معرفی ترکیب دو روش برای درمان بهتر سرطان سینه

دانشمندان اعلام کردند که پرتودرمانی و جراحی محافظت بهتری در درمان بافت غیر طبیعی سینه دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، یک مطالعه مهم در مورد زنان مبتلا به کارسینوما( یک بیماری مربوط به سینه که می تواند به سرطان مهاجم تبدیل شود) نشان داده که جراحی برای برداشتن بافت و به دنبال آن رادیوتراپی محافظت بهتری را در مقایسه با عمل جراحی ارائه می دهد. این مطالعه که در دوازدهمین کنفرانس سرطان سینه در اروپا ارائه شد، بیماران را تا ۲۷ سال دنبال کرد. محققان می گویند این یافته های جدید خطرات طولانی مدت برای زنان مبتلا به کارسینوما را روشن می کند و ممکن است به زنان و پزشکان آنها کمک کند تا تصمیم بگیرند که کدام روش درمانی برای آنها مناسب است.

کارسینوما شرایطی است که سلول‌های پوشاننده مجاری شیر شروع به تبدیل شدن به سلول‌های سرطانی می‌کنند اما به سایر قسمت‌های سینه گسترش نمی‌یابند. کارسینوما اغلب با غربالگری سینه گرفته می‌شود؛ سالانه ده‌ها هزار زن در اروپا به آن مبتلا می‌شوند.

فقط بخشی از موارد کارسینوما به سرطان تهاجمی تبدیل می شود و اطلاعات کمی در مورد پیشرفت موارد شناخته شده است، بنابراین درمان های موجود در بیماران بسیار شبیه به درمان های سرطان سینه مهاجم است.

این تحقیق توسط دکتر Maartje van Seijen از موسسه سرطان هلند (آمستردام، هلند) ارائه شده است. وی گفت: «بیشتر زنانی که مبتلا به کارسینوما تشخیص داده می شوند جراحی برای برداشتن بافت غیرطبیعی سینه پیشنهاد می‌شود و اغلب به آنها رادیوتراپی نیز داده می شود. »

این مطالعه شامل ۱۰۰۴۵ زن مبتلا به کارسینوما در هلند بین سالهای ۱۹۸۹ و ۲۰۰۴ بوده است. محققان داده هایی را جمع آوری کردند که آیا زنان تحت عمل جراحی سینه برای حذف کارسینوما یا جراحی نجات سینه و به دنبال آن رادیوتراپی یا ماستکتومی (حذف کل سینه) قرار گرفتند یا خیر.

آنها اطلاعاتی را در مورد اینکه آیا زنان متعاقباً مجدداً با کارسینوما در همان سینه یا سرطان سینه مهاجم در همان سینه تشخیص داده شده اند، جمع آوری کردند.

در ده سال اول پس از تشخیص، زنانی که تحت عمل جراحی کردند اما رادیوتراپی انجام ندادند، در معرض خطر ۱۳.۰ درصد (۱۳۰ از ۱۰۰۰ زن) بودند که مجدداً با کارسینوما تشخیص داده شوند و خطر ابتلا به سرطان سینه ۹/۱۳ درصد بود. زنان تحت درمان با جراحی سینه و پرتودرمانی در ۱۰ سال اول ۴.۶ درصد (۴۶ از ۱۰۰۰ زن) کارسینوما و ۵.۲ درصد (۵۲ از ۱۰۰۰ زن) خطر ابتلا به سرطان سینه را داشتند.

اگرچه در ده سال اول زنانی که تحت پرتودرمانی بودند، خطرات کمتری داشتند، اما در سال های بعدی (ده سال یا بیشتر از زمان تشخیص)، خطرات آنها به زنانی که فقط جراحی کرده بودند نزدیکتر بود. ده سال پس از تشخیص  زنانی که تحت جراحی سینه بودند اما رادیوتراپی انجام ندادند، خطر ابتلا به سرطان سینه تهاجمی ۱۱.۸ درصد (۱۲ از ۱۰۰۰ زن) در ابتلا به سرطان سینه ۱.۲ درصد بود (۱۱ از ۱۰۰۰ زن).

در زنانی که تحت عمل جراحی سینه و پرتودرمانی قرار گرفتند این رقم ۲.۸ درصد (۲۸ از ۱۰۰۰ زن) برای کارسینوما و ۱۳.۲ درصد (۱۳۲ از ۱۰۰۰ زن) برای سرطان مهاجم سینه بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =