لاوروف: جنگ میان ایروان و باکو همچنان ادامه دارد

وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای ارمنی خود ضمن تأکید بر اینکه توافق آتش‌بس در قره باغ کوهستانی به طور کامل رعایت نمی‌شود، گفت که جنگ همچنان ادامه دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در دیدار با «زهراب مناتساکانیان» وزیر امور خارجه ارمنستان تصریح کرد که آتش‌بس در منطقه قره باغ کوهستانی به طور کامل رعایت نمی‌شود و جنگ همچنان میان دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، لاوروف که بامداد شنبه هفته جاری از توافق آتش‌بس میان دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان خبر داده بود، با اشاره به نقض این توافق توسط طرفین گفت: «جمعه و شنبه گذشته (۱۸ و ۱۹ مهرماه)، ما در این ساختمان با یکدیگر با همتای (جمهوری) آذربایجانی خود بودیم. توافق مهمی با ابتکار عمل رئیس‌جمهور [فدراسیون روسیه ولادیمیر] پوتین حاصل شد. شاهدیم که این توافق به طور کامل رعایت نمی‌شود و جنگ همچنان ادامه دارد».

این دیپلمات روس در ادامه ابراز امیدواری کرد که تماس‌های روسیه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان بتواند در اجرای کامل توافقات آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی نقش مهمی را ایفا کند.

از طرف دیگر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران خواستار پایبندی ایروان و باکو به توافق آتش‌بس شد.

وی تصریح کرد که کرملین، اجرای توافقات درباره قره باغ کوهستانی را که طرفین درگیر را ملزم به توقف کامل خشونت‌ها و تغییر رویه به سمت ابزار دیپلماتیک برای حل اختلافات سوق می‌دهد، بسیار حائز اهمیت می‌داند.

پسکوف تأکید کرد که کرملین شاهد گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد آتش‌بس در منطقه قره باغ نقض می‌شود و گفت که توافقات صورت گرفته در مسکو را برای آینده بسیار مهم می‌داند.

این دیپلمات روس توضیح داد: «ما توافقات به دست آمده (توافق آتش‌بس) و تصمیمات اتخاذ شده به منظور توقف خشونت‌ها برای اهداف انساندوستانه را بسیار تحسین می‌کنیم. مسکو از نزدیک اوضاع را دنبال می‌کند».

پسکوف در ادامه گفت: «ما معتقدیم که اجرای توافقات برای توقف کامل خصومت‌ها و تغییر رویه به سوی ابزار سیاسی و دیپلماتیک برای حل درگیری‌ها در آینده بسیار مهم است».

بامداد شنبه هفته جاری، لاوروف پس از دیدار ۱۰ ساعته با وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، بیانیه‌ای را در خصوص توافق آتش‌بس میان ایروان و باکو در خصوص قره باغ کوهستانی قرائت کرد و گفت که طبق آن از ساعت ۱۲:۰۰ ظهر شنبه ۱۰ اکتبر (۱۲:۳۰ شنبه ۱۹ مهرماه) این توافق اجرایی می‌شود.

با اینحال، ساعاتی قبل و دقایقی بعد از اجرایی شدن این توافق، هر دو طرف جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به نقض توافق آتش‌بس متهم کردند و امروز (دوشنبه) نیز گزارش‌هایی از حملات ارتش‌های دو کشور به قلمروهای مقابل منتشر شد.

از طرف دیگر، زهراب مناتساکانیان نیز در دیدار با لاوروف تأکید کرد که جمهوری آذربایجان به نظام آتش‌بس در منطقه قره باغ کوهستانی پایبند نیست.

وی خطاب به لاوروف گفت: «قبل از دیدار با شما، مطلع شدم که (جمهوری) آذربایجان به تعهداتش در قبال آتش‌بس پایبند نیست».

وزیر خارجه ارمنستان همچنین تأکید کرد که اوضاع در منطقه قره باغ کوهستانی یک تهدید جدی برای کل منطقه محسوب می‌شود.

مناتساکانیان در ادامه بر لزوم ایجاد یک مکانیسم راستی‌آزمایی برای رعایت نظام آتش‌بس در منطقه قره باغ شد.

وی در این خصوص گفت: «(جمهوری) آذربایجان به تعهداتش در خصوص آتش‌بس پایبند نیست و در این خصوص من می‌خواهم بر اهمیت معرفی یک مکانیسم راستی‌آزمایی تأکید کنم که اجازه دستیابی به این نظام (آتش‌بس) را بدهد».

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1076663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =