عینکی که به کمک جراحان آمد

عینکی که به صورت نمایشگر است به جراح اجازه می دهد تا با کارآیی بیشتر روی جراحی تمرکز کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دو جراح و محقق از مرکز پزشکی مورایاما در توکیو، دستگاهی را آزمایش کردند که اگر به عینک های روزمره متصل شود، می تواند تصاویر فلوروسکوپی مورد استفاده برای هدایت جراحی را مستقیماً به جراح نشان دهد.

بدون چنین دستگاهی جراح باید این راهنمایی ها را با مراجعه مکرر در اتاق عمل و مانیتور ویدئویی دریافت کند. نویسندگان دریافتند که این عینک به جراح اجازه می دهد تا با کارآیی بیشتر روی عمل تمرکز کند و منجر به کوتاه‌تر شدن طول مدت جراحی و کمتر در معرض اشعه قرار گرفتن می شود. اتاق عمل می‌تواند مکانی بسیار شلوغ باشد. علاوه بر تجهیزات و پرسنل جراحی، تعداد زیادی سیستم پشتیبانی حین عمل وجود دارد، از جمله سیستم‌های ناوبری که به جراح در انجام جراحی‌های پیچیده کمک می‌کنند.

وقتی جراحی حداقل تهاجمی باشد، سیستم‌های ناوبری بسیار مهم هستند. با این حال، ممکن است قرارگیری آنها در اتاق عمل برای جراح کاملاً مناسب نباشد.

فلوروسکوپی نوعی تصویربرداری پزشکی است که تصاویر اشعه ایکس متحرک را در زمان واقعی تولید می‌کند و آناتومی استخوان بیمار را تجسم می‌کند. در جراحی کم تهاجم ستون فقرات، که دهانه جراحی آن اندک است؛ فلوروسکوپی دید واضحی از محل و چگونگی چسباندن پیچ های جراحی، پلاک ها و سایر ابزارهای ستون فقرات را به جراح ارائه می دهد.

هنگامی که از فلوروسکوپی استفاده می شود، جراحان ستون فقرات باید سر خود را به طور مکرر برگردانند تا هم زمینه جراحی و هم مانیتور فلوروسکوپی را مشاهده کنند که به طور معمول چند فوت با میز عمل فاصله دارد. این حرکت مداوم می تواند باعث حواس پرتی جراح باشد. نویسندگان گفتند که این ممکن است باعث طولانی شدن زمان عمل و مشکلات فنی شود و منجر به خطاهای احتمالی شود.

این نویسندگان فرض کردند که پوشیدن دستگاهی که تصاویر فلوروسکوپی را در داخل زمینه بینایی جراح قرار می دهد، ایمنی جراحی ستون فقرات را با حداقل تهاجم بهبود بخشد.

برای آزمایش فرضیه خود، نویسندگان مطالعه آزمایشی تصادفی را روی ۲۰ بیمار انجام دادند.

از نظر نویسندگان، این اولین مطالعه در مورد امکان استفاده از یک دستگاه نمایشگر پوشیدنی برای هدایت فلوروسکوپی، کم تهاجمی در ستون فقرات است.

در ۱۰ مورد جراح از عینک استفاده می کرد که به صورت بی سیم تصاویر فلوروسکوپی را در زمان دید واقعی جراح نشان می داد. در ۱۰ مورد دیگر، جراح از دستگاه نمایش استفاده نمی کرد، اما در عوض با مانیتور فلوروسکوپی که در جای دیگری از OR قرار گرفته بود، مشورت می کرد. هنگام استفاده از دستگاه نمایش فلوئوروسکوپی متصل به عینک، جراح به میزان قابل توجهی کمتر به سمت مانیتور فلوروسکوپی رفت. مدت زمان جراحی کوتاه تر بود  و همچنین طول قرار گرفتن در معرض اشعه هم کمتر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1076738

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =