دانش فنیِ تولید محصولات بذر هیبریدی در اصفهان آغاز شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: محصولات پربازده جدیدی از جمله پیاز زعفران، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی به محوریت واحد دانشگاهی مجلسی وارد چرخه تحقیقاتی شده است.

پیام نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در زمینه توسعه و تحول حوزه کشاورزی و به‌ویژه پروژه ملی بذر اظهار کرد: تولید دانش فنی در حوزه بذر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشگاه، هم توسط گروه‌های تحقیقاتی و هم از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در دانشگاه درحال پیگیری و ثبت آخرین یافته‌ها از بذور هیبریدی است.

وی افزود: چندین واحد دانشگاهی نیز در این حرکت ملی با دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان همراه شده‌اند که در نهایت به هم‌افزایی و رهیافت‌های بیشتر می‌انجامد. پیرامون تولید دانش فنی در حوزه بذور هیبریدی، گلخانه‌ای و روباز، پس از چندین ماه تلاش مستمر در مراکز تحقیقاتی و هسته‌های فناور اکنون به دستاوردهای بسیار قابل توجهی دست پیدا کرده‌ایم که بعضی از آنها قابلیت تجاری‌سازی نیز دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: مراحل آزمایش و ثبت گواهی بعضی از محصولات (بذور هیبریدی) در حال انجام است، که پس اتمام این مراحل می‌توان به تولید انبوه و تجاری‌سازی آن توسط شرکت‌ها و واحدهای فناور مستقر در سرای نوآوری و مراکز رشد دانشگاه امیدوار بود. درحال گسترش فضاهای گلخانه‌ای و روباز برای محققان حوزه بذور هیبریدی هستیم. بذرهایی که اکنون گواهی می‌شوند به معنی تولید دانش فنی و آماده‌سازی پیش‌نیازهای تجاری‌سازی و فروش محصول است.

نجفی با اشاره محول شدن مأموریت‌ها به واحدهای دانشگاهی دارای زیرساختِ استان اصفهان، عنوان کرد: اکنون اراضیِ زیر کشت در بسیاری واحدهای دانشگاهی از جمله دهاقان، مجلسی، رودان و اصفهان فعال شده و کشت روباز و گلخانه‌ای بذور مختلف صیفی‌جات و محصولات داروهایی گیاهی در حال پیگیری است. کشت، داشت، آزمایش اولیه، غربالگری و آزمایش‌های نهایی از جمله مراحل پیش از ثبت گواهی بذور است که در مراکز تحقیقاتی و اراضی کشاورزی دانشگاه درحال انجام است.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مجلسی نیز اخیراً 4 هکتار از اراضی تحقیقاتی خود را زیر کشت برده است؛ اغلب بذوری که در سایت کشاورزی واحد دانشگاهی مجلسی درحال کشت است از گونه‌های صیفی‌جات پرکاربرد است. محصولات پربازده جدیدی از جمله پیاز زعفران، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی را وارد چرخه تحقیقاتی کرده‌ایم. طرح‌های ویژه‌ای برای گسترش فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های جدید پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =