طرح ملی ایران قوی ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور آغاز شد

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی از آغاز طرح ملی ایران قوی ویژه اعضای کانون های مساجد خبر داد و گفت: این طرح در بازه زمانی هفته دفاع مقدس تا ایام‌الله دهه فجر برگزار می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ( ایسکانیوز)، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» با اشاره به رونمایی از طرح ملی «ایران قوی» که همزمان با آخرین هفته از برگزاری طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد، اظهار کرد: ایران قوی یک طرح ویژه به شمار می رود که ذیل زیست‌بوم فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) طراحی شده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: سال گذشته برنامه‌ریزی برای انتخاب پایتخت فهما انجام شد و نهایتا استان قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران انتخاب شد، از سوی دیگر با توجه به اینکه پایتختی این استان دوسال متوالی یعنی طی سال های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ ادامه دارد، در نتیجه ذیل انتخاب پایتخت فهما قالب و طرح ملی دیگری با عنوان «ایران قوی» طراحی کردیم که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس شکل گرفت.

وی افزود: طرح ملی ایران قوی، زیرمجموعه رویداد ملی فهما فعالیت دارد به گونه‌ای که همان قالب‌های دوازده‌گانه تعریف شده‌ای که در قالب رواق‌ها و شبستان‌ها در رویداد فهما طراحی شد بود در مورد طرح ملی ایران قوی نیز وجود دارد اما با چهار موضوع و عرصه متفاوت شامل «قرآن و سیره اهل بیت»، «مسجد و گام دوم انقلاب»، «پیشرفت و امید به آینده»، «مقاومت و عزت ایرانی».

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را با همان اهداف متعالی که آغاز کردیم حفظ کنیم طبیعتا تنها راه، تمسک به گام دوم انقلاب است چراکه در در گام دوم با منشوری مواجهیم که دقیقا برگرفته از مولفه‌های موفقیت ما در تجربه زیسته‌مان در دوران دفاع مقدس است، به بیان دیگر در این چهل سال، با هشت سال دفاع مقدس مواجهیم که معتقدم تجربه زیسته و موفق ماست به این جهت که در آن دوران همدلی مردم حداکثری بود، ایثار و تلاش و پرداختن به موضوعات مختلف اجتماعی رشد فزاینده ای درفضای معنوی آن دوره داشت و مقابله با دشمن و استکبار در اوح خود قرار داشت.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در قالب بیانیه گام دوم، موارد متعددی را مولفه سنجی و اعلام کردند، معظم له شخصا روی این بیانیه کار کردند. در این منشور، هفت بند به عنوان اعتلای نظام جمهوری اسلامی مشاهده می شود که در واقع همان رویکردی است که ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد ماخوذ از سخنان رهبری و در چهلمین سال دفاع مقدس ذیل طرح ایران قوی سرلوحه کار خود قرار داده است، چهار موضوعی که در این طرح مورد توجه است آنالیز منشور دفاع مقدس در قالب‌های نوین است.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: بچه‌های مسجد و اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد می‌توانند در قالب یکی از رواق‌های دوازده گانه در طرح ملی ایران قوی شرکت کنند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا عموم فعالیت‌های ستاد فهما در سطح فضای مجازی و با تمرکز بر رویکرد آموزش تعریف شده است، افزود: با توجه به این مولفه، طرح ملی ایران قوی از هفته دفاع مقدس تا ایام الله دهه فجر (در قالب ۲۰ هفته) برگزار می شود، اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد  در این بازه زمانی می توانند در طرح مذکور شرکت کنند و امتیازات شان نیز ذیل سامانه بچه‌های مسجد ثبت خواهد شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: طرح ملی ایران قوی که زیرمجموعه رویداد ملی فهما تعریف شده و فعالیت می کند، پس از گذشت بازه زمانی یادشده توسط داوران ملی در عرصه های دوازده گانه داوری می شوند و با توجه به اینکه امسال روند ارزیابی آثار به استان ها واگذار شده است حداقل سه ارزیاب در سطح ملی در استان ها حضور داشته و آثار را داوری و کارشناسی خواهند کرد.

وی ادامه داد: امسال ذیل برگزاری رویداد ملی فهما و طرح ملی ایران قوی، به جهت حفظ سهم استان های مختلف کشور، امتیازات با چند مدل مختلف طراحی و انتخاب شدند که شامل برترین های استانی، برترین های شهرستانی، رقابت های موضوعی می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه به پایتخت فهما اشاره کرده و گفت: از آنجایی که سال ۱۳۹۹ پایتخت فهما نداریم، در نتیجه مجموع امتیازاتی که در قالب  طرح ملی ایران قوی از سوی کانون‌ها در سال جاری تا سال ۱۴۰۰ کسب می شود جمع شده و تقسیم بر دو می شود و بر اساس معدل، کانون برتر انتخاب خواهد شد، مجموع امتیازات کسب شده پایتخت بعدی فهما را مشخص می‌کند.

کد خبر: 1075368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =