۵۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان می‌سازیم

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به تفاهم‌نامه این سازمان با وزارت راه و شهرسازی گفت: بنا داریم تا ۵۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان احداث کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه فعالیت‌های اخیر این سازمان با تأکید بر اینکه وقف در خدمت معیشت مردم است، گفت: سازمان اوقاف تلاش می‌کند از محل اجرای نیات واقفین خیراندیش برای ساخت مسکن مورد نیاز محرومان با جدیت اقدام کند و در قالب «طرح اقدام ملی مسکن» با مشارکت دستگاه‌های مسئول  تا ۵۰ هزار واحد مسکونی برای مردم بسازد.

وی به تفاهم‌نامه‌های متعدد سازمان اوقاف با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف اشاره کرد و ادامه داد: وقف در خدمت معیشت مردم خواهد بود و سازمان اوقاف در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت راه و شهرسازی منعقد کرده و مقرر شده است که با توجه به ظرفیت اراضی وقفی متصرفی، تا سقف ۵۰ هزار واحد مسکونی از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در «طرح اقدام ملی مسکن» (مسکن ماندگار) در اراضی موقوفه ساخته شود، سازمان اوقاف همچنین متعهد شده است که احداث این واحدهای مسکونی تا ۴۰ ماه آینده انجام شود.

خاموشی تأکید کرد: سازمان اوقاف تلاش خواهد کرد از محل اجرای نیات واقفین خیراندیش برای ساخت مسکن مورد نیاز محرومان با همکاری دستگاه‌های دیگر باجدیت اقدام کند.

وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر این سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص احیا، بازسازی و ساماندهی رقبات آموزشی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند. املاک وقفی زیادی در اختیار آموزش‌وپرورش است و از طرفی هم موقوفات زیادی با نیات آموزشی در اختیار سازمان اوقاف قرار دارد و ما می‌خواهیم با تعامل سازنده با این وزارتخانه به بهترین نحو، طبق نیت واقف و جهت شرعی از این موقوفات استفاده کنیم.

وی نصب امین برای موقوفات را یکی از مهم‌ترین تحولات سازمان اوقاف و امور خیریه برشمرد و گفت: قانون‌گذار نصب امین را با دقت نظر برای اداره شئون موقوفات، کمک به جریان حفظ عین، افزایش نظارت بر نیات واقفین مجاز دانسته است و هدف اصلی ما از نصب امین افزایش بهره‌وری موقوفات است.

خاموشی تأکید کرد: به امناء موقوفات اعلام کرده‌ایم که از تک‌تک رقبات موقوفات بازدید کنند و برای افزایش بهره‌وری و منافع موقوفات تخصص لازم را به کار برند. به‌کارگیری معتمدین بومی به‌عنوان امین موقوفه نقش مؤثری در احیا موقوفات دارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به اهتمام ویژه این سازمان درزمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط تحریم اقتصادی اشاره کرد و بابیان اینکه این دانش بومی است که قدرت و سطوت به همراه می‌آورد گفت: روی دیگر دانایی، توانایی است. سازمان اوقاف با استفاده از ظرفیت موقوفات خود وارد پروژه‌های بزرگ علمی، صنعتی و کشاورزی شده است و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌طور ویژه در دستور کار خود قرار داده است. تلاش می‌کنیم با کمک موقوفات دارای رونق و درگیر کردن آن‌ها با فعالیت‌های علمی در این زمینه نقش خوبی ایفا کنیم. این کار هم به تولید و اشتغال‌زایی و هم به رفع بسیاری از مشکلات اجتماعی کمک می‌کند.

خاموشی در بخش دیگری از سخنانش از به صفر رسیدن فروش موقوفات در سازمان اوقاف خبر داد و گفت: واژه وقف با فروش اموال وقفی کاملاً بی‌معنا می‌شود. بنده فروش وقف را به مصلحت موقوفات نمی‌دانم. تبدیل به احسن موقوفه با پول هم به ضرر وقف خواهد بود بلکه تبدیل به احسن‌ها باید با ملک صورت بگیرد. معتقدم برای افزایش بهره‌وری وقف باید کارکردهای دیگری را از نو تعریف کرد. البته این افزایش بهره‌وری را کاملاً با نیات واقف معطوف می‌کنیم.

خاموشی احیای امور خیریه را از دیگر اقدامات سازمان برشمرد و گفت: همان‌طور که از نام سازمان پیداست بخشی از فعالیت این سازمان در حوزه امور خیریه باید باشد و در این راستا مرکز امور خیریه راه‌اندازی شده که فعالیت‌های مناسبی در این مرکز در حال انجام است و آزادی زندانیان جرائم مالی غیر عمد یکی از این  فعالیت‌ها بوده است و در مورد سایر فعالیت‌های خیریه به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به برگزاری مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن کریم توسط سازمان اوقاف اشاره کرد و یادآور شد: البته مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاده است اما تا به ‌حال فعالیت‌های خوبی برای برگزاری این مسابقات انجام‌شده است و سازمان اوقاف با جدیت پیگیر برگزاری این مسابقات در وقت مقتضی است.

خاموشی از برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز دو هزار امامزاده کشور خبر داد و گفت: در ماه محرم  ۵۰۰ هزار بسته ارزاق به ارزش تقریبی هر بسته ۴۰۰ هزار تومان در بین نیازمندان توزیع شد.

وی در ادامه به فعالیت‌های مراکز افق بقاع متبرکه اشاره کرد و ضمن تبیین نقش این مراکز در مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: سازمان اوقاف از ابتدای امسال در چند نوبت شامل شب عید، نیمه شعبان، ماه رمضان  به تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان پرداخته که درمجموع در این ایام به‌علاوه اعیاد قربان و غدیر ۵۰۰ هزار بسته معیشتی تهیه و توزیع شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1075764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =