ارایه راهکارهای کاهش آلودگی هوا در پاییز به ستاد ملی مقابله با کرونا

به دنبال بروز نگرانی‌هایی از تاثیر آلودگی هوا بر شیوع کرونا، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این سازمان پیشنهادات خود را برای کنترل و پیشگیری از آلودگی هوا در شش ماهه دوم امسال با ستاد ملی مقابله با کرونا درمیان گذاشته است،گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری در کشور نمی‌توانیم روی کاهش تردد خودروها و الگوهای ترافیکی برای کاهش آلودگی هوا برنامه‌ریزی کنیم. از این‌رو باید برای کاهش آلودگی از سایر منابع چاره‌ای بیندیشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، بیراه نیست اگر بگوییم که آلودگی هوا و افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی پاییز و زمستان امسال خطرناک‌تر از هر زمان دیگری است. چندی پیش عیسی کلانتری - رییس سازمان حفاظت محیط زیست -  اظهار کرده بود که متاسفانه امسال آلودگی هوا با شیوع کرونا مصادف شده است و بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است بنابراین باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودروهای دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند، روشن کنیم.

هر چند که در ابتدا سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسیده بود که ارتباط مشخص و مستقیمی بین دو موضوع آلودگی هوا و بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد اما با گذر زمان تحقیقات بیشتر نشان دادند که ویروس کرونا می‌تواند از طریق ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون منتقل شود و از این‌رو آلودگی هوا امکان ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش ‌دهد. این مسئله از آنجایی در کشور ما اهمیت پیدا می‌کند که هر ساله طی پاییز و زمستان با آلودگی هوا و افزایش غلظت ذرات معلق مواجه هستیم و به نظر می‌رسد که با شیوع ویروس کرونا خسارات آلودگی هوا طی امسال بیشتر از هر زمان دیگری باشد بنابراین باید از اکنون برنامه مشخصی برای کنترل آلودگی هوا در این‌بازه داشته باشیم.

مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه محیط زیست پیشنهادات خود را برای کنترل و پیشگیری از آلودگی هوا در شش ماهه دوم امسال با ستاد ملی مقابله با کرونا درمیان گذاشته است، اظهار کرد: متاسفانه ما امسال نمی‌توانیم روی کاهش تردد خودروها و الگوهای ترافیکی برای کاهش آلودگی هوا برنامه‌ریزی کنیم چرا که اگر بگوییم مردم از خودروهای شخصی استفاده نکنند به وسایل حمل و نقل عمومی فشار وارد می‌شود و اصل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از بین خواهد رفت بنابراین مجبوریم روی منابع دیگری که سبب آلودگی هوا می‌شوند، تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها یکی از موضوعات مهمی است که طی پاییز و زمستان بر آلودگی هوا اثر دارد. از این‌رو به ستاد کرونا پیشنهاد داده‌ایم که استفاده از مازوت در تعدادی از نیروگاه‌ها که نزدیک مناطق مسکونی هستند ممنوع اعلام شود. این موضوع درحال پیگیری است و به‌زودی با مشارکت دستگاه‌های مختلف به جمع‌بندی خواهیم رسید.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه درحال تدوین پروتکلی برای پیشگیری از آلودگی هوا با همکاری وزارت کشور هستیم، تصریح کرد: چنانچه سازمان هواشناسی بتواند سه روز قبل از وقوع آلودگی هوا و وارونگی دما آن را پیش‌بینی کند و به ما اطلاع دهد، با همکاری دستگاه‌ها می‌توان شرایطی را ایجاد کرد که از شدت آلودگی کاسته شود.

به گفته تجریشی در این شرایط راهکارهایی مانند ممنوعیت تردد کامیون‌ها، ممنوعیت فعالیت‌های عمرانی و... می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: به هرحال از چنین راهکارهایی می‌توان برای پیشگیری از آلودگی هوا استفاده کرد اما باید بدانیم که باتوجه به شیوع ویروس کرونا سال سخت و پیچیده‌ای برای مدیریت آلودگی هوا خواهیم داشت.

پیش از این سید محمد مجابی - فعال محیط زیست - به ایسنا گفته بود که برای مدیریت آلودگی هوا طی شش ماهه دوم امسال که با شیوع بیماری کووید ۱۹ نیز همزمان شده است باید اجرای قانون هوای پاک از مطالبات جدی سازمان حفاظت محیط زیست و مردم باشد.

حسین شهیدزاده - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرده بود که بر اساس مرحله سوم «طرح کاهش» شرط ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک، دریافت معاینه‌ فنی برتر از مراکز معاینه‌ فنی است. متاسفانه این مصوبه قانونی حدود سه سال است که روی زمین مانده است بنابراین یکی از راهکارها و قوانینی که می‌توان امسال حداقل به‌دلیل مشکلات ناشی از بیماری کووید ۱۹ اجرایی کرد، این مصوبه قانونی است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1076656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =