بورس و حاشیه‌نشینی می‌تواند امنیت ملی را به خطر بیاندازد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بررسی مسائل و مشکلات جامعه که برای امنیت ملی کشور خطرآفرین هستند توسط دستگاه‌های سیاسی و امنیتی بررسی و تحلیل می‌شود. کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز براساس وظایف خود نسبت به این معضلات بی‌توجه نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در چند سال گذشته بحران‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در کشور رخ داده که برخی از کارشناسان  معتقدند این بحران‌ها و تنش‌ها پتانسیل به خطر انداختن امنیت ملی کشور را در سال‌های  آینده دارد.

وحید جلال‌زاده در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه در چند سال گذشته مشکلات جامعه رو به افزایش بوده است، گفت: هر جامعه‌ای دچار یکسری بحران‌ و تنش‌هاست مانند بحران مشروطیت و مقبولیت و حتی برای روشن‌سازی در این حوزه‌ها رشته‌هایی مناسب در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

وی ادامه داد: بررسی مسائل و مشکلات جامعه که برای امنیت ملی کشور خطرآفرین هستند توسط دستگاه‌های سیاسی و امنیتی بررسی و تحلیل می‌شود. کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز براساس وظایف خود نسبت به این معضلات بی‌توجه نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی که در بازار سرمایه ایران به وجود آمد و برخی مشکلات امنیتی که ناشی از آن عنوان کرد: فعالیت‌های بورس در ظاهر اقتصادی است؛ اما اتفاقات و حواشی که در چند ماه گذشته در بورس رقم خورده امنیتی است. دراین راستا چند جلسه درباره بورس و وقایع آن با حضور اعضای کمیسیون امنیت برگزار شد.

وی درباره حاشیه‌نشینی در اطراف کلان‌شهرها یادآور شد: معضلات حاشیه‌نشینی شاید در دسته فرهنگی و اجتماعی قرار بگیرند؛ اما در نهایت اگر سرعت افراد حاشیه‌نشین افزایش یابد می‌تواند امنیت ملی کشور را به خطر اندازد.

به گفته جلال‌‍زاده؛ کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی اگر تشخیص دهد مسائلی می‌‍‍‌‍تواند برای امنیت ملی و جامعه بحران و تنش ایجاد کند، موضوعات را در کمیته‌های مربوطه مطرح و پیگیری می‌کند. در حال حاضر کمیته‌های امنیت، دفاع، مرز، دیپلماسی اقتصادی و تعداد دیگری کمیته اختصاصی در کمیسیون امنیت ملی مجلس فعالیت تخصصی دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فعالیت کمیسیون امنیت ملی مجلس بیشتر فعالیت‌های آینده‌پژوهی دارد، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز برای بررسی مشکلات و دعوت مسئولان مربوطه به کمیسیون امنیت ملی کمک می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که «خروجی و راهکار کمیسیون امنیت ملی مجلس برای بحران‌های حل حاضر کشور چیست؟»، گفت: ارائه راهکار برای حل مشکلات جامعه نه تنها توسط کمیسیون امنیت ملی مجلس بلکه با کمک بسیاری از نهادها و سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود؛ اما خروجی و راهکار ملموس این کمیسیون را نمی‌توان رسانه‌ای کرد.

جلال‌زاده با بیان اینکه فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی حالت هشداردهنده و نظارت دارد و مجری قوانین و حل بحران‌های اجتماعی و سیاسی قوه دیگری است، گفت: به عنوان مثال مجلس درموضوع بورس تنها  وظیفه نظارت را برعهده دارد تا اگر تخلفی صورت گرفته یا نیاز به بازنگری قانون باشد، مجلس وارد عمل شود.

این نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس عنوان کرد: عملکرد و ورود مجلس شورای اسلامی به حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی از 2 منظر قانون و ناظر انجام می‌شود. مجلس در وظایف مربوط  به قانون در موضوعاتی نظیر قاچاق وارد شده و اقدام به ترمیم قوانین فعلی می‌کند و در حوزه نظارت مسئولان مربوطه را دعوت کرده و با ابزاری مانند سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص مسائل را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران در 1400 خاطرنشان کرد: مسائل و موضوعات مرتبط به انتخابات هنوز در کمیسیون امنیت ملی مطرح نشده و ورود زودهنگام افکار عمومی و مجلس به موضوع انتخابات مناسب نبوده و تنها ایجاد حواشی خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =