رژه بزرگ علمی ایرانیان علیه تحریم

علی‌رغم کاستی‌های پژوهش مورد حمایت دولت امروز دانشگاه آزاد اسلامی افتخار آن را دارد که بدون اتکا به بودجه نفتی، پژوهشی درخور و پیشگام را ارائه دهد و جایگاه برتر کمی و کیفی در برون‌دادهای علمی در میان ۱۰۰ موسسه برتر جهان، مقامی شایسته تلاش محققان این سرزمین است که بلاشک در آینده از آنان بیشتر خواهید شنید.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی - دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: تحریم تلاش نظام سلطه برای جلوگیری پیشرفت در سرزمین ماست و همه ارکان توسعه و اقتدار ملی ما را نشانه رفته است. این اقدامات خلاف حقوق اولیه انسان‌ها، حقوق بشری را که دستاورد تمدن غرب بود و بر آن می‌بالید و تجلی آن در بیانیه منشور ملل متحد را که در سال‌های پس از دو جنگ جهانی بنیان نهاده شد به گوشه‌ای راند. از طرف دیگر کرونا با همه‌گیری خود به مقابله با نظام علمی برآمده و علمی را که محصول پیشرفت‌های ۳۰۰ ساله غرب است و با پیشرفت سرسام‌آورش در غرب تصورها را بر این کرده بود که با دست‌ورزی در طبیعت و حیات وارد مرحله جدیدی از علم شده و مسائل روزمره را پاسخ داده است، به چالش کشاند. امروز مشاهده می‌کنیم که محققان در عرصه شناخت، پیشگیری و درمان این ویروس راه زیادی را پیش‌رو دارند و بیهوده نیست که پس از بیش از نیم‌قرن روسیه دوباره نام اسپوتنیک را بر واکسن تولیدی خود نهاد و امروز با همه وجود درک می‌کنیم که پیشرفت علمی نیاز مبرم مردم این جهان است.

تغییرات گسترده در سبک زندگی و زیان بسیار به اقتصاد کشورها لزوم توجه واقعی به پیشرفت علمی درکنار پیشرفت اقتصادی و فرهنگی به‌عنوان مولفه‌های اقتدار ملی را به همگان نشان می‌دهد. در ایران اسلامی موضوع پیشرفت علمی نزدیک به دو دهه با محوریت رهبری معظم انقلاب به‌عنوان گفتمان عمومی در سطح دانشگاهیان آغاز شده است. در سال ۲۰۰۵ نویسنده مقاله‌ای در مجله نیچر تحت‌عنوان «رژه بزرگ ایرانیان»، راه مقابله با بازسازی دوباره مرجعیت علمی ایران اسلامی را در تحریم‌های اضافی می‌داند و علت پیشرفت علمی ایرانیان را فراخوان رهبری معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دانشگاهیان و پاسخ آنان در پیشرفت همه‌جانبه درون‌زا که مسیر توسعه کشور از آن می‌گذرد، می‌داند. اما این پیشرفت علمی که طی یک‌دهه پیشتازی در شتاب علمی به کسب جایگاه پانزدهمی جهانی انجامید، نیازمند ممارست و پیشتازی دانشگاه در حفظ این جایگاه است.

علی‌رغم کاستی‌های پژوهش مورد حمایت دولت امروز دانشگاه آزاد اسلامی افتخار آن را دارد که بدون اتکا به بودجه نفتی، پژوهشی درخور و پیشگام را ارائه دهد و جایگاه برتر کمی و کیفی در برون‌دادهای علمی در میان ۱۰۰ موسسه برتر جهان، مقامی شایسته تلاش محققان این سرزمین است که بلاشک در آینده از آنان بیشتر خواهید شنید و در مقابل دوستانی که تابه‌حال تجمیع واحدهای دانشگاه را عامل موفقیت کمی دانسته‌اند ضمن اشاره به جایگاه اول آکادمی علوم چین و سومی مرکز تحقیقات فرانسه که خود شبکه بزرگ پژوهشی را در دل خود جای داده‌اند، به آنان عرضه می‌دارم که موفقیت‌های کیفی و سرآمد دانشگاه آزاد اسلامی و جهت‌گیری آن مایه افتخار همه ما ایرانیان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =