به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، جلسه کارگروه پاسخگویی اجتماعی با حضور علیاکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، دبیر شورای عالی برنامهریزی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دبیر کارگروه پاسخگویی و حضور مجازی معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران، تبریز، کرمان و دیگر دانشگاهها برگزار شد.
علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی ایران به منظور حضور موثر در پاسخگویی اجتماعی و ارائه گزارش تشکیل و فعالیت کارگروه مسئولیتپذیر این دانشگاه، ابراز امیدواری کرد، کارگروه پاسخگویی اجتماعی در سایر دانشگاهها تشکیل و فعالیت های مثبتی توسط این کارگروهها در دانشگاهها ارائه شود.
وی گفت: در این حوزه به حرکت انقلابی و جهشگونهای نیاز است و مبحث پاسخگویی، بحث جدیدی نیست و در کل دنیا مطرح است و امیدواریم حرکت جدیدی در کشور آغاز شود. برای این حرکت به فرهنگسازی و گفتمان سازی نیاز است و باید کاری انجام شود که این مفاهیم به گروههای آموزشی، تشکلهای دانشجویی و در کل به دانشگاهها رسوخ کند و احساس نیاز در دانشگاهها و بیمارستانها شکل بگیرد، جلسات اتاق فکر تشکیل شود و این موضوع از مرزهای ستادی خارج شود، چون راز ماندگاری پاسخگویی اجتماعی، در نفوذ آن به دانشگاههاست.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فرهنگسازی و الگوسازی برای پاسخگویی اجتماعی در حکم شخم زدن و آماده کردن زمین برای کشت و کار است و باید تلاش کنیم قوانین و مقررات حوزه پاسخگویی اجتماعی، جایگاه خود را در آییننامهها پیدا کنند.
وی یادآور شد: از مصادیق رسوخ قوانین و مقررات حوزه پاسخگویی اجتماعی به آییننامهها میتوان به تخصیص بودجه از سوی مرکز نصر برای این حوزه اشاره کرد و آییننامه ارتقاء دستیاری نیز یکی از نقاط کلیدی است که میتواند نقش ویژهای در حوزه پاسخگویی اجتماعی ایفا کند.
حقدوست با بیان مثالهایی از افراد مسئولیتپذیر حوزه پزشکی گفت: به طور مثال وقتی یک پزشک اورژانس، مدیریت میکند و هزینه اتاق عمل بیمار نیازمند را جمعآوری و تقبل میکند باید ارزش کار این فرد را ارج نهاد و کار این افراد فداکار باید به عنوان شاخص و الگو باشد.
وی افزود: رفتارهای توام با مسئولیتپذیری باید در تنظیم مقررات، مدنظر باشند و باید تلاش شود، قوانینی تنظیم شود که دانشجویان را به صورت داوطلبانه به عرصه پاسخگویی اجتماعی هدایت کند و این مسئله به عهده قوانین وضعشده است و امید است این مسئله بعد از مرحله فرهنگسازی و گفتمان سازی، مورد توجه شورای عالی سیاستگذاری باشد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: پاسخگویی اجتماعی در دانشگاهها مانند قطاری است که اینرسی سکون بر آن حاکم است و لازم است این اینرسی سکون به اینرسی حرکتی تبدیل شود تا حتی پس از حضور ما در این معاونت، قطار پاسخگویی در دانشگاهها از حرکت باز نایستد و به یادگار، باقی بماند.
حقدوست ابراز امیدواری کرد، پاسخگویی اجتماعی از سطح معاونت آموزشی و وزارت بهداشت به وزارت علوم، سازمان نظام پزشکی و آموزش و پرورش تسری یابد و به یک جنبش اجتماعی تبدیل شود.
وی به تشریح دانشگاه ایدهآل پرداخت و گفت: یک دانشگاه ایدهآل مانند منشوری است که ۶ وجه دارد و وجوه آن عبارتند از: مرجعیت علمی، همگرایی علوم، دانشگاه حکمت بنیان، آمایش سرزمینی و ماموریتگرایی، بین المللی سازی و دغدغهمندی و پاسخگویی و اگرچه بازتاب های متفاوتی از این منشور ساطع میشود ولی در نهایت یک منبع وجود دارد لذا لازم است بین مفاهیم ۶ گانهی مذکور ارتباط برقرار کرد و در رابطه با آن بحثهای تفسیری و تحلیلی ارائه داد و تلاش میکنیم در این مفاهیم در سطح دنیا مطرح شویم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: بسیاری از این ارتباطات و ایدههای خلاقانه در گرو همگرایی علوم است و توجه به علومی که به موضوع پاسخگویی اجتماعی نزدیکتر هستند مانند علوم اجتماعی، روانشناسی و انسانشناسی بسیار موثر است و سپس باید تسری به علوم دیگر در دستور کار قرار بگیرد تا ایدههای خلاقانهای شکل بگیرد.
وی یادآور شد: ایدههای خلاقانه که عمدتا منتج از ترکیب علوم و رشتهها است، حاصل همگرایی علوم است و ما در دغدغهمندی جامعه نیز میتوانیم از این همگرایی علوم استفاده بهینه کنیم.
حقدوست تاکید کرد: باید مفاهیم را به شکل وسیع مورد بررسی قرار دهیم به طور مثال مفهوم بینالمللیسازی بسیار وسیع تر از جذب تعدادی دانشجوی خارجی است و ما باید تلاش کنیم دانشجویانی در تراز بینالمللی آموزش بدهیم که ۲۰ سال دیگر بتوانند در پستهای بزرگ بینالمللی مانند ریاست سازمان ملل، بهداشت جهانی و یا رئیس انجمنهای علمی بزرگ دنیا بشوند.
وی گفت: باید تلاش کنیم بین حوزههای مختلف، اتصال برقرار کنیم لذا بین تمام وجوه ۶ گانه مذکور و دغدغهمندی، ارتباط وجود دارد و اگر قرار است موثر باشیم این تاثیر باید فرا مرزی بشود و برای به حرکت درآوردن دانشگاهها لازم است ما به عنوان مسئول، اندکی جلوتر از جامعه حرکت کنیم، نقشهراه داشته باشیم و افقهای بعدی را برای دانشگاهها روشن و شفاف بسازیم.
انتهای پیام/
نظر شما