نقش مصرف بهینه برق خانگی در کاهش آلودگی هوا

یک کارشناس ارشد مهندسی انرژی ضمن بیان اینکه نیروگاه‌ها یکی از منابع اصلی انتشار آلاینده‌ها هستند، تاکید کرد: میزان تولید انرژی به تناسب میزان تقاضا و مصرف آن متغیر است و از آنجایی که بیشترین سهم مصرف انرژی در کشور به بخش خانگی اختصاص دارد، کاهش مصرف برق خانگی و مصرف بهینه انرژی توسط افراد جامعه می‌تواند کمک بسزایی به کاهش آلودگی هوا، هدر رفت آب و در نتیجه خسارات وارده به محیط زیست و سلامت افراد شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مشهود مشهودی با اشاره به اینکه امروزه با چالش مصرف آب و انرژی در کشور مواجه هستیم، اظهار کرد: میزان تقاضا و مصرف انرژی در ایران روبه افزایش است و در نتیجه میزان عرضه یا تولید انرژی نیز متناسب با آن افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در مبحث مصرف انرژی باید گفت که ۳۳ تا ۳۷ درصد کل مصرف انرژی در کشور در بخش ساختمان هست که این میزان حدود ۲.۵ برابر میانگین جهانی است.

مشهودی با اشاره به اینکه دو رویکرد در رابطه با تامین نیاز انرژی وجود دارد، اظهارکرد: یکی از این رویکردها تولید انرژی و دیگری مصرف بهینه انرژی است. تولید انرژی به‌منظور ایجاد تناسب میان عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد و می‌توان گفت از منظر پزشکی مانند درمان است اما در عین حال مصرف بهینه انرژی از منظر پزشکی مانند پیشگیری عمل می‌کند و هزینه‌های کمتر اقتصادی و سلامتی به‌همراه خواهد داشت.

این کارشناس ارشد مهندسی انرژی ضمن تاکید بر اینکه بیشترین مصرف انرژی در بخش ساختمان اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: مصرف بهینه انرژی یا اصلاح الگوی مصرف انرژی توسط خانوارها می‌تواند بر کاهش نیاز به احداث نیروگاه‌ های جدید و در نتیجه صرفه‌جویی اقتصادی، کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها موثر باشد.

وی ادامه داد: اقلیم ایران خشک و نیمه خشک است اما طبق اطلاعات شرکت آب و فاضلاب کشور میزان مصرف آب خانگی در ایران دو برابر متوسط مصرف جهانی است علاوه‌براین میزان بارش سالانه در ایران یک سوم میانگین بارش جهانی است، میزان هدررفت آب در ایران حدود ۲۸ تا ۳۰ درصد است در حالی که میزان اتلاف آب در دنیا ۹ تا ۱۲ درصد است. همچنین میزان برق مصرفی خانوارهای ایران با ۸۰ میلیون نفر جمعیت طبق استانداردهای جهانی معادل با مصرف برق ۲۰۰ میلیون نفر است. در نتیجه یکی از مهم‌ترین راهکارها در این زمینه، اصلاح الگوهای مصرف آب و انرژی در جامعه است که بیشتر از همه باید خود مردم به آن توجه داشته باشند.

به گفته این کارشناس ارشد مهندسی انرژی، استفاده از تجهیزات برقی کم مصرف یکی از راهکارهای مصرف بهینه برق است مانند تعویض لامپ‌های معمولی با لامپ‌های کم‌مصرف یا استفاده از تجهیزات برقی که برچسب انرژی آن‌ها نشان‌دهنده مصرف انرژی و کارایی وسیله مورد نظر باشد.

وی با استناد به صحبت‌های رییس مرکز تحقیقات و ارتباط با صنعت شرکت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: میزان صرفه‌جویی اقتصادی کاهش ۱۰ درصدی برق مصرفی خانوارها معادل با هزینه راه‌اندازی شش نیروگاه ۸۰۰ مگاواتی در سال خواهد بود.از طرفی دیگر نیز به‌خاطر صرفه‌جویی انرژی که در نیروگاه‌ها اتفاق می‌افتد دولت امکان صادرات نفت و گاز معادل با ۵۰۰ میلیون دلار را خواهد داشت همچنین صرفه‌جویی در مصرف برق خانگی می‌تواند کمک شایانی به کاهش آلودگی هوا و هدر رفت آب در کشور کند.

مشهودی با اشاره به اینکه نخستین بار در سال ۱۹۳۰ موضوع «هزینه‌های اجتماعی تولید انرژی» توسط اقتصاددان‌های انگلیسی مطرح شد و از سال ۱۹۹۰ میلادی این هزینه‌های اجتماعی در محاسبات اقتصادی تولید انرژی در کشورهای اروپایی مد نظر قرار گرفت، اظهار کرد: هزینه‌های اجتماعی تولید انرژی به دو بخش هزینه‌های مستقیم ناشی از عوامل تولید انرژی از جمله نیروگاه‌ها و هزینه‌های غیر مستقیم تقسیم می‌شود که هزینه‌های غیر مستقیم شامل دو بخش هزینه‌های ناشی از خسارات و آلودگی‌های محیط زیستی و مهم‌تر از آن هزینه‌های سلامتی که برای افراد ایجاد می‌کند، تقسیم می‌شود.

این کارشناس ارشد مهندسی انرژی با بیان اینکه در کشور طی چند سال اخیر وزارت نیرو نیز توجه خاصی به هزینه‌های اجتماعی تولید انرژی کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در مطالعات هزینه‌های اجتماعی مصرف انرژی در نظر گرفت که معمولا دیده نمی‌شود به‌غیر از هزینه‌های خسارات زیست محیطی و آلودگی هوا بحث هزینه‌های سلامتی است که مصرف بیش از اندازه انرژی از عوامل آن است و به‌طور متوسط ۸۵ درصد کل هزینه‌های اجتماعی تولید انرژی را شامل می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: شرایط اقتصادی و وضعیت تحریم‌هایی که کشور با آن روبه‌رو است تاثیرات مستقیمی بر تعمیرات و نگهداری نیروگاه‌ها دارد همچنین باید توجه داشته باشیم که وزارت نیرو با در نظر گرفتن تمامی شرایط و امکانات موجود نسبت به احداث نیروگاه‌های جدید یا تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های فعلی تصمیم‌گیری و اقدام می‌کند.

این کارشناس ارشد مهندسی انرژی اضافه کرد: در چنین شرایطی شاید کم هزینه‌ترین و موثرترین راهکار برای کاهش آلودگی هوا و خسارات ناشی از آن این است که هر فرد نسبت به مسئولیت اجتماعی خود در مصرف بهینه انرژی، هزینه‌های اقتصادی، آلودگی ناشی از آن و آسیب به سلامتی خود، خانواده و اطرافیان آگاه باشد و براساس این احساس مسئولیت عمل کند.

مشهودی در پایان گفت: در شرایط اقتصادی فعلی با ارزش‌ترین و موثرترین راهکاری که می‌توان ارائه کرد این است که فرد باید نسبت به هزینه‌های اقتصادی و آلودگی ناشی از مصرف بی‌رویه انرژی و آسیبی که به سلامتی خود، خانواده و دیگران وارد می‌شود، آگاه باشد و براساس مسئولیت اجتماعی در راستای مصرف بهینه انرژی اقدام کند.


منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1076126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =