فضای مجازی در تسخیر پزشکان آینده

انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در حرکتی خلاقانه از بستر فضای مجازی برای شناخت بیشتر بیماری‌های قلبی و عروقی و هشدار به مردم درخصوص چرایی، چگونگی و علائم آنها استفاده کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه‌ها با هدف حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق علمی در دانشگاه‌های کشور، تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان مستعد و توانمند، فراهم کردن زمینه‌ مناسب برای فعالیت‌های جمعی علمی و بهره‌مندی از توانمندی و خلاقیت دانشجویان در تحقق توسعه علمی و نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری، تشکیل شده‌اند.

تا پیش از شیوع کرونا عمده فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی، محدود به فعالیت‌های عملیاتی در فضای دانشگاه و مختص دانشجویان می‌شد. با مجازی شدن آموزش دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا و کم رنگ شدن حضور دانشجویان در فضای دانشگاه، فعالیت‌ انجمن‌های علمی دانشجویی هم به سمت مجازی شدن حرکت کرد.

مجازی شدن فعالیت‌ انجمن‌ها باعث کاهش هزینه‌های مادی در انجام این فعالیت‌ها شده و ازسوی دیگر فعالان انجمن‌های علمی نیز زمان کمتری صرف فعالیت‌ها می‌کنند. علاوه بر این فعالیت در فضای مجازی مخاطب بیشتری را پوشش خواهد داد و گستره تاثیرگذاری انجمن‌ها را به خارج از محیط دانشگاه نیز افزایش می‌دهد.

انجمن علمی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان یکی از انجمن‌های دانشجویی است که پس از شیوع کرونا از فضای مجازی برای انجام فعالیت‌های خود بهره برده است. دانشجویان عضو این انجمن به مناسبت روز جهانی قلب پویشی را با عنوان «ضربان» و با هدف اطلاع‌رسانی درباره بیماری‌های قلبی در فضای مجازی برگزار کردند.

در این پویش که از 6 مهر شروع شده بود، هر روز یک پست اینستاگرامی درباره یکی از بیماری‌های قلبی شایع در صفحه اینستاگرامی انجمن علمی گذاشته می‌شد و درباره علت ایجاد بیماری، علائم آن، خطر فاکتورهای غیرقابل کنترل، قابل کنترل، پیشگیری و کنترل بیماری اطلاعاتی به مخاطبان داده می‌شد.

مریم ناطق دبیر کمیته سلامت عمومی انجمن علمی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره برگزاری کمپین ضربان گفت: به مناسبت روز جهانی قلب و از آنجا که درصد زیادی از مرگ و میر در کشور به خاطر بیماری‌های قلبی و عروقی است، به پیشنهاد یکی از دانشجویان عضو انجمن تصمیم گرفته شد که کمپینی درباره بیماری‌های قلبی برگزار کنیم.

ناطق با اشاره به اینکه پیش از این پروژه‌های زیادی از سوی انجمن علمی پزشکی گلستان صورت گرفته است، گفت: با توجه به اینکه به دلیل بیماری کرونا امکان برگزاری کمپین به صورت حضوری و عملیاتی وجود نداشت، تصمیم به برگزاری آن بصورت مجازی گرفته شد و این نخستین‌باری بود که کمیته سلامت کمپینی را به صورت مجازی برگزار می‌کرد.

وی درباره چگونگی انجام این کمپین گفت: در مجموع 6 پست اینستاگرامی درباره بیماری‌هایی مثل آنژین قلبی، سکته قلبی، تنگی دریچه میترال قلب و آترواسکلروز (جمع شدن ذرات چربی در دیواره سرخرگ) در صفحه انجمن قرار داده شد و به عنوان برنامه پایانی کمپین هم یک لایو اینستاگرامی با دکتر زاهدی فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق گذاشته شد که درباره بیماری‌های شایع قلبی در استان گلستان گفت‌وگو کرده و به علل و اپیدمیولوژی این بیماری‌ها پرداخت.

این دانشجوی پزشکی درباره بازخورد مخاطبان از این فعالیت‌ انجمن بیان کرد: قبل و بعد از هر پست از مخاطبان نظرسنجی می‌شد که پیش از مطالعه پست چه اطلاعاتی درباره آن بیماری داشته  و پس از مطالعه چقدر به اطلاعاتشان درباره آن بیماری افزوده شده است.

ناطق با بیان اینکه تمام فعالیت‌های «کمپین ضربان» توسط دانشجویان صورت ‌گرفته است، عنوان کرد: در این پروژه هفت دانشجو حضور داشتند؛ گروهی از دانشجویان مطالب را از سایت‌های معتبر یافته و ترجمه می‌کردند و پس از آماده شدن مطالب هر پست طراحی گرافیکی روی آن انجام شده و محتوا آماده انتشار در فضای مجازی می‌شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =