کسب ۹.۵ درصد درآمد دانش بنیان از محل فعالیت زیست‌فناوری

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید ۲۷ داروی بیوتکنولوژی، ۱۲ طرح در حوزه واکسن، ۹۰ ماده اولیه دارویی و ۵۵ طرح در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی را در جهت کسب ۳ درصد بازار جهانی زیست فناوری دانست و گفت: ما تاکنون موفق به کسب نیم درصد از این بازار شدیم و برنامه ریزی ما تحقق این بازار با حجم مالی بیش از ۲۳ میلیارد تا افق ۱۴۰۴ است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دکتر مصطفی قانعی امروز در وبینار زیست فناوری کشور، با اشاره به برگزاری این نشست به صورت مجازی، گفت: شرایط پیش آمده در شیوع ویروس کرونا موجب شد که ما نتوانیم جلسات هماهنگی را به صورت منظم داشته باشیم، ولی با توجه به اینکه کرونا پایان ندارد، به این نتیجه رسیدیم که نشست‌های کمیسیون زیست فناوری این ستاد را به این صورت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ما تصور می‌کردیم که زیست فناوری بسیار قدَر است و قادر است مشکلات کشور را مرتفع کند، کرونا نشان داد که این طور نیست و نشان می‌دهد که ما با بحث‌های علمی چالش داریم و نیاز دارد تا ما راه حل‌هایی را برای این مسائل ارائه دهیم.

قانعی با اشاره به اقدامات گروه‌های تولید، تجاری سازی، پژوهش، زیر ساخت و توسعه فناوری، زیست بانک و ذخایر ژنتیک و سرمایه انسانی و صندوق زیست فناوری، اظهار امیدواری کرد: با ارائه این گزارش‌های عملکردی بتوانیم نسبت به ‌کسب ۳ درصد بازار جهانی اقدام کنیم.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری برنامه‌ریزی برای کسب ۳ درصد از سهم بازار جهانی زیست فناوری، هم افزایی ملی منابع امکانات کشور برای تولید ثروت از زیست فناوری، راهبری و سیاستگذاری و ارزیابی پیشرفت زیست فناوری در کشور و کمک به ارتقای سطح علمی و فناوری به منظور کسب مقام نخست منطقه و سهم شایسته جهانی را از ماموریت‌های این ستاد نام برد و یادآور شد: ما برای کسب این سهم بازار جهانی که بالغ بر ۲۳.۲۵ میلیارد دلار می‌شود، فاصله داریم و با توجه به وضعیت فعلی نیاز دارد که بیشتر فعالیت کنیم و این هدف را به صورت جدی‌تری دنبال کنیم.

قانعی، کسب این بازار را از چشم اندازهای این ستاد برای افق ۱۴۰۴ دانست و اضافه کرد: تحقق این هدف کار آسانی نیست و نیاز به همکاری دارد؛ چرا که آنچه که تاکنون از بازار جهانی زیست فناوری کسب شده، کمتر از نیم درصد است.

وی تاسیس صندوق زیست فناوری از سال ۱۳۹۴ و کاهش ارزبری به ۱۴۴۰ میلیون دلار در سال را از دیگر اقدامات ستاد زیست فناوری نام برد و خاطر نشان کرد: تولید ۲۷ داروی بیوتکنولوژی، ۱۲ طرح در حوزه واکسن، ۹۰ ماده اولیه دارویی و ۵۵ طرح در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی در راستای کسب سهم ۳ درصدی بازار و کمک زیست فناوری به توسعه اقتصاد اجرایی شده است.

قانعی با تاکید بر اینکه در این ستاد دو هدف اصلی سلامت و امنیت غذایی دنبال می‌شود، اظهار کرد: تاکنون ۱۳۵۰ میلیارد ریال از طرح‌ها حمایت شده است، ضمن آنکه ۸ شرکت بزرگ مسوول راهبری ۱۱۷ محصول اولویت دار کشور در حوزه‌های داروهای زیستی، مواد اولیه دارویی، واکسن، پروبیوتیک، تجهیزات و داروهای شیمیایی فعال هستند.

وی خاطر نشان کرد: در این راستا پژوهش را به گونه‌ای جهت دهی کردیم که در جهت تحقق سهم اقتصاد دانش بنیان قرار گیرد که در این راستا علاوه بر تقسیم کار ملی، اقدام به تعیین ۴۱ موضوع اصلی اولویت دار در حوزه پژوهش کردیم، ضمن آنکه از ۴۸ بانک ژنی حمایت صورت گرفت.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با تاکید بر اینکه در این راستا ما بیشترین همکاری را با وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی داریم، گفت: صرفه جویی ارزی به میزان یک میلیارد دلار در سال با تولید ۲۲ داروی زیستی، کسب رتبه اول تولید محصولات زیست فناوری و واکسن در غرب آسیا، حضور ایران در میان ۵ کشور اول تولیدکننده محصولات‌ زیست فناوری در آسیا از جمله دستاوردهای این ستاد به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه ۹.۵ درصد درآمد شرکت‌های دانش بنیان از محل شرکت‌های زیست فناور کسب شده است، ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد صادرات محصولات دانش بنیان کشور مربوط به شرکت‌های صادراتی زیست فناوری است و علاوه بر آن ایران رتبه ۱۲ در دنیا و رتبه اول در سطح منطقه در حوزه زیست فناوری را کسب کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =