برخی مرغداران دلال شده‌اند

یک تولیدکننده بلدرچین و بوقلمون با بیان اینکه به دلیل عدم تأمین نهاده از تولید بازمانده است، از وجود تخلف در بازار نهاده‌های دامی انتقاد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، نابسامانی بازار نهاده‌های دامی در حالی پس از حدود ۱۰ ماه به اوج خود رسیده که بسیاری از مرغداری‌های کوچک که هریک برای چند نفر اشتغال ایجاد کرده بودند، به دلیل ناتوانی در تأمین خوراک مرغ، تولید خود را متوقف کرده‌اند.

یک تولیدکننده بلدرچین و بوقلمون با بیان اینکه به دلیل عدم تأمین نهاده از تولید بازمانده است، از تخلفات گسترده در بازار نهاده‌های دامی انتقاد کرد.

مهدی ملکان، پرورش دهنده بوقلمون و بلدرچین که از ۵ سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در آغاز کار خودم به تنهایی تمام امور را انجام می‌دادم اما وقتی که کار کمی پیشرفت کرد ۳ کارگر اضافه شد ضمن اینکه ۴ تا ۵ نفر نیز امور مربوط به پخش و فروش را انجام می‌دادند اما در حال حاضر به دلیل بحرانی شدن بازار نهاده‌های دامی، مدتی قبل مجبور به تعدیل همه نیروها شدم و جز خودم تنها یک نفر دیگر در مجموعه ما همکاری می‌کند.

تغییرات چشمگیر قیمت نهاده‌ها در بازار

این پرورش دهنده بوقلمون و بلدرچین با اشاره به تغییر چشمگیر قیمت نهاده و با بیان اینکه از ابتدای فعالیت نهاده‌ها را از بازار آزاد تهیه می‌کرده است، گفت: سال اولی (سال ۱۳۹۵) که کار را آغاز کردم قیمت هر کیلوگرم ذرت ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۲۰۰ تا ۱,۳۰۰ تومان بود اما الان قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا به ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان و ذرت به ۳۸۰۰ تا ۴,۹۰۰ تومان رسیده است و با این قیمت‌ها، حتی اگر نهاده‌ها را پیدا کنم، تولید صرفه اقتصادی ندارد.

قیمت دان آماده ۳ برابر شده است

ملکان با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم دان آماده که قبلاً ۲۸۰۰ تا ۳,۵۰۰ تومان بوده هم اکنون به کیلویی ۹,۰۰۰ تومان رسیده است، افزود: واقعاً الان برای ما نمی‌صرفد که بخواهیم تولید را ادامه دهیم. هم اکنون در بهترین حالت می‌توانم جوجه بوقلمون را به قیمت ۲۰ هزار تومان بخرم که یک جوجه ۲۸ کیلوگرم دان آماده مصرف می‌کند تا به وزن مناسب و اقتصادی برای عرضه به بازار برسد یعنی قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم بوقلمون برای بنده ۲۴ هزار تومان تمام می‌شود اما در بازار آن را به قیمت کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌خرند؛ تازه این در شرایطی است که همکاران بنده جز یک نفر در قزوین هیچکدام جوجه‌ریزی نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه چند ماه قبل جوجه بوقلمون ریختم و الان می‌خواهم جوجه بلدرچین بریزم اما نهاده پیدا نمی‌شود، گفت: بوقلمون‌ها را نیز به دلیل عدم تأمین نهاده کافی به شکل جوجه فروختم.

ملکان درباره اینکه در حال حاضر مشکل نهاده‌ها گرانی است یا کمبود هم وجود دارد؟،افزود: هم کمبود وجود دارد و گیر نمی‌آید و هم گران است. روزهایی وجود دارد که باید به ۵۰ نفر مراجعه کنیم تا یکی نهاده داشته باشد و بتواند به ما بدهد و آن یک نفر هم، به هر قیمتی که بخواهد نهاده را می‌فروشد.

فروش حواله دولتی به دلالان!

وی با اشاره به تخلف‌های گسترده‌ای که در این حوزه انجام می‌شود، ادامه داد: بسیاری از مرغداران که حواله دولتی برای دریافت نهاده دارند جوجه‌ریزی نمی‌کنند، در واقع این تولیدکنندگان پیش فاکتور خرید جوجه را می‌گیرند اما هیچ گاه اقدام به جوجه‌ریزی نمی‌کنند و حواله را به دلال می‌فروشند، دلال نیز نهاده را می‌گیرد و در بازار آزاد به قیمت گران‌تر می‌فروشد!

ملکان درباره اینکه گفته می‌شود برخی مرغداران بعد از اینکه حواله دریافت می‌کنند جوجه‌های خود را با گاز خفه می‌کنند و حواله نهاده دولتی را در بازار می‌فروشند، افزود: احتمال این کار وجود دارد و بعید نیست که انجام شود. چون فروش دان بیشتر از تولید سود دارد و ریسک کمتری هم دارد و همین مساله، تولید کننده را به دلال تبدیل کرده است.

دولت نظارت کند نهاده کجا می‌رود

وی تصریح کرد: دولت باید نظارت کند و ناظرانی را بفرستد که ببینند آیا فلان مرغداری که حجم زیادی نهاده دولتی گرفته، جوجه‌ریزی کرده یا نه؛ آیا کسی که حواله گرفته واقعاً مشغول به تولید است؟ آیا نهاده به دست تولید کننده واقعی می‌رسد یا سر از بازار آزاد در می‌آورد؟

ملکان ضمن انتقاد از شرایط ایجاد شده در بازار نهاده‌های دامی، گفت: متأسفانه مسئولان با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده، راه سودجویی و دلالی را باز و برای عده‌ای رانت ایجاد کرده‌اند و باعث شده‌اند عده‌ای در این بازار کاسبی کنند و تولیدکنندگان واقعی نیز از بین بروند. ما امیدوار هستیم دولتمردان با اتخاذ تدابیر ویژه شرایطی را ایجاد کنند که تولیدکننده واقعی بتواند به تولید ادامه بدهد و بیش از این خسارت نبیند چرا که عواقب آن قطعاً جبران ناپذیر است.

وی تصریح کرد: این نابسامانی گسترده در بازار نهاده‌های دامی قطعاً علاوه بر اینکه منجر به کاهش شدید تولید و بروز مشکل در تأمین بازار داخلی خواهد شد، دولت را ناچار می‌کند برای تأمین نیاز داخلی به واردات روی بیاورد؛ ضمن اینکه اشتغال موجود در این بخش به شدت کاهش خواهد یافت که البته از مدتی قبل شاهد ریزش اشتغال در این بخش هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =