بی‌تفاوتی مردم نسبت به افزایش قیمت دلار

ظاهرا جامعه نسبت به افزایش قیمت دلار حساسیت کمتری نشان می‌دهد و افراد گویی نسبت به افزایش قیمت دلار و سکه دچار نوع بی‌تفاوتی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، قیمت دلار در حالی مرز ۳۱ هزار تومان را پشت سر گذاشته است که کارشناسان اقتصادی و  صرافان می‌گویند دیگر کمتر فردی به افزایش قیمت دلار حساسیت نشان می‌دهد و جامعه گویی نسبت به افزایش قیمت دلار و سکه دچار نوع بی‌تفاوتی شده است. به نظر می‌رسد علاوه بر تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، افزایش بی‌رویه قیمت دلار و سکه حاصل نوعی رها شدگی بازارها توسط دولت است.

پرهام پهلوان در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به افزایش بی‌رویه قیمت دلار در ایران بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهد نوعی رها شدگی بازار دلار و ارز از سوی مسئولان کشور هستیم.

وی با بیان اینکه دولتمردان در چند سال اخیر گرانی و تورم را حباب می‌نامند، گفت: حباب در حوزه اقتصاد تنها ترفندی برای توجیه افزایش قیمت‌هاست و اکنون تشخیص اینکه دلار ۳۱ هزار تومانی حباب است یا خیر به راحتی امکان‌پذیر نیست.

عضو انجمن علمی اقتصاد دانشگاه تهران عنوان کرد: بخش زیادی از افزایش قیمت دلار در بازارهای آزاد به دلیل افزایش نرخ تسعیر ارز توسط بانک مرکزی است.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی در اقدامی نسنجیده دلار۴۲۰۰ دولتی را از بین برد و نرخ تسعیر ارز را به ۱۱ هزار تومان افزایش داد. افزایش نرخ ارز دولتی توسط بانک مرکزی باعث نابسامانی در بازارهای داخلی و  افزایش تورم شد.

پهلوان برگزاری انتخابات آمریکا را بر ثبات بازارهای داخلی ایران اثرگذار دانست و گفت: براساس  نظر کارشناسان اقتصادی بازارهای داخلی و قیمت دلار در ایران بعد از برگزاری انتخابات آمریکا، به ثبات خواهد رسید و دیگر شاهد افزاش یکباره قیمت نرخ ارز نخواهیم بود.

این دانشجوی دانشگاه تهران یادآور شد: در حال حاضر بازار دلار و طلا دچار بی‌ثباتی است  و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوی آمریکا هر کدام از کاندیداها به قدرت برسند، بازار ایران به ثبات خواهد رسید.

وی اضافه کرد: اگر جو بایدن نماینده حزب دموکرات به ریاست جمهوری آمریکا برسید، ایران می‌تواند صادرات نفت خود را افزایش دهد و در نهایت برای کشور ارز آوری صورت گیرد. بر این اساس برخی از کارشناسان سیاسی تمایل دارن به جای ترامپ، باید رئیس جمهور آینده آمریکا شود.

به گفته پهلوان؛ تحریم‌ جدید ۱۸ بانک ایران توسط آمریکا برخلاف نظر برخی  از مسئولان که معتقدند تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اثرگذار نیست؛ بر افزایش تورم و قیمت نرخ دلار اثرگذار است.

عضو انجمن علمی اقتصاد دانشگاه تهران در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر، نرخ تورم در ایران همواره ۲ رقمی بوده  و حتی اگر برآیند سالانه قیمت یک محصول را با نرخ تورم در نظر بگیریم، افزایش قیمت امری قابل پیش‌بینی خواهد بود اما مسئله اینجاست که نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها با درآمد و دریافتی افراد همخوانی ندارد و حاصل آن نارضایتی اجتماعی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =