تشخیص اشکال جهش یافته کووید-۱۹ ممکن شد

محققان ابزار ژنتیکی ساختند که با استفاده از آن تشخیص اشکال جهش یافته کووید-۱۹ ممکن شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محققان دانشگاه درکسل Drexel Dragons)) موفق به توسعه ابزاری ژنتیکی شدند که می تواند نسخه های جهش یافته SARS-CoV-۲ را به سرعت شناسایی و برچسب گذاری کند.

بر اساس این تحقیق که نتایج آن در مجله علمی PLoS Computational Biology منتشر شده است، حداقل ۸ تا ۱۴ نوع ویروس کرونا وجود دارد که آمریکا را آلوده کرده است. برخی از آن ها از همان صفات موروثی که از آسیا و اروپا آمده اند یا متعاقبا تکامل یافتند.

این ابزار تجزیه و تحلیل ژنتیکی کمک می کند تا عکسی فوری از خوشه باکتری ها گرفته شود. این کار موجب می شود تا الگوهای آن ها ردیابی و اطلاعات ژنتیکیشان تجزیه و تحلیل شود.

پس از آن محققان می توانند از این الگو برای دسته بندی ویروس ها با اختلاف ژنتیکی کوچک استفاده و آن ها را با عنوان ISM، نشانگرهای ژنتیکی، برچسب گذاری کنند.

گیل روزن استاد دانشکده مهندسی دانشگاه درکسل و توسعه دهنده اصلی این ابزار می گوید که نوع ویروس های SARS-CoV-۲ که در نمونه های آزمایش شده اروپایی و آسیایی مشاهده می کنیم با نوع موجود در آمریکا متفاوت است. شناسایی این تغییرات به ما امکان را می دهد تا چگونگی  تغییرات این ویروس را همانطور که از جمعیتی به جمعیت دیگر منتقل می شود، بررسی و مشاهده کنیم.

به گفته محققان، از مزایای دیگر این ابزار ژنتیکی این است که بدون نیاز به تجزیه و تحلیل توالی ژنتیکی کامل ویروس می تواند جهش های آن را شناسایی کند.

مترجم:گلاره خادم وصال

انتهای پیام/

کد خبر: 1075270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =