احتمال می‌دادم روزی نامم میان برندگان نوبل باشد

"امانوئل شارپنتیر" (Emmanuelle Charpentier) از برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۰ در مصاحبه خود با آدام اسمیت، مدیر رسانه‌ای آکادمی نوبل از تحولاتی که سیستم کریسپر در علم به وجود ،صحبت کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به نقل از نوبل پرایز، "آدام اسمیت"(Adam Smit) از سایت "نوبل پرایز"(nobelprize)، مصاحبه‌ای را با "امانوئل شارپنتیر" از برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۰ انجام داد. شارپنتیر طی این مصاحبه درباره نگرش خود درباره علم صحبت کرد.

اسمیت: آدام اسمیت هستم، از نوبل پرایز تماس می‌گیرم. با امانوئل شارپنتیر صحبت می‌کنم؟

شارپنتیر: بله بفرمایید.

اسمیت: تبریک می‌گویم می‌توانید به ما بگویید چگونه خبر را شنیدید؟

شارپنتیر: "گوران هانسون" دبیر کل آکادمی نوبل ساعت ۱۰:۵۹ با من تماس گرفت.

اسمیت: ساعت را چه دقیق به یاد دارید. مدت‌ها است که در مورد برندگان جایزه حدس و گمان‌های زیادی زده می‌شود، آیا از برخی جهات انتظار تماس را داشتید؟

شارپنتیر: من مطمئن بودم که یک روز قطعا به مطالعاتی مربوط به موضوع کریسپر جایزه اعطا می‌شود و احتمال می‌دادم اگر این اتفاق رخ دهد، به احتمال زیاد نام من خواهد بود؛ اما باید بگویم وقتی او تماس گرفت، من واقعا باور نمی‌کردم، من هنوز هم احساساتی هستم. من از تمام همکارانم به خصوص کرزیستوف چلینسکی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و در مطالعات من نقش بسزایی داشتند، قدردانی می‌کنم.

اسمیت: دیدن پیشرفت در این زمینه باید بسیار خارق العاده باشد؟

شارپنتیر: بله من فکر می‌کنم این بسیار منحصر به فرد است؛ زیرا وقتی پیشرفت کریسپر در زیست شناسی، درک سیستم کریسپر-کس در باکتری‌ها در سطح فیزیولوژیک و حتی بیشتر در سطح مکانیکی را می‌بینید، بسیار هیجان انگیز است. پس از انتشار مقاله من و  "جنیفر ای دودنا" (دیگر برنده نوبل شیمی امسال) این موضوع بسیار واضحتر شد. (جایزه نوبل رشته شیمی در سال ۲۰۲۰ به طور مشترک به "امانوئل شارپنتیر"و "جنیفر ای دودنا"  برای توسعه روشی برای ویرایش ژنوم (قیچی ژنتیکی کریسپر/cas۹) تعلق گرفت). می‌دانید، من یک میکروب شناس هستم و همیشه به بیماری‌های عفونی علاقه مند بوده‌ام و حوزه تحقیقات من در سطح بنیادی به خوبی شناخته نشده است و بنابراین خوب است که ببینید هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد.

اسمیت: شما و جنیفر ششمین و هفتمین برنده زن هستید. آیا فکر می‌کنید نکته خاصی در مورد این واقعیت وجود دارد که این یک جایزه زنانه است؟

شارپنتیر: اول از همه من یک دانشمند هستم، اما فکر می‌کنم این مهم است؛ زیرا ما می‌بینیم که بیشتر دختران و زنان جوان مطالعه درباره این علم را انتخاب می‌کنند، حداقل درباره رشته زیست شناسی اینگونه است و من فکر می‌کنم این یک پیام بسیار مثبت برای دختران و زنان جوانی است که وارد عرصه علم شده اند و می‌تواند امیدی برای آنها برای ادامه دادن باشد.

اسمیت: بله این بسیار مهم است، پیشرفت از طریق انجام کارهای محکم حاصل می‌شود، نظرتان درباره فناوری کریسپر کس-۹ چیست؟

شارپنتیر: اول از همه باید بگویم "کریسپر کس" کار علم ژنتیک را در تحقیق و توسعه بسیار تسهیل کرده است. اما به عنوان یک فناوری که می‌تواند با خیال راحت برای ویرایش خط زایای انسانی مورد استفاده قرار گیرد، فناوری مفیدی است و نباید این واقعیت را دست کم گرفت که "کریسپر کس ۹"، گرچه ابزاری شگفت انگیز است، اما دستیابی به فناوری برای تغییر همزمان بیش از یک ژن بسیار دشوار است.

اسمیت: بله درست است، از گفتگو با شما بسیار خشنود شدم، امیدوارم که بتوانیم به زودی در مورد همه این موارد مهم بیشتر صحبت کنیم، مجددا تبریک می گویم خداحافظ.

شارپنتیر: بسیار متشکرم خداحافظ.


انتهای پیام/

کد خبر: 1075867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =