نامه دبیر شورای امنیت به کلانتری و تاکید بر امنیتی نبودن مسائل تنوع زیستی و ژنتیکی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از نامه دبیر شورای امنیت ملی به سازمان خبر داد که طی آن بر امنیتی نبودن مسائل مرتبط با تنوع زیستی و ژنتیکی امنیتی تاکید شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، عیسی کلانتری در نخستین همایش تنوع زیستی که امروز به صورت مجازی برگزار شد، اظهارکرد: متاسفانه گاهی اوقات در کشور ما موضوعات مرتبط با تنوع زیستی و حفظ منابع ژنتیکی سیاسی سیاسی شده بود. پس از چندین سال تلاش اخیرا دبیر شورای امنیت ملی نامه‌ای به سازمان محیط زیست ابلاغ کرده است که بر اساس آن دیگر مسائل مرتبط با تنوع زیستی و ژنتیکی امنیتی نیست‌.

وی ادامه داد: از این‌رو محققان و متخصصان تنوع زیستی و ژنتیکی خیالشان راحت باشد و بدانند که این مسائل مشکلات امنیتی ندارند و ارگان‌هایی که خود را مدعی امنیت می‌دانند حق دخالت مستقیم ندارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه امروزه تنوع زیستی در دنیا و از جمله کشور ما قربانی سه مسئله افزایش مصرف، مشکلات سیاسی و بین‌المللی و تغییر اقلیم شده است، گفت: افزایش مصرف که بخشی از آن مرتبط با مسائل سیاسی و بین‌المللی است فشاری بیش از حد بر منابع کشور و تنوع زیستی وارد می‌کند.

کلانتری با تاکید بر اینکه برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت نباید اهداف بلند مدت مانند حفظ تنوع زیستی برای نسل‌های آینده را به خطر بیندازیم، اظهار کرد: یکی از بزرگترین مشکلات حفظ تنوع زیستی خشکسالی‌هایی است که به دلیل برداشت آب اضافی از طبیعت رخ می‌دهد.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه ما ۶۰ درصد از بودجه سازمان حفاظت محیط زیست را برای کمک به حفظ تنوع زیستی هزینه می‌کنیم، تصریح کرد: اما باز کافی نیست و درعین مسائل سیاسی نیز تنوع زیستی را تهدید می‌کند. امروزه هیچ کشوری خود را مقید به حفظ تنوع زیستی خلیج فارس نمی‌داند و خلیج فارس امروز بی‌صاحب است. حتی ارگان‌های بین‌المللی که خود را مسئول حفاظت از آب‌های خلیج فارس می‌دانند دو سال است که اقدامی انجام نمی‌دهند.

وی افزود: هیچ کشوری در این زمینه خود را مقید نمی‌داند و این نتیجه سیاست‌های تحمیلی آمریکا است و اکنون مانند دوران جاهلیت با تنوع‌زیستی خلیج فارس برخورد می‌شود.

کلانتری در ادامه این همایش با اشاره به اینکه عامل اصلی از بین رفتن منابع ژنتیکی کشور خشکسالی‌هایی است که به دلیل تولید بیش از ظرفیت به طبیعت فشار وارد آورده است، گفت: در شرایطی که تزریق آب به سفره‌های آب زیرزمینی به صورت طبیعی سالانه ۲۵ میلیارد مترمکعب است ما ۵۲ میلیارد مترمکعب سالانه از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌کنیم.

به گفته وی طی چند سال اخیر ۱.۵ میلیون هکتار به وسعت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست افزوده شده است اما در کنار این تجاوزهایی نیز از سوی اشخاص یا ارگان‌ها رخ داده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: باید تلاش کنیم که در کشور به صورت کوتاه مدت فکر نکنیم. اهداف کوتاه مدت کشور را منحرف می‌کند. مشکلات زیست محیطی امروز حاصل سیاست‌های کوتاه مدت است.

کلانتری با اشاره به اینکه وظیفه دانشمندان و سمن‌ها این است که اگر دولت یا مجلسی در راستای قانون‌گذاری منحرف شدند، مانع آن شوند و کشور قربانی اهداف کوتاه مدت نشود، تصریح کرد: امروزه بر اثر توسعه‌های غیر علمی و غیر اقتصادی منابع ژنتیکی خود را حذف کرده‌ایم. در این شرایط مجبور هستیم اولویت اول خود را حفظ منابع ژنتیکی بگذاریم.

معاون رییس جمهوری در پایان تاکید کرد: نیاز داریم که تصمیم‌گیران و سیاستمداران را در این زمینه آگاه کنیم که با آینده سرزمین بازی نشود. تحقیقات در زمینه حفظ تنوع زیستی خوب است اما وقتی برخی سیاست‌گذاران آگاه نباشند و تمام تلاش‌ها را یک شبه بر باد دهند، در زمینه حفظ و حراست از تنوع ژنتیکی و زیستی نتیجه خوبی نخواهیم گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =