موجودی تعاون روستایی به بازار نمی‌آید

دبیر کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی با تکذیب ورود زعفران‌های تعاون روستایی به بازار، از کشاورزان خواست به این شایعات توجه نکنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات  اظهار داشت: خوشبختانه خبرهای رسیده حاکی از خرید گل زعفران، زعفران پوشال و زعفران نگین نو (برداشت سال ۹۹) با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب شورای ملی زعفران است.

وی ادامه داد: طی روزهای آینده با فراوان شدن برداشت گل ممکن است قیمت‌ها مقداری کاهش یابد که امری کاملاً طبیعی است و جای نگرانی نیست.

زنگنه با اشاره به اینکه نرخ ۱۶ میلیون تومانی برای زعفران پوشال و نرخ ۲۰ میلیون تومانی برای زعفران نگین غیرمنطقی نیست، گفت: هم اکنون قیمت دلار از ۳۱ هزار تومان گذشته بنابراین قیمت یک کیلوگرم زعفران ۱۶ میلیونی، ۵۰۰ دلار می‌شود در حالی که طی سال‌های گذشته زعفران حتی با قیمت‌های بالاتر از ۱۵۰۰ دلار نیز به فروش رفته و قیمت طی سال‌های گذشته در بازارهای جهانی تغییر محسوسی نداشته است.

دبیر کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین کسانی که تبلیغ می‌کنند قیمت‌های فعلی غیرمنطقی و گران است کاملاً در اشتباه هستند. قیمت‌ها در یک جلسه کارشناسی با حضور اعضای شورای ملی زعفران، اتحادیه صادرکنندگان، نمایندگان کشاورزان، برخی از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس بررسی و تعیین شده است.

زنگنه تاکید کرد: به نظر من، با توجه به نرخ امروز دلار، این قیمت‌ها حتی باید افزایش هم پیدا کند.

تکذیب عرضه زعفران‌های تعاون روستایی به بازار / ‏‬یک توصیه به شایعه پردازان

وی با بیان اینکه برخی شایعه کرده‌اند قرار است زعفران‌های موجود در انبارهای سازمان مرکزی تعاون روستایی به بازار عرضه شود، گفت: بنده این موضوع را هم تکذیب می‌کنم. در این زمینه با مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی مذاکره‌ای تلفنی داشتیم. وی این شایعه را تکذیب و گلایه کرد از کسانی که با مسئولان سازمان مرکزی تعاون روستایی جلسه می‌گذارند و وقتی که از جلسه خارج می‌شوند، مباحث را به شکل دیگری در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

زنگنه ادامه داد: توصیه بنده به افراد مذکور این است که با زعفران کاران همراه شوند و منافع شخصی شأن را زیر پا بگذارند. زعفران محصول انحصاری کشور ماست و اگر اتحاد داشته باشیم می‌توانیم قیمت آن را در بازارهای جهانی تعیین کنیم.

وی با بیان اینکه ۱,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای صادرکنندگان و فعالان بازار زعفران و خریداران گل نیز تصویب شده است، گفت: این مصوبه مراحل اجرایی خود را جهت ابلاغ می‌گذراند و طی دو الی سه روز آینده به بانک‌ها برای اعطای تسهیلات ابلاغ می‌شود. همچنین خریداران زعفران و صادرکنندگان آن هر سال در این فصل بالغ بر ۱۵۰ تن زعفران را خریداری می‌کردند بنابراین منابع آنها برای این خرید کاملاً کافی است ضمن اینکه طی یک هفته الی ۱۰ روز آینده این منابع تسهیلاتی نیز در اختیار آنان قرار می‌گیرد بنابراین هیچ مشکلی برای خرید وجود ندارد.

وعده مجلس برای تسهیل شرایط رفع تعهد ارزی

این نماینده مجلس اضافه کرد: درباره رفع تعهد ارزی نیز ما صبح دوشنبه هفته آینده در کمیسیون جهش تولید جلسه‌ای را با وزیر صمت و معاونان وی داریم که در این مورد مذاکره خواهیم کرد. همچنین دیروز هم جلسه‌ای با آنان داشتیم و بحث رفع تعهد ارزی را برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی مطرح کردیم و کمک می‌کنیم که در این حوزه هم تسهیلاتی برای صادرکنندگان ایجاد شود.

زنگنه همچنین از خریداران گل زعفران تشکر کرد و افزود: بر اساس اطلاعاتی که به بنده رسیده خریداران گل در سطح عمده این محصول را با قیمت خیلی خوبی خریداری می‌کنند. خریداران گل به نمایندگان مجلس و اعضای شورای ملی زعفران متعهد شدند که اگر صادرکنندگان زعفران‌های پوشال و نگین را به ترتیب به قیمت ۱۶ میلیون تومان و ۲۰ میلیون تومان خریداری کنند، آنها نیز گل را به قیمت بیش از ۴۵۰ هزار تومان (در هر سه کیلوگرم) از کشاورزان خریداری می‌کنند و خوشبختانه ما الان در آغاز فصل شاهد خرید هر ۳ کیلوگرم گل به قیمت ۷۰۰ هزار تومان هم هستیم.

وی تصریح کرد: از کشاورزان تقاضا می‌کنم به شایعات توجه نکنند. قرارگاه‌های پاک کنی زعفران هم از امروز یا فردا به طور رسمی کار خود را آغاز می‌کنند و به کمک کشاورزانی خواهند آمد که گل به هردلیلی روی دست آنان می‌ماند.

زنگنه با بیان اینکه چند خبر خوش دیگر نیز برای زعفران کاران داریم که بزودی و در فرصتی مناسب آن را به اطلاع کشاورزان خواهیم رساند، گفت: دولت، مجلس و شورای ملی زعفران، اتحادیه صادرکنندگان، تعاونی‌های روستایی و کشاورزی همه در کنار کشاورزان هستند و انشاالله با صبر و تدبیر و بدون توجه به شایعات سال خوبی را برای زعفران کاران خواهیم داشت.

منبع: مهر
انتهای پیام/

کد خبر: 1076762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =