استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران

راه عدالت آموزشی ازجاده آموزش‌های الکترونیکی می‌گذرد

یکشنبه 12 مرداد 1399 - 09:29
کد مطلب: 1076444
آموزش الکترونیکی

استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران با بیان این که آموزش‌های الکترونیکی به عدالت آموزشی کمک می‌کنند، گفت: وقتی در کشور استاد خوبی در رشته فیزیک، ریاضی یا شیمی وجود دارد، این استاد نهایتا در تمام عمر علمی‌اش می‌تواند 10 هزار نفر تربیت کند اما از طریق آموزش‌های برخط می‌تواند یک میلیون نفر را آموزش دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش‌های الکترونیکی این روزها موضوع داغ اخبار و کارشناسان آموزشی است. تعطیلی ناشی از شیوع بیماری کرونا سبب شد دولت‌ها و نظام‌های آموزشی برای انطباق با شرایط جدید به فکر چاره افتاده و به دنبال فراهم ساختن امکانات لازم برای آموزش‌های برخط بروند. اما این سوال مطرح است که ترویج آموزش‌های الکترونیکی چه آثاری بر نظام‌های آموزشی خواهند داشت؟ کارشناسان معتقدند آموزش‌های الکترونیکی به تقویت عدالت آموزشی و رفتن به سوی روش‌های پژوهش‌محور کمک می‌کند.

حسین خنیفر استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دوره زمانی آموزش‌های سنتی گفت: روش‌های آموزش تا سال‌های ابتدایی قرن بیستم میلادی، روش‌هایی سنتی و کلاسیک بوده و بر یادگیری استاد-شاگردی مبتنی بودند.

وی با تقسیم‌بندی مدرنیته به مدرنیته اول و دوم گفت: از سال 1900 تا شروع جنگ جهانی دوم در 1945، مدرنیته اول و از 1945 تا 1970 مدرنیته دوم نام دارد. در دوران مدرنیته اول روش یادگیری حفظ و تکرار، جای خود را به دانایی، خرد و توانایی داد.

استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران توجه به مهارت (Skill) در کنار دانایی، خرد و توانایی را ویژگی روش‌ آموزش در مدرنیته دوم دانست و گفت: مدرنیته دوم، مهارت را در کنار آموزش قرار داد و مهم به شمار آورد. خردورزی، اظهار وجود، پرسشگری و تفاوت‌های فردی واژه‌هایی بودند که در این دوره تولید شدند.

وی با بیان این که از سال 1970 تا سال 2000 میلادی مهارت‌های اجتماعی، خودیاری و خودآموزی در نظام‌ آموزشی مطرح شد، گفت: در این دوران با ایجاد آموزش‌های رادیویی کمی از آموزش‌های سنتی فاصله گرفته شد.

خنیفر سال 2000 میلادی را به عنوان مبدا تحول بزرگ در نظام آموزشی معرفی کرد و افزود: از سال 2000 آموزش‌های الکترونیکی آغاز شدند و به تدریج برخی دانشگاه‌ها هم این مسیر را شروع کردند. آموزش‌های الکترونیکی به معنای حرکت از دانش به دیتا و از دنیای خطی به دنیای شبکه‌ای است.

وی با اشاره به این که آموزش‌های الکترونیک دسترسی خوشه‌ای به اطلاعات را جایگزین دسترسی خطی می‌کند، گفت: مدارس لامکان و لازمان هم در این دوران مطرح شدند. این آموزش‌ها، ماهیت یادگیرندگان را تغییر دادند به طوریکه دیگر سن، موقعیت اقتصادی، نژاد و جنسیت مهم نیستند.

شیوع بیماری کرونا عامل تقویت آموزش‌های الکترونیک است

استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران شیوع کرونا را عامل دیگری برای تقویت آموزش‌های الکترونیکی دانست و گفت: در دوران کرونا سیستم مدیریت یادگیری (LMS) مطرح شده است که مستلزم چشم‌انداز، سیاست، برنامه و هدف است. سیستم LMS فضای آموزش الکترونیکی است که روند آموزش و یادگیری را به طور خودکار مدیریت می‌کند.

وی با بیان این که تغییر ماهیت آموزش سبب تغییر ارزشیابی‌ها هم شده است، گفت: در تفکر جدید ارزشیابی‌ها پویا هستند و از یاددهی-حفظ- تکرار به سوی ارزشیابی مداوم حرکت کرده‌اند. همچنین دیگر ارزشیابی دانش برای دانش مطرح نیست و از سال 2000 ارزشیابی‌ها بر اساس تفکر انتقادی، درک و فهم بین‌فرهنگی، شهروند دیجیتالی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی-سیاسی انجام می‌شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان به انحصارگرایی دانش در قرن‌های گذشته اشاره کرد و گفت: تا پیش از قرن هجدهم میلادی دانش انحصاری بود و خیلی محافظت می‌شد اما از سال 1970 و به خصوص اوایل 2000 وحشی و بی‌وطن شد. نخست به دلیل این که دسترسی به منابع، در هر زمان و در هر مکانی امکان پذیر شده بود و دوم پیشینه فکری‌ که فلاسفه‌ای مانند فرانسیس بیکن ایجاد کردند. بیکن معتقد بود دوران تفسیر جهان گذشته و دوران تسخیر جهان فرارسیده و راه تسخیر جهان به اشتراک گذاشتن دانش است.

مزایای آموزش الکترونیکی

وی درباره مزایای آموزش‌های الکترونیکی گفت: سالانه 60 میلیون دلار برای آموزش‌های الکترونیکی در آمریکا سرمایه‌گذاری می‌شود چرا که این آموزش‌ها با 45 درصد صرفه‌جویی در زمان آموزش،50 درصد کاهش هزینه‌های سفر، کاهش 60 درصد آسیب‌ها،80 درصد تنوع و نهایتا عدالت آموزشی همراه هستند.

خنیفر با تاکید بر این که آموزش‌های الکترونیکی به عدالت آموزشی کمک می‌کنند، گفت: وقتی در کشور استاد خوبی در رشته فیزیک، ریاضی یا شیمی وجود دارد، این استاد نهایتا در تمام عمر علمی‌اش می‌تواند 10 هزار نفر تربیت کند اما در آموزش‌های جدید (LMS) و از طریق آموزش‌های برخط می‌تواند یک میلیون نفر را آموزش دهد.

وی با اشاره به این که در راستای پیشرفت آموزش‌های الکترونیکی باید زیرساخت‌ها تقویت شوند، گفت: تقویت زیرساخت‌ها کمک می‌کنند امکان پرسش و پاسخ و دسترسی به تکرار فراهم شده و همچنین آرشیوهای علمی بالا بروند. این‌ها اتفاقاتی هستند که جهان در عبور از آموزش سنتی به سمت آموزش گذرانده است.

استاد مدیریت دولتی دانشگاه تهران با بیان این که آموزش مجازی به رشد پژوهش‌محوری کمک می‌کند، گفت: در روش‌های تدریس الکترونیک زمان تدریس استاد تا 10 دقیقه کاهش می‌یابد و زمان بیشتری در اختیار دانشجو قرار می‌گیرد.

وی در پایان استفاده از رسانه‌های تصویری و شنیداری را در راستای روش‌های پژوهش‌محور مفید دانست و گفت: آموزش‌های مبتنی بر وب و با استفاده از تصویر، متن و انیمیشن یا نظام‌های الکترونیکی پشتیبانی از عملکرد که شامل فناوری‌های چند رسانه‌ای می‌شود، یکی از جدیدترین روش‌های آموزشی به حساب می‌آیند و می‌توانند گامی مهم در راستای حرکت به سوی پژوهش‌محوری باشند.

انتهای پیام/

367 / 320

نظرات

1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.

ایسکاTV

اخبار پر بازدید

آخرین اخبار