مسکو به تلاش برای حل تنش بین باکو-ایروان

سخنگوی کرملین تصریح کرد که مسکو برای کمک به حل تنش‌های میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان به گفت‌وگوها در تمامی سطوح ادامه می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (پنجشنبه) تصریح کرد که مسکو در تمامی سطوح ممکن به گفت‌وگوها برای کمک به حل درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص منطقه مورد مناقشه «قره باغ کوهستانی» ادامه می‌دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، سخنگوی کرملین در کنفرانس خبری امروز خود همچنین تأکید کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به تماس‌های خود با «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان درباره درگیری‌های قره باغ ادامه می‌دهد.

پسکوف تصریح کرد: «گفت‌وگوها در تمامی سطوح از جمله سطح مقامات عالی‌رتبه ادامه دارد».

این دیپلمات روس در ادامه افزود که پوتین برای دیدار با «زهراب مناتساکانیان» وزیر خارجه روسیه که قرار است بزودی برای دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به مسکو سفر کند، برنامه‌ای ندارد.

وی در این خصوص گفت: «همانطور که می‌دانید وی [ مناتساکانیان] گفت‌وگوهای نزدیکی با همتای روس خود، لاوروف دارد. همانطور که می‌دانید پوتین به طور مداوم با پاشینیان گفت‌وگوی تلفنی برقرار می‌کند و به این گفت‌وگو ادامه خواهد داد. بنابراین این [گفت‌وگوهای پوتین-مناتساکانیان] در حال حاضر در دستورکار قرار ندارد».

دور جدیدی از تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) در خصوص منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد و طرفین یکدیگر را به حملات خمپاره‌ای به قلمروهایشان متهم کردند و این ناآرامی‌ها همچنان ادامه دارد.

ارتش ارمنستان امروز (پنجشنبه) ویدئوی جدیدی را منتشر کرد که ظاهراً یک خودروی نظامی جمهوری آذربایجان که در منطقه قره باغ تخریب شده بود را نشان می‌داد که در پی آن دود غلیظی ناشی از آتش گرفتن این خودروی نظامی در هوا پراکنده شده بود.

از طرف دیگر مقام‌های باکو اعلام کردند که از زمان آغاز دور جدید تنش‌ها با ایروان بر سر قره باغ، دستکم ۱۳ غیرنظامی جمهوری آذربایجان کشته شده و ۱۵۴ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

به علاوه، مقام‌های نظامی ارمنستان نیز اعلام کرده‌اند که جمهوری آذربایجان نیمه شب گذشته (چهارشنبه)، «استپاناکرت» مرکز قره باغ را هدف حملات موشکی قرار داده است.

به دنبال انتشار اخباری از تشدید تنش‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، زهراب مناتساکانیان اعلام کرد که هیچ‌گونه برنامه‌ای برای دیدار با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ندارد.

«آنا ناگدالیان» سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان امروز در پاسخ به سؤالی درباره احتمال نشست سه‌جانبه وزرای خارجه ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه به اسپوتنیک گفت: «در حال حاضر برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان وجود ندارد.

طبق این گزارش، مناتساکانیان قرار است دوازده اکتبر (۲۱ مهرماه) با سرگئی لاوروف در مسکو در خصوص تحولات اخیر میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کند.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۹۲ به دنبال تصرف این منطقه مورد مناقشه و اعلام خودمختاری این منطقه وارد درگیری نظامی شدند.

منبع:فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1075903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =