رایزنی‌های استراتژیک «برهم صالح» با مقامات منطقه کردستان عراق

رئیس‌جمهور عراق به منظور رایزنی درباره چندین پرونده استراتژیک با مقامات اقلیم کردستان، امروز وارد اربیل شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق به منظور رایزنی درباره مواضع استراتژیک با مقامات منطقه کردستان عراق، امروز (دوشنبه - ۱۲ اکتبر) به اربیل سفر کرد.

به نوشته پایگاه خبری «شفق نیوز»، برهم صالح پس از ورود به اربیل در یک نشست با حضور نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و رئیس منطقه کردستان شرکت کرد.

به گفته یک منبع آگاه، در این نشست پرونده‌های انتخابات، وضعیت سلامت و بهداشت در سایه شیوع کرونا، توافق سنجار، حقوق کارمندان، مشکلات میان اقلیم و بغداد، وضعیت کرکوک و بودجه ۲۰۲۱ بررسی می‌شوند.

قرار است، برهم صالح در ادامه حضورش در منطقه کردستان با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

این سفر در حالی انجام می‌شود که به اعتقاد ناظران، توافق اخیر صورت گرفته میان بغداد و اربیل بر سر شهرستان «سنجار» در استان نینوی، یک دستاورد مهم برای حزب دموکرات کردستان به شمار می‌آید و زمینه را برای بازگشت پیشمرگه به این شهرستان در سایه مخالفت ساکنان آن فراهم می‌سازد.

جمعه پیش (نُهم اکتبر)، پس از نشست مقامات دولت مرکزی عراق و دولت منطقه کردستان در خصوص وضعیت اداره «سنجار» در استان نینوی (شمال عراق) که با حضور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و  نماینده سازمان ملل برگزار شد، توافق سنجار میان دو طرف امضا شد.

عدم حضور نمایندگان ایزدی، شبکی، ترکمانی و سایر قومیت‌های ساکن سنجار در این نشست موجب شد تا آنها، این توافق را نوعی معامله میان الکاظمی و بارزانی‌ها برای بازگشت پیشمرگه به سنجار توصیف کنند و به همین دلیل نیز جنجال جدیدی بر سر این توافق به راه افتاد. 

مخالفان می‌گویند این توافق تحت فشارهای آمریکایی - کردی حاصل شد. زیرا برای دستیابی به توافقی واقعی می‌بایست تمامی قومیت‌های حاضر در سنجار از جمله ایزدی‌ها، شبکی‌ها، عرب‌ها و ...مشارکت داده می‌شدند تا توافقی مورد رضایت همه طرف‌ها و ضامن حفظ حقوق آنها، حاصل می‌شد. به ویژه که ایزدی‌ها شاهد فجیع‌ترین جنایات در دوره سیطره داعش بر این شهر بودند.

منبع: فارس
انتهای پیام/

کد خبر: 1076664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =