کرونا از طریق دام به انسان منتقل نمی‌شود

محبی در رادیو گفت‌وگو با اشاره به این که کرونا یک بیماری مشترک میان انسان و دام است، گفت: بسیاری از بیماری‌هایی که می‌توانستند انسان را درگیر کنند، در مراحل اولیه در گروه‌های دامی مورد سرکوب قرار گرفته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (کرونا-از-طریق-دام-به-انسان-منتقل-نمی-شود">ایسکانیوز)، برنامه «روزنه» با موضوع دامپزشکی و محیط زیست، با حضور پیام محبی (رئیس بیمارستان دامپزشکی و عضو هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

پیام محبی در برنامه «روزنه» گفت: تمام «انسان‌ها» و «حیوان‌های اهلی و وحشی» و «محیط زیست» در یک اکوسیستم زندگی می‌کنند و روی یکدیگر تاثیر می‌گذارند.

وی با اشاره به این که سلامت دام در سلامت انسان نقش مهمی دارد، اظهار داشت: اگر گروه‌های مختلف دامی به طور مستمر تحت پیشگیری و درمان قرار بگیرند، بسیاری از بیماری‌ها به گونه بشری انتقال داده نمی‌شوند.

رئیس بیمارستان دامپزشکی با اشاره به این که کرونا یک بیماری مشترک میان انسان و دام است، عنوان کرد: اگر کرونا قبل از این که وارد دنیای بشر بشود مورد درمان و پیشگیری قرار می‌گرفت، دنیا امروز به شکل دیگری پیش می‌رفت.

وی افزود: بسیاری از بیماری‌هایی که می‌توانستند انسان را درگیر کنند، در مراحل اولیه در گروه‌های دامی مورد سرکوب قرار گرفته‌اند.

پیام محبی ادامه داد: سد اولِ بهداشتی جهانی در دست دامپزشکان است.

وی با اشاره به ضرورت رعایت بهداشت در زندگی روزمره، توضیح داد: همه ما قبل از شیوع ویروس کرونا دست‌هایمان را می‌شستیم، اما به این کار فکر نمی‌کردیم.

عضو هیئت مدیره جامعه دامپزشکان اضافه کرد: انسان برای دستیابی به دانش و فواید دست شستن در زندگی، افراد و دانشمندان زیادی را قربانی داده است.

وی تاکید داشت: ما انتظار داشتیم که در سال ۲۰۲۱ به مریخ سفر کنیم، در حالی که تازه دست شستن را یاد گرفته‌ایم.

پیام محبی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «روزنه» با اشاره به عوارض خود درمانی در حیوانات، توضیح داد: در بسیاری از مواقع مضرات خود درمانی بسیار بیشتر از سود آن است.

وی ادامه داد: داروی استامینوفن می‌تواند یک گربه را به کام مرگ بکشاند.

رئیس بیمارستان دامپزشکی با اشاره به این که کرونا از طریق دام به انسان منتقل نمی‌شود، عنوان کرد: هر یک از بیماری‌ها – ویروس‌ها – میزبان منحصر به خود را دارند و هر ویروس نمی‌تواند تمام گونه‌های جانداران را درگیر کند.

وی افزود: کرونا سگ‌ها و در حالت کلی تمام گونه‌های پِت‌ها را درگیر نمی‌کند.

پیام محبی با اشاره به این که برخی از گونه‌های حیوانی به کووید ۱۹ آلوده می‌شوند، اضافه کرد: آلوده‌ شدن به یک ویروس به معنای درگیر شدن نیست، چرا که فرد یا حیوانِ آلوده به یک ویروس خاص شرایط بدنی خوب و سالمی را تجربه می‌کند.

وی تاکید داشت: کووید ۱۹ لزوما همه حیوان‌ها و انسان‌ها را درگیر نمی‌کند.

کد خبر: 1075574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =