دخالت‌های خارجی باعث تداوم تنش در قره‌باغ شده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن تشریح دخالت خارجی‌ها به ویژه اسرائیل و ترکیه در منازعه قره باغ اظهار کرد که ایران طرحی را برای حل این منازعه دارد که به زودی ارائه خواهد داد. او می‌گوید، به دلیل شرایط ژئوپلتیکی که ایران دارد دیپلماسی‌اش فعالیت پشت پرده بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، عماد آبشناس در خصوص نقض مجدد آتش بس در قره باغ اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در این مساله وجود دارد دخالت خارجی‌ها مخصوصا اسرائیل و ترکیه در این درگیری‌ها است. آنها تلاش می‌کنند تا هر طور شده جنگ متوقف نشود و آتش بسی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: در واقع آنها می‌خواهند مرزهای شمالی ایران و حریم روسیه ناامن باشد و ایران و روسیه مشغول این جنگ باشند. از طرفی حضور نیروهای داعش و تروریست‌ها در مرزهای ایران قابل تحمل نیست، حضور اسرائیل در آذربایجان برای ایران قابل تحمل نیست ضمن این‌که حضور آمریکا و ترکیه در آذربایجان هم برای روسیه قابل تحمل نیست.

این کارشناس مسائل بین‌المللی همچنین بیان کرد: با توجه به این شرایط بیم آن می‌رود که در صورتی که آتش بسی پایداری اجرا نشود و شرایط آرام نگیرد، نیروهای تروریستی هم خارج نشوند در نهایت ایران و روسیه به طور غیرمستقیم و یا مستقیم وارد این درگیری می‌شوند تا بتوانند نیروهای تروریستی را از این منطقه دور کنند.

آبشناس در ادامه اظهار کرد: از طرف دیگر نخست وزیر جدید ارمنستان تلاش کرد تا از زمان روی کار آمدنش به آمریکا نزدیک شده و از ایران و روسیه دور شود. بد نبود که او هم متوجه این مساله می‌شد که بقای ارامنه و حفظ مسیحیان شرق در این منطقه وابسته به حمایت ایران و روسیه است و او نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد و به سمت آمریکا برود.

وی خاطر نشان کرد: ایران و روسیه امنیت مسیحیان شرق را تامین می‌کنند و بقای ارمنستان به طور کلی وابسته به پشتیبانی ایران و روسیه و صلح در این منطقه است.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین ابراز داشت: هم جمهوری آذربایجان و هم ارمنستان طی چند هفته اخیر متوجه شده‌اند که درگیری‌ها به صورت نظامی قابل حل نیست و تصوری که اسرائیل و ترکیه در ذهن آذربایجان ایجاد کرده بودند که با زور سرزمینی‌هایی را پس بگیرند چنین چیزی امکان پذیر نیست. البته مناطقی که آذربایجان توانسته پس بگیرد آذری ها در آن مناطق ساکن بودند، اما هنوز نیروهای آذربایجان به قره باغ نزدیک نشده‌اند اگر چنین اتفاقی بیفتد شرایط متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: این مساله باید از طریق مذاکره و گفت‌وگو حل شود. ایران و روسیه در این مورد طرح‌هایی دارند، طرح ایران به زودی ارائه می‌شود البته روسیه هم تلاشی انجام داد تا آتش بس انجام شود اما خوب کوتاه مدت بود.

آبشناس در رابطه با دیپلماسی ایران و نقش ایران برای حل منازعه در قره باغ اظهار کرد: ایران به دلیل شرایط ژئوپلتیک پشت پرده فعال بوده و از روابط اش با دو کشور آذربایجان و ارمنستان برای گفت‌وگو استفاده کرده و به زودی قرار است طرح ایرانی به منظور ارائه‌ی راهکاری برای حل این منازعه مطرح شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با توجه به این‌که ایران تنها کشوری در جهان است که نتایج این درگیری‌ها تاثیر مستقیمی می‌تواند بر آن داشته باشد لذا ایران تلاش کرده با توجه به تلاش‌هایی که اسرائیل و آمریکا در این منطقه دارند پشت پرده فعال بوده و طرح خود را در بوق و کرنا نکند که آنها نتوانند اقدامی انجام دهند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

کد خبر: 1076712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =