پیش به سوی سیاره زهره

آژانس فضایی اروپا اخیرا با انتشار تصویری از آغاز یک سفر هیجان انگیز خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، آژانس فضایی اروپا در حساب کاربری خود در اینستاگرام اعلام کرد ماموریت مشترک آنها همراه با آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن موسوم به "بپی‌کلمبو" آماده پرواز به سمت سیاره زهره است. بپی کلمبو ۱۵ اکتبر ساعت ۰۳:۵۸ به وقت گرینویچ (۷:۲۸ صبح به وقت تهران) با فاصله تقریبی ۱۰ هزار و ۷۲۰ کیلومتر به سیاره  زهره نزدیک خواهد شد. برای تنظیم فضاپیما در مسیر مدار عطارد به پروازهای کمک گرانشی نیاز است.

در مکانیک مداری و مهندسی هوافضا کمک گرانشی به استفاده از حرکت نسبی و گرانشی سیاره یا دیگر ساختارهای آسمانی برای تغییر مسیر و تغییر سرعت فضاپیما گفته می‌شود. به‌طور معمول این کار برای صرفه جویی در سوخت، زمان و هزینه انجام می‌شود. از کمک گرانشی می‌توان برای افزایش یا کاهش شتاب و برنامه‌ریزی برای تغییر مسیر فضاپیما استفاده کرد.

بپی‌کلمبو ۲۰ اکتبر ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و در ۱۰ آوریل ۲۰۲۰ یک پرواز نزدیک به سیاره زمین داشت. بپی کلمبو قبل از ورود به مدار اطراف سیاره منظومه شمسی در سال ۲۰۲۵ ، دو پرواز به سمت سیاره زهره و شش پرواز به سمت سیاره عطارد انجام خواهد داد. حتی اگر فضاپیما در اولین پرواز بسیار دور از سیاره زهره باشد، با کمک دو ماهواره "مدارگرد سیاره‌ای عطارد" و "مدارگرد مگنتوسفری عطارد" می‌تواند بررسی خوبی بر روی این سیاره داشته باشد چراکه در آن زمان این دو ابزار برای مطالعه جو و محیط فضایی سیاره فعال خواهند شد. در حین پرواز نمی‌توان از دوربین اصلی علمی مدارگرد سیاره‌ای عطارد استفاده کرد اما دوربین‌های نظارت یا "دوربین‌های سلفی" تعبیه شده بر روی ماژول انتقال سعی خواهند کرد بسیار سریع تصاویری را از سیاره زهره ثبت کنند. مدارگرد آب و هوایی زهره آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن و رصدخانه سیاره طیف سنجی هیساکی همراه با رصدخانه‌های زمینی نیز اندازه‌گیری‌های دقیقی از این سیاره انجام خواهند داد.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1075834

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =