رویکرد درمانی جدید علیه تومورهای مرتبط با ویروس اپشتین‌بار

تیم تحقیقاتی کشف کرد که برخی از اگزوزوم ها می توانند به طور موثری تومورهای مرتبط با ویروس اپشتین-بار را کنترل کرده و ایمنی ضد توموری سلول T را القا کنند. یافته‌های جدید بینش‌هایی را در مورد رویکرد درمانی جدید برای تومورهای وابسته به ویروس اپشتین-بار (EBV) ارائه می دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،  یک تیم تحقیقاتی دریافت که Vδ۲-T-Exos حاوی لیگاند های عامل مرگ (FasL و TRAIL) و مولکول های تحریک کننده سیستم ایمنی (CD۸۰، CD۸۶، MHC کلاس I و II) است.

 Vδ۲-T-Exos سلول‌های توموری مرتبط با EBV را از طریق مسیرهای FasL و TRAIL هدف قرار داد و به طور موثری از بین برد و گسترش سلول‌های CD۴ و CD۸ آنتی ژن ویژه EBV را گسترش داد.

 تجویز Vδ۲-T-Exos به طور موثری تومورهای مرتبط با EBV را در موش های نقص ایمنی و انسانی کنترل می کند. از آنجا که گسترش سلول های V?۲-T و تهیه Vδ۲-T-Exos اتولوگ از بیماران سرطانی از نظر آزمایشگاهی در مقیاس وسیع چالش برانگیز است، تیم بیشتر فعالیت ضد توموری Vδ۲-T-Exos آلوژنیک را در مدل های انسانی سرطان موش بررسی کرد.

جالب توجه است این تیم دریافت که Vδ۲-T-Exos آلوژنیک فعالیت ضد توموری موثرتری نسبت به Vδ۲-T-Exos اتولوگ موشهای انسانی دارد. Vδ۲-T-Exos آلوژنیک نفوذ سلولهای T را در بافت تومور افزایش داده و باعث ایجاد ایمنی ضد تومور با واسطه سلولهای T CD۴ و CD۸ می شود.

 در مقایسه با اگزوزومهای مشتق شده از سلولهای NK با فعالیت ضد توموری سیتوتوکسیک مستقیم یا سلولهای دندریتیک که باعث ایجاد پاسخ های ضد توموری سلول T می شوند، Vδ۲-T-Exos دارای دو فعالیت ضد توموری با کشتن مستقیم سلول های توموری و القا غیرمستقیم سلول های T با واسطه است، بنابراین کنترل موثرتر تومورهای مرتبط با EBV منجر می شود.

مطالعه دانشمندان اولین شواهد را در مورد فعالیت های ضد تومور Vδ۲-T-Exos در برابر تومورهای مرتبط با EBV ارائه می دهد. این اگزوزوم ها می توانند به طور موثری سرطان های مرتبط با EBV را در چندین مدل موش کنترل کنند. بنابراین، Vδ۲-T-Exos تهیه شده از اهدا کنندگان سالم می تواند برای درمان بیماران مبتلا به تومورهای مرتبط با EBV استفاده شود که برای کاربردهای بالینی بسیار مفید است.

ویروس اپشتین–بار به صورت مخفف EBV عامل بیماری مونونوکلئوز عفونی از گروه هرپس ویریده‌ها است. این ویروس با برخی از انواع سرطان مانند لنفوم هوچکین و لنفوم بورکیت وبیماری‌هایی مانند ایدز (HIV) و مولتیپل اسکلروز در ارتباط است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076517

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =