آمریکا بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات و امنیت جهان است

معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد در جلسه کمیته امنیت جهانی این سازمان هشدار داد آمریکا بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات و امنیت راهبردی جهان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، «گنگ شوانگ» معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد اتهامات نماینده آمریکا علیه پکن درخصوص کنترل تسلیحاتی و شیوع ویروس کرونا را رد کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، شوانگ در جلسه عمومی کمیته اول (کمیته خلع سلاح و امنیت جهانی) هفتاد و پنجمین نشست سالانه سازمان ملل گفت:‌ «آمریکا بزرگ‌ترین تهدید برای ثبات و امنیت راهبردی جهان است».

این دیپلمات چینی گفت: «همین حالا نماینده آمریکا بار دیگر ویروس سیاسی را در فضای سازمان ملل منتشر کرد و درخصوص کووید-۱۹ به چین اتهاماتی می‌زند که کاملاً غیرقابل‌قبول هستند. باید اشاره کنم که شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت از سوی آمریکایی‌ها اشتباهاتی که در مبارزه با همه‌گیری جهانی [کرونا] مرتکب شده‌اند نخواهد پوشاند و جامعه جهانی را فریب نخواهد داد».

شوانگ تأکید کرد چین با رقابت تسلیحاتی مخالف است و به چندجانبه‌گرایی اعتقاد دارد و همواره نسبت به تعهداتش ذیل معاهدات کنترل تسلیحاتی پایبند است و از گفت‌وگو و همکاری در بخش امنیتی حمایت می‌کند. سهم مثبت چین در امنیت جهانی و خلع سلاح بخوبی شناخته‌شده است.

این مقام چینی در ادامه برای بزرگ‌ترین تهدید امنیت جهانی خواندن آمریکا دلایلی را بیان کرد:

اول، آمریکا اشتیاق بیمارگونه‌ای در افزایش توان نظامی دارد و بیشترین رتبه را در صرف هزینه‌های نظامی دارد. در سال ۲۰۱۹ آمریکا بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار صرف هزینه‌های نظامی کرد که حدود ۴۰ درصد از کل هزینه‌های نظامی صرف شده در جهان است و از مجموع ده کشور بعدی این فهرست نیز بیشتر است.

دوم، آمریکا در حال بازگشت به ذهنیت جنگ سرد است و درمورد تهدیدات خارجی اغراق می‌کند.

سوم، آمریکا یک‌جانبه‌گرایی را دنبال می‌کند و از معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی میان‌برد (INF) و برنامه جامع اقدام مشترک با ایران (برجام) خارج شده و قصد تمدید معاهده تسلیحاتی «نیو استارت» را نیز ندارد.

چهارم، آمریکا می‌خواهد از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کند. این کشور در حال بروزرسانی زرادخانه‌های اتمی خود است و آستانه استفاده از سلاح اتمی را پایین آورده است و حتی درخصوص از سرگیری آزمایش سلاح‌های اتمی صحبت می‌کند.

پنجم، آمریکا با داشتن استانداردهای دوگانه به مداخله در امور سیاسی دیگر کشورها می‌پردازد و با استفاده از مسائلی همچون نگرانی‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی را مورد تحریم قرار می‌دهد تا دستورکار ژئوپولیتیک خود را پیش ببرد.

ششم، آمریکا در حال برهم زدن توازن راهبردی جهان است. این کشور سیستم‌های دفاع موشکی را در آسیا-اقیانوسیه و اروپای شرقی و مرکزی مستقر کرده و قصد دارد موشک‌های میان‌برد نیز در این مناطق مستقر سازد تا حضور نظامی و سلطه خود را گسترش دهد.

هفتم، آمریکا درخصوص کنترل تسلیحات زیستی مانع تراشی می‌کند و تنها کشوری است که بر سر مذاکره درباره پروتکل‌هایی برای تقویت و تأیید پیمان سلاح‌های زیستی مانع‌تراشی می‌کند.

هشتم، آمریکا نابودسازی سلاح‌های شیمیایی را به تعویق می‌اندازد. این کشور به عنوان تنها کشوری که سلاح شیمیایی در اختیار دارد، ضرب‌الأجل تعیین شده برای نابودی سلاح‌های شیمیایی را بارها تمدید کرده است و به تعهدات خود پایبند نبوده است. آمریکا بزرگ‌ترین مانع بر سر راه جهانی عاری از سلاح شیمیایی است.

نهم، آمریکا در حال راه‌اندازی مجدد برنامه جنگ ستارگان است. آمریکایی‌ها نیروی فضایی به راه انداخته‌اند و فرماندهی فضایی را مجدداً ایجاد کرده و به اجرای رزمایش و آزمایش‌های نظامی در فضا می‌پردازد. چنین اقداماتی به وضوح با استفاده صلح‌آمیز از فضا مغایر است.

دهم، آمریکا در حال ایجاد امپراتوری هکری است. این کشور از طریق برنامه‌هایی نظیر «پریسم» و توسعه توان جنگ‌افزارهای سایبری حملات گسترده سایبری را در سرتاسر جهان ترتیب داده است تا بتواند در فضای سایبری به غالبیت برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =