ارومیه داشته باشیم. علاوه بر اقلیم کردستان و جذب دانشجویی تحصیلات تکمیلی، آمادگی این را داریم تا طرح‌های دانش‌بنیان و برون دانشگاهی را نیز در کشورهای همسایه آغاز و راهبری کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی تصریح کرد: این استان ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد که می‌توانیم در حوزه دوره‌های کوتاه مدت مهارتی و کارگاه‌های آموزشی نیز ورود کنیم. رایزنی‌ها مطلوبی نیز انجام گرفته که با فروکش کردن شرایط کرونایی می‌توانیم برنامه‌های توسعه‌ای را به فاز عملیاتی برسانیم. با هماهنگی‌های صورت گرفته با معاونت بین‌الملل دانشگاه آزاد ایجاد ظرفیت واحدهای دانشگاهی و مدارس سما در کشورهای همسایه نیز مدنظر قرار گرفته است.

پوریوسف خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های کیفی دانشگاه‌ها نسبت هیئت علمی به دانشجو است که این نسبت در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه از متوسط استانی بالاتر است و این ظرفیت در کنار آزمایشگاه‌ها و امکانات رفاهی پیشرفته‌ای که در واحدهای استانی پراکنده است، امتیازی برای دانشگاه آزاد در جذب دانشجویان غیرایرانی به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075005

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =